Tämä blogi on osa ”Usein Kysytyt Kysymykset Google-mainonnasta” -blogisarjaamme. Muita sarjan blogeja ovat:

  1. Voiko pienyrittäjä mainostaa Googlessa?
  2. Mikä on konversio?
  3. Miksi Google-mainonta tuhlaa rahaa?

Yrittäjä, joka tahtoo saada nopeasti näkyvyyttä yritykselleen, sen tuotteille tai palveluille, ostaa Google AdWords -mainontaa. Mainonnan halutaan tuottavan tulosta, mutta on hyvin yksilöllistä, mikä tavoiteltu tulos on.

Ensimmäisenä mietitään mihin yrittäjä pyrkii mainonnalla. Onko tavoitteena myydä mahdollisimman paljon tuotteita verkkokaupassa, saada näkyvyyttä vai halutaanko mainonnan tuottavan yhteydenottoja? Kaikki nämä ovat esimerkkejä konversioista, jotka voidaan asettaa tuloksiksi AdWords-kampanjassa.

Adwords-mainonnalla pyritään siis saavuttamaan etukäteen kampanjaan asetettuja tuloksia, eli konversiota. Konversio siis tarkoittaa kävijän tekemää mitattavaa toimenpidettä sivustollasi.

Esimerkkejä konversioista:

  • suoritettu ostos (verkkokauppa)
  • täytetty lomake
  • tietyllä sivustosi sivulla vierailu. (esim. yhteystiedot sivulla)
  • napin tai linkin klikkaus
  • vierailun kesto
  • keskimääräiset sivujen näyttökerrat
  • blogin/artikkelin/uutisen luku

Konversio voi olla suhteellisen helposti mitattavissa, esim. jos mainoksessasi on puhelulaajennus, josta hakija painaa ”Soita” näppäintä, ja puhelusi yhdistyy automaattisesti mainostajan numeroon. Tulokset eivät kuitenkaan aina ole mitattavissa nopeasti ja helposti, mutta ovat kuitenkin mitattavissa. Konversioksi voidaan luokitella myös se, että hakija vierailee sivustollasi pidemmän aikaa tai siirtyy ”Yhteystiedot” -sivulle. Näin hän osoittaa olevansa kiinnostunut yrityksestäsi ja etsii sieltä löytyvää puhelinnumeroa tai yhteystietoja.

Kuinka sitten tiedän, onko mainontani kannattavaa?

Google AdWords -järjestelmässä on mahdollista seurata tuloksia ilmaisen AdWords-konversioseurannan avulla. Sieltä näet suoraan konversioprosentin (Conversion Rate), kun tiedetään tulosten määrä suhteessa kävijöihin.

Konversioprosentti kertoo yrittäjälle lukuja siitä, miten moni on ostanut tuotteita kävijämäärää kohden. Yrittäjän täytyy osata laskea, minkä arvoinen yksi konversio on. Sinun tulee siis laskea, kuinka arvokas kävijän tekemä toimenpide sivustollasi on euroiksi muunnettuna. Apua tämän laskemiseen löydät AdWords-mainonnan suunnittelu blogikirjoituksesta.

Tarkoittaako hyvä konversioprosentti aina rahantuloa?

Suoraan ei. Hyvä konversioprosentti ei ole aina täysin realistinen tapa mitata mainonnan kannattavuutta. Kuka vain voi saada hyvän konversioprosentin, mutta täytyy muistaa, että se ei ole suoraan verrattavissa liikevoittoon.

Esimerkiksi, korkea konversioprosentti ei auta, jos tuote myydään kuluihin nähden liian halvalla.

Konversioprosentti ei siis kerro todellisia lukuja siitä, kattaako niin halvat hinnat tuotteen kokonaiskustannukset eikä se kerro, onko kauppa kannattavaa.

Täytyy varoa, että konversioprosenttia parantaessa ei lähde eri linjalle lopullisten tavoitteidensa kanssa. Kuten tässä tapauksessa ei keskitytä vain tulosten kappalemäärään, vaan siihen, että jokainen myynti on kannattava. Tässä on kyse siis hinnan ja kulujen välisestä suhteesta, jossa tavoitellaan mahdollisimman kustannustehokasta kampanjaa.

Kun olet laskenut, että tuotteesi tai palvelusi tuottaa kaikkien kulujen jälkeen myyntivoittoa, tai yrityksesi saa näkyvyyttä, voit luottaa hyvän konversioprosentin olevan pelkästään positiivinen.

Kun olet laskenut tarkasti tuotteesi voittomarginaalin ja sen, että AdWords-kustannukset per myyty tuote ei ylitä sitä, teet voitollista markkinointia. (Myyntikulut < Myyntivoitto)

Tulkitsemalla lukuja tehostat mainontaasi

Mainonnan tuloksista kertovista tunnusluvuista on paljon hyötyä yrityksellesi silloin, kun niitä osataan tulkita oikein. Luvuista voi päätellä esim. mitkä mainokset tuovat kauppaa ja mitkä eivät. Näin voit panostaa lisää myyviin mainoksiin.

Konversion perusteella tunnistetaan toimivat mainokset ja niitä kehitetään entistä paremmiksi ja tehokkaammiksi. Huonosti konversioon johtaneita mainoksia suljetaan pois tai muokataan niin, että myös niillä aletaan saamaan parempia tuloksia.

Mainoksia testataan (A/B testaus) ja vertaillaan, mitkä mainokset toimivat tehokkaasti ja herättävät hakijoiden huomion. Kun osaat tulkita perustiedot oikein ja tehdä tarvittavat muutokset mainoksiin, vältät turhat kulut ja saat entistäkin parempia tuloksia mainonnallesi.

Yhteenveto

Yrittäjä asettaa itse tulostavoitteen eli konversion, johon pyritään mainonnalla pääsemään. Konversioseurannan avulla pystyt mittaamaan AdWords-mainonnan tulokset ja saat konkreettisia lukuja mainontasi toimivuudesta.

Oikein asetettu konversio on koko mainonnan lähtökohta. Mainontaa kehitetään jatkuvasti dataan perustuen, jotta päästään entistäkin parempiin tuloksiin.

Kaikissa medioissa tulokset eivät ole suoraan mitattavissa, mutta AdWords-mainonnassa tulokset puhuvat aina puolestaan, ja näet kehityskaaren kulun omin silmin.

Jos haluat parantaa omaa konversiotasi ja tehdä enemmän kauppaa, niin ota meihin yhteyttä!

Tiia

Tiia

Tiian kirjoituksissa tavoitteena on tiputtaa AdWords-mainonnan kustannuksia. Konversiot ja niiden tiukka seuranta ovatkin usein esillä kirjoituksissa.
Tiia