Uusi vuosi on alkanut ja digitaalinen markkinointi on viime vuottakin enemmän yritysten huulilla. Mikrohetket, mobiilimainonta ja uudet sosiaalisen median alustat tuovat yhä enemmän keinoja tavoittaa potentiaalisia asiakkaita.

Välillä on kuitenkin hyvä kerrata perusasioita. Googlen mainosalusta AdWords syntyi jo 15 vuotta sitten ja on vuosien saatossa kehittynyt monilla eri tavoilla, laajentuen hakutulossivuilla näkyvästä mainonnasta videoihin ja mobiiliin. Perusperiaate on kuitenkin pysynyt samana. Google haluaa tarjota käyttäjilleen vastauksia kysymyksiin ja yrityksille keinon näkyä silloin, kun näillä on vastaus hakijan ongelmaan.

Aloitamme uuden vuoden kunniaksi Google-mainontaa koskevan blogisarjan, jossa tarjoamme vastauksia yleisimpiin kysymyksiin, joita Google-mainonnasta kiinnostuneet ovat meiltä kysyneet. Sarjassa käsitellään sekä yleisempiä että hiukan teknisempiä asioita. Osaa näistä käsitellään myös Adwords-ostajan oppaassamme, jonka voit ladata tästä.

Muita sarjan blogeja ovat:

  1. Voiko pienyrittäjä mainostaa Googlessa?
  2. Mikä on konversio?
  3. Miksi Google-mainonta tuhlaa rahaa?

Kysymys 1: Olen pienyrittäjä, voinko mainostaa Googlessa pienellä budjetilla?

Voit. Adwords-mainonnassa maksat vain mainoksesi klikkauksista, joten pienellä alkubudjetilla pääsee kyllä hyvin alkuun. Tärkeässä roolissa on kuitenkin kulujen hallinta, joten mainontaa suunniteltaessa täytyy ottaa huomioon seuraavat tekijät:

1. Mainostettava tuote tai palvelu

Hakukonemainonnassa kaikki lähtee hakusanoista, joita ihmiset käyttävät Google-hauissaan. On todella tärkeää omia avainsanojaan valitessa miettiä, mikä on hakijan aikomus ja haun tarkoitus. Hakutermit voidaan jakaa karkeasti tietoa etsiviin ja ostoa suunnitteleviin.

Mikäli mainostat tuotetta, jonka ihmiset tietävät ja jota osaavat myös hakea, tilanne on suhteellisen yksinkertainen. Selkeät tuotetta kuvaavat sanat, kuten tuotteen merkki ja malli ovat parhaita avainsanoja, jotka vastaavat täysin käyttäjän hakua. Sama juttu palveluiden kanssa: mikäli olet Jyväskylässä palveleva putkimies, mainostat sanoilla ”putkimies jyväskylä”.

Mikäli tuotteesi tai palvelusi on täysin uusi, eikä yleisesti tunnettu, tai hakumäärät jäävät muuten pieniksi, joudutaan todennäköisesti hakemaan näkyvyyttä hiukan kauempaa. Tällöin tavoitteesi on näkyä silloin, kun ihmiset vasta hakevat tietoa kohtaamastaan ongelmasta, johon tuotteesi tuo ratkaisun. Esimerkiksi putkimies voi tällaisessa tilanteessa harkita mainostensa näkymistä avainsanalla ”putki vuotaa”.

Tällainen avainsana ei kuitenkaan kerro hakijan aikeesta ostaa putkimiehen palveluita. Se on luonteeltaan hyvin laaja ja tavoittaa potentiaalisten asiakkaiden lisäksi tiedonetsijät ja on sikäli ainakin alkuun heikosti kannattava. Kontekstiltaan laajojen avainsanojen käyttö vaatiikin tarkkaa seurantaa mainonnan laukaisseista hakutermeistä sekä aiheettomien näyttökertojen vähentämistä negatiivisilla avainsanoilla.

Kannattaa siis asettua ostovalmiin ihanneasiakkaan kenkiin ja pohtia avainsanojaan tämän pohjalta, karsien liian yleiset hakutermit.

2. Asiakkaiden sijainti ja laitteet

Edelläolevalla avainsanojen valinnalla rajataan se, millaisten hakujen yhteydessä mainoksia näytetään. Kampanja-asetuksilla voidaan rajata mainonnan näkyvyys kattamaan tietty maantieteellinen alue. Mikäli palvelet paikallisesti pienellä alueella, täytyy varmistaa, että mainoksia näytetään vain tällä alueella oleville ihmisille. Näin vältytään turhilta näyttökerroilta ja klikkauksilta, joilla ei olisi mahdollisuuttakaan kääntyä kaupaksi.

Toisaalta, jos palvelet koko Suomen alueella, ovat hakuvolyymitkin vastaavasti korkeammat, kuten myös potentiaalisten klikkausten ja sitä kautta kulujen määrä. Avainsanojen tarkka valinta sekä tilin jatkuva optimointi nousevat tässä tilanteessa entistäkin tärkeämpään rooliin, sillä edelleen, turhat klikit muodostavat leijonaosan mainonnan kuluista.

Mikäli sivusi ei ole ”mobiiliystävällinen”, kannattaa harkita jättäytymistä pois puhelimissa tapahtuvista hauista. Yli puolet kaikista hauista tapahtuvat nykyään mobiililaitteilla ja Google näyttää mainoksia oletuksena myös niissä. Ensikontaktin alustana mobiilihaut ovat joskus todella tärkeitä lopullisen kaupan kannalta, mutta hankalia osoittaa kannattaviksi. Tämä on hyvin paljon mainostettavasta tuotteesta sekä kohderyhmästä kiinni, harkitse siis tarkkaan, millaisesta klikistä haluat maksaa.

3. Kilpailijoiden aktiivisuus Adwordsissa

Adwords-mainonta on huutokauppaa, jossa klikkausten hinta ja mainosten sijainti hakutuloksissa määräytyy karkeasti seuraaviin tekijöihin perustuen:

  • oman mainonnan osuvuus, eli se, kuinka hyvin avainsanasi, mainoksesi ja kotisivusi vastaa hakijan hakuun
  • kilpailijoiden määrä ja näiden mainonnan laatu, eli samat tekijät kuin omassa mainonnassa
  • kaikkien huutokauppaan osallistuvien mainostajien hintatarjoukset

Kaikki tietyllä avainsanalla mainostavat laitetaan järjestykseen, johon vaikuttaa mainonnan laatu sekä se, kuinka paljon kukin mainostaja on valmis klikkauksesta hintatarjouksen muodossa maksamaan. Kilpailijoiden tekemisiin ei pysty itse vaikuttamaan, mutta oman mainonnan laatuun ja sen pärjäämiseen kilpailussa pystyy hyvinkin. Kuten myös siihen, mitä mainoksen klikkauksen jälkeen tapahtuu, eli oman verkkosivunsa myyntitehoon. Voit lukea mainonnan laatupisteistä tästä ja hyvän laskeutumissivun ominaisuuksista tästä.

Vastoin yleistä harhaluuloa, aina ei tarvitse, eikä kannatakaan näkyä mainosten Top 3 -paikoilla. Hakijat tekevät Googlessa tutkimustyötä ja mielenkiintoinen mainosviesti kiinnittää huomion myös ollessaan alempana mainospaikoilla, jolloin pärjää pienemmälläkin budjetilla. Mainosten sijainti kannattaakin valita sen mukaan, missä se on itselleen kannattavaa. Tästä lisää blogissa ”Kuinka paljon klikkauksesta kannattaa maksaa”.

Yhteenveto

AdWords-mainonta on hyvin skaalautuvaa. Niin pienet kuin suuremmatkin yritykset voivat näkyä maksetuissa hakutuloksissa. AdWords toimii periaatteessa aina – pitää vain asettaa realistiset tavoitteet ja punnita tarkkaan, millaista näkyvyyttä haluaa, ja tietyn kilpailutilanteen vallitessa voi, saada.

Lisäksi täytyy muistaa, että luonteensa vuoksi AdWords-mainontaa ei voi jättää ja unohtaa – kun kilpailijasi tekevät parannuksia mainontaansa ja sinä et, mainoksesi sijainti ja näyttökerrat sekä laatupisteet tulevat putoamaan ja klikkaushinta nousemaan. Lue tästä, mitä toimia kannattava Adwords-mainonta vaatii.

Jatkamme ”Usein kysytyt kysymykset” -blogisarjaa jälleen tulevina viikkoina. Mikäli aihe kiinnostaa, voit liittyä sähköpostilistallemme tai seurata meitä Facebookissa.