Vuonna 2012 lokakuussa Google julkaisi uuden työkalun nimeltä Google Tag manager. Sitä on kehitetty rajusti koko ajan ja nyt työkalu on meidänkin toimistolla jatkuvasti käytössä. Tag manager helpottaa verkkosivuston tagien hallintaa ja nopeuttaa erilaisten markkinointikampanjoiden käynnistämistä.

Tag manageria voidaan pitää astiana, jonka sisään eri sovellusten tagit pystytään keräämään.

Mitä Tagit ovat?

Uudet digitaalisen markkinoinnin työkalut kuten web-analytiikka, konversion seuranta, uudelleenmarkkinointi (remarketing) jne. vaativat ”tagien” asentamista verkkosivustolle.

Tagit ovat pieniä koodinpalasia, jotka asennetaan verkkosivujen lähdekoodiin. Ne eivät näy kävijälle suoraan verkkosivuilla vaan ne saadaan näkyviin tutkimalla sivuston lähdekoodia. Tageja on monenlaisia, mutta yleisimmät käyttötarkoitukset ovat tiedon lähettäminen ja tiedon tallentaminen kävijän selaimeen.

Mitä ongelmia tag manager ratkaisee?

Verkkosivun nopeus

Tagit ovat erittäin hyödyllisiä, mutta kun monet eri markkinointialustat käyttävät niitä, täyttyy verkkosivuston lähdekoodi päällekkäisistä tageista. Tagien komentojen laukaiseminen hidastaa verkkosivun latausnopeutta ja latausnopeus on jatkuvasti tärkeämpi tekijä Googlen hakualgoritmissa.

Tag managerissa sivustolle asennetaan vain yksi tagi nimeltään ”container” ja tämän containerin sisään asennetaan kaikki sivustolle tarvittavat tagit. Näin päällekkäisyyksiä ei tule ja selvitään myös mahdollisimman vähäisellä määrällä latauspyyntöjä, eikä hidasteta turhaan koko verkkosivustoa.

Tagien asentamisen tarkkuus

Tagien asentaminen väärin tai puutteellisesti verkkosivuille voi aiheuttaa mitattavan kävijätiedon vääristymisiä esimerkiksi Google Analyticsissä. Ei ole mitään hyötyä tehdä dataperusteista markkinointia, jos data on tagin asentamisen vuoksi virheellistä.

Kun tag managerin container on asennettu kerran oikein on tämän jälkeen helppoa asentaa kaikki  muut tagit oikein. Kun valitsee tag managerissa tagia asentaessa ”jokaiselle verkkosivuston sivulle”, voi olla varma, että tagi löytyy oikeasti jokaiselta sivuston sivulta. Näin tehtäessä kävijädataa ei jää keräämättä osalta sivuja.

Tagien asentamisen vaiva

Uudelleenmarkkinointi ja web-analytiikka vaativat ajoittain tagien muokkausta ja uudelleenasentelua. Ennen tag manageria tämä vaati aina asiakkaan verkkosivuja ylläpitävän henkilön kontaktoimista ja pisimmillään yhden tagin asentamiseen on kulunut kuukausia aikaa. Tältä ajalta dataa ei ole saatu kerättyä ja digitaalinen markkinointi ilman mittausta on todellista rahan tuhlausta.

Google Tag manager asennetaan yhden kerran verkkosivuston jokaiselle sivulle ja sen jälkeen henkilöt, joilla on pääsy tag manageriin, pystyvät selaimella muokkaamaan sivuston tageja. Enää ei jokaisen muutoksen vuoksi tarvitse häiritä verkkosivujen ylläpitäjää.

Varsinkin verkkokauppojen tapauksessa jokaisesta asennustyöstä tulee usein vielä lasku perässä ja tämä nostaa kynnystä tehdä erilaisia markkinointikampanja testauksia, kun pelkkä tagin muuttaminen tuo 100€ kulut asiakkaalle.

Miten tag manager otetaan käyttöön?

Tag managerin käyttöönotto vaatii hieman perehtymistä, mutta ihan perustagien asentaminen sillä on todella nopeaa.

  1. Luo tili.
  2. Upota containerin koodi verkkosivustollesi.
  3. Lisää tarvittavat tagit selaimen kautta.
  4. Julkaise container.

Käyttöönotto vaatii siis vain neljä kohtaa.

1. Luo tili

Mene osoitteeseen tagmanager.google.com ja luo tili. Tilin luomiseen tarvitset Google-tilin, jos sinulla on jo käytössä gmail, adwords tai analytics, sama tili käy tag managerin käyttöön.

2. Upota container sivustollesi

Kun olet luonut tag manager -tilisi lisää yrityksellesi oma tili tilin sisään. Tämän jälkeen luo oma container jokaiselle verkkosivustollesi. Jos sinulla on yksi yritys, mutta kolme verkkokauppaa, tulee sinun luoda yksi tili tag managerin sisälle yrityksesi nimellä ja tämän alle kolme containeria verkkosivujesi nimillä.

Containerin luomisen jälkeen saat koodinpätkän eli tagin, joka sinun tulee upottaa verkkosivustollesi avaavan <body> tagin jälkeen jokaiselle sivustosi alasivulle.

3. Lisää tarvittavat tagit selaimen kautta

Kun container on asennettu verkkosivustollesi, pystyt kirjautumalla tag manageriin lisäämään eri tageja containeriin. Yleisimmille tageille, kuten Google analytics ja Google adwords, löytyy omat valmiit pohjat tag managerista.

Facebookin ja erilaisten analytiikkaohjelmistojen tagit pystyt lisäämään käyttämällä ”Custom HTML Tag” tai ”Custom Image Tag” -pohjia.

4. Julkaise container

Tagit lisättyäsi täytyy sinun vielä julkaista container. Kaikki muutokset ennen ”publish” -napin painamista ovat vasta containerin versioita.

Kun olet julkaissut containerin, käy sivustosi vielä lävitse chromen tag assistant -lisäosan avulla . Tarkista, että se löytää tarvittavat tagit sivustosi lähdekoodista.

Yhteenveto

Jokaiselle verkkosivustolle kannattaa asentaa vähintään kävijäseuranta ja tämä vaatii jo yhden tagin asentamisen. Samalla vaivalla lisäät Google tag managerin tagin ja sen jälkeen pystyt hallinnoimaan sivustosi tageja kootusti selaimella tarvitsematta kolmannen osapuolen apua.

Asenna siis suosiolla heti Googlen tag managerin tagi ja säästät varmasti aikaa jatkossa kun toteutat erilaisia markkinointikampanjoita. Mikäli kaipaat apua, niin ota rohkeasti yhteyttä.

5 thoughts on “Mikä on Google Tag Manager?

    • Jaakko Suojanen says:

      Moi, kyllä pitää. Tämä koodi tulee siis löytyä sivuston jokaiselta sivulta lähdekoodista, eli myös jokaiselta tuotesivulta. Useimmiten kun käytössä on jokin julkaisujärjestelmä, jolla sivusto on tehty, riittää että tag managerin koodi lisätään julkaisujärjestelmässä oikeaan paikkaan ja se hoitaa sitten koodin jokaiselle alasivulle.

      • Hukassa says:

        Onko kokemusta Google Tag Managerin asentamisesta Magento-verkkokauppa pohjalle? Olenko ymmärtänyt oikein, että siihen tarvitsee jonkin erillisen lisäosan, jotta tämän saa toimimaan?

    • Jaakko Suojanen says:

      Moi Seppo,

      Tarkoitatko 80-100 eri nettisivua, vai yhtä sivustoa jolla on 80-100 alasivua? Mistä tuo laskurin luku tulee, onko siis jo Tag Manager ja Google analytics käytössä?

      Jos kävijäluku tulee Google analyticsistä, niin siellä selkeästi laukeaa seurantakoodi monesti yhdellä sivulatauksella, eli koodin asentaminen ei ole onnistunut.

Vastaa