Jos yrityksesi tekee monipuolisesti monikanavaista digitaalista markkinointia, saat eteesi luultavasti liudan raportteja, jotka kertovat kunkin alustan avainlukuja. Raportit tulevat kerran kuukaudessa tai viikossa ja ne kertovat kyseisen alustan tuottamia tietoja esim. klikkauksista, näyttökerroista ja tuloksista.

Käytössä saattaa olla niin Google Ads, Facebook kuin melkoinen määrä muita mainosverkostoja sekä esim. sähköpostimarkkinointi. Näiden pohjalta voi olla vaikea muodostaa kokonaiskuvaa verkkosivuston liikenteestä ja sen tuomasta myynnistä tai liideistä.

Olemme jo usean asiakkaan kohdalla pyrkineet tämän ongelman ratkaisemiseen ns. Markkinoinnin Dashboard -näkymän käyttöönotolla. Kyseessä on kullekin verkkosivustolle räätälöity, lähes reaaliaikainen näkymä kaikesta verkkosivun liikenteestä, tavoitteiden täyttymisestä sekä käytössä olevien mainosverkkojen avainluvuista.

Tässä blogissa käsittelen hyötyjä, joita tällainen näkymä ja sen tilaaminen Suomen Digimarkkinoinnilta tarjoaa.

 

1) Reaaliaikainen data yhdessä paikassa markkinoinnin dashboardin avulla

Näkymän taustalla toimii tällä hetkellä Google Data Studio, joka on Googlen kehittämä datan visualisointityökalu. Erilaisten liittimien avulla pystymme kytkemään siihen lähes minkä tahansa strukturoidun datan lähteen – alkaen yksinkertaisesta Excel-taulukosta.

Kytkemällä näkymään Google Analyticsin datan, Google Adsin kampanjatiedot sekä Facebookin mainostilin tiedot, käytössäsi on reaaliaikainen raportointialusta. Voit tarkastella kokonaiskuvaa tai yksittäistä tulokanavaa, vaihtaa ajanjaksoa ja verrata lukuja joko edelliseen kauteen tai viime vuoden vastaavaan.

Näkymään nostetaan juuri ne luvut, jotka ovat yrityksellesi tärkeitä. Mikäli haluat päästä eroon Excel-raporteista, on mahdollista muodostaa näkymä, joka sisältää myös offline-tietoja. Kaikki tieto löytyy yhdestä ja samasta paikasta, pääset siihen kätevästi omalla selaimellasi.

dashboard

 

2) Yksilöidyt näkymät

Eri käyttäjäryhmät tarvitsevat käyttöönsä eri avainlukuja. Kokonaisuutta käsittelevän Top Level -näkymän lisäksi jokaiselle käyttäjälle voidaan luoda yksilöllinen näkymä, joka sisältää tarvittavat luvut ja trendikäyrät. Näin olennaisen tiedon esiin saantiin kuluu minimaalinen määrä aikaa.

 

ads-piechart

 

 

3) Analytiikkadatan oikeellisuus ja mittarit

Google Analytics on työkalu, joka kerää tietoja verkkosivuston kävijöistä: mistä nämä ovat tulleet, kuinka verkkosivustoasi on käytetty ja onko liiketoiminnalliset tulokset saavutettu.

Useimmin GA:n käytössä esiintyvänä ongelmana on kuitenkin se, ettei sitä ole otettu organisaatiossa ”vakavasti”, eli sisään tulevaa liikennettä ei ole oikeaoppisesti merkitty ns. kampanjaparametreilla. Monet markkinointikanavat eivät oletuksena lähetä tietoa, jonka perusteella Analytics voisi päätellä tulotavan ”oikein”.

Rakentaessamme markkinoinnin dashboard -näkymää, huolehdimme myös analytiikkaprosessin mukaisesta mittaussuunnitelman toteutuksesta, kartoitamme tekemänne markkinointitoimenpiteet ja opastamme niiden tunnistamiseen Google Analyticsissa UTM-parametrien avulla.

Autamme myös varsinaisten liiketoiminnallisten tavoitteiden kartoituksessa sekä niiden mittariston teknisessä toteutuksessa.

 

4) Segmentointi

Kun tulkitaan markkinoinnin tuloksia, niin sen sijaan, että katsottaisiin yhden kokonaisen kanavan (esim. sähköposti) suorituskykyä, kannattaa yleensä pureutua hiukan syvemmälle ja tarkastella kunkin kampanjan tietoja tarkemmin.

Mikäli kysyttävä kysymys on esim. ”Kuinka sähköpostimarkkinoinnin eri kampanjasivut ovat pärjänneet keskinäisessä vertailussa liidimäärän suhteen”, täytyy pystyä segmentoimaan liikenne niin tulokanavan kuin laskeutumissivujen pohjalta.

Segmentointi vastaa myös moneen muuhun kysymykseen ja Dashboard -työkalumme tarjoaa mahdollisuuden suodattaa koko näkymän luvut valittujen segmenttien pohjalta.

filter-segments

 

Yhteenveto

Kun markkinointitoiminta laajenee, kokonaiskuvan säilyttäminen muuttuu haastavaksi. Markkinoinnin dashboardin avulla saat tarvitsemasi tiedot yhdestä paikasta reaaliaikaisesti. Kysy lisää, mikäli nämä mahdollisuudet kiinnostavat!

Oleg

CTO at Suomen Digimarkkinointi Oy
Oleg on talon humanistinörtti, jonka vastuulla on hakukonemainonnan lisäksi digitaalisen markkinoinnin teknisemmät aspektit.
Oleg