Vaikka sinulla on AdWords-kampanja, jossa on oikein valitut hakusanat ja jokaisella hakusanalla loistava klikkausprosentti (CTR), et saa kampanjastasi toivottua tulosta (myyntiä), ellei laskeutumissivusi ole kunnossa.

Laskeutumissivun konversion parantaminen on yksi tehokkaimmista tavoista parantaa koko adwords mainontakampanjasi tulosta.

Google Adwords PPC-kampanjan runko:

  1. Kampanjan asetukset.
  2. Suunnittelu takaa tuloksen.
  3. Hakusanatutkimus.
  4. Luo varteenotettava tarjous.
  5. Kirjoita huomiota herättävät mainokset.
  6. Rakenna hyvin konvertoituva laskeutumissivu.
  7. Asenna tulosseuranta.

Mikä on laskeutumissivu?

Määritellään alkuun, mitä tarkoitamme laskeutumissivulla, että puhumme kaikki samasta asiasta. Laskeutumissivu on tässä tapauksessa sivu, johon kävijä ohjataan sen jälkeen, kun hän on klikannut Google AdWords-mainostasi.

Laskeutumissivun tarkoitus on saada kävijä suorittamaan mainoskampanjasi tavoitetoiminto. Laskeutumissivun tavoitteita voivat olla myynti, lomakkeen täyttö, sähköpostiosoitteen antaminen tai jäseneksi kirjautuminen muutamia luetellakseni. Kaikkien laskeutumissivuiksi kutsuttavien sivujen tarkoitus on saada kävijä konvertoitumaan, eli suorittamaan jokin tietty markkinointitavoite.

Hyvän laskeutumissivun perusteet

  1. Ohjaa liikenne aina kampanjaa varten suunnitellulle laskeutumissivulle. (ÄLÄ sivustosi etusivulle)
  2. Huomiota herättävä otsikko. (Otsikon on hyvä liittyä suorasti klikkausta edeltävään mainokseen, näin sivulle tulija tietää saapuneensa oikeaan paikkaan)
  3. Rajoita navigaatiota, vähentääksesi häiriötekijöitä. (Haluat laskeutumissivulle saapuvien suorittavan vain sen yhden tietyn toiminnon)
  4. Vastustamaton tarjous. (Sivuille saapuva ei näe vaivaa etsiäkseen lupaamaasi tarjousta, tuo se esille selkeästi.)
  5. Selkeä kehoite toimimaan, Call-To-Action. (Mitä haluat kävijän sivulla tekevän, mielellään ”above the fold” eli löydettävissä ilman rullausta sivustolla)
  6. Yksinkertainen hyötyihin keskittyvä tekstisisältö. (Listat toimivat erittäin hyvin!)
  7. Uskottavuus/sosiaalinen vahvistus
    • Tyytyväisten asiakkaiden suosituksia
    • Kehuja
    • Palvelusi/tuotteesi maininnat mediassa

 

myyvä laskeutumissivu

Määritä laskeutumissivun tavoite

Mieti, mikä on laskeutumissivusi tavoite? Älä aseta yhdelle laskeutumissivulle useita tavoitteita, vaan selkeä yksi tavoite. Kun olet päättänyt, mikä se on, käy lävitse kilpailijoidesi laskeutumissivut. Etsi samankaltaisuuksia ja valitse mielestäsi parhaimmat ominaisuudet, jotka sopivat näihin ohjeisiin.

Pidä mielessä myös muut ominaisuudet, joita löydät kilpailijoidesi sivuilta. Voit lisätä ne testisuunnitelmaasi. Laskeutumissivun osat ovat asioita, joita ei tarvitse arvata heti oikein. Jatkuvalla testaamisella saat selville, millainen laskeutumissivu toimii parhaiten sinun asiakkaillesi.

Hyvä otsikko ja selkeä tarjous

Kun olet houkutellut hakijan klikkaamaan mainostasi, hän olettaa löytävänsä saman tarjouksen laskeutumissivultasi. Jos ohjaat hänet sivustosi etusivulle, mikä ei liity mainostamaasi tarjoukseen/tuotteeseen/palveluun millään tavalla, olet tuhlannut klikkauksen hinnan. Verkossa kävijä painaa backbuttonia todella nopeasti. Tutkimusten mukaan sinulla on noin 5-10s aikaa saada kävijä vakuuttumaan, että hän on oikealla sivulla.

Käytä siis sivun otsikko ja alaotsikko tehokkaasti. Niillä on hyvä selkeästi kertoa millaista arvoa sinun tarjouksesi tuo ostajalle.

Kerro hyödyt

Useimmat ihmiset eivät lue verkkosivuja, vaan nopeasti skannaavat ne silmillään lävitse. Siksi on tärkeää saada tärkeimmät hyötysi huomatuiksi myös näille sivujen skannaajille. Otsikot ja listat osuvat silmään. Koita tiivistää tarjouksesi hyödyt viisi kohtaiseen listaan.

  1. Ensimmäinen hyöty
  2. Toinen hyöty
  3. Kolmas hyöty
  4. Neljäs hyöty
  5. Viides hyöty

Muista myös koko laskeutumissivusi suunnittelun ajan miettiä sitä kysymystä, mitä kävijä koko ajan hokee mielessään ”What’s in it for me?” / ”Mitä minä tästä hyödyn?”.

Laskeutumissivusi on tehtävä asiakastasi ajatellen, ei tuotettasi, siksi kerro ensin hyödyt vasta sitten ominaisuudet.

Kehoita toimimaan (Call-to-action)

”a confused mind always says no”

Verkossa on erittäin helppoa hairahtua sivustolta toiselle. Tarvitaan vain pieni huomion herpaantuminen ja ollaankin jo monen sivun päässä sinun laskeutumissivultasi.

Tee siis toimintakehoitteestasi selkeä. Selkeä nappi, joka kertoo mitä tapahtuu, kun sitä painaa. ”Tilaa tästä”, ”Lataa Ilmainen Esite”. Laita napit erottuvilla väreillä, nuolet lomakkeen ja napin suuntaan toimivat hyvin katseen ohjaajina. Jos laskeutumissivullasi on kuva ihmisestä, laita kuvan henkilön katse kohti lomaketta ja nappia, koska kuvan ihmisen katse ohjaa sivustolla surffaavan katsetta.

Selitä asia laskeutumissivullasi niin, että verkossa surffaava hamsterikin tietää mitä laskeutumissivullasi täytyy tehdä seuraavaksi.

Poista epävarmuus

Ihminen on valmis tekemään paljon enemmän töitä välttääkseen häviön, kuin saavuttaakseen hyödyn. Vakuuta kävijäsi siitä, että tarjouksesi on hyvä ja luotettava.

Luotettavuutta voit luoda seuraavin tavoin:

  • Asiakkaiden suositukset.
  • Maininnat tuotteestasi mediassa.
  • Asiakkaiden arvostelut. (Älä kehu itseäsi, anna asiakkaiden hoitaa se)
  • Sosiaalinen hyväksyntä. (Miten moni tykkää tuotteesta Facebookissa, Google+ palvelussa. Ihminen on laumaeläin jos moni tykkää hänkin tykkää)
  • Myös tutut logot siirtävät tunteen luotettavuudesta sinun sivustoosi. (Ei ole sattumaa että verkkokaupoissa listataan tuttujen pankkien logot, visa, mastercard jne.)

Testaa

Parasta internet-markkinoinnissa on se, että mainontasi tehokkuus pystytään tarkasti analysoimaan ja todentamaan. Älä siis tyydy omaan parhaaseen arvaukseesi, vaan testaa jatkuvasti laskeutumissivusi eri elementtejä. Mikä on paras otsikko, kuva, teksti, toimintakehoite. Miten konversioon vaikuttaa se, listaatko ensin hyödyt vai tuotteen ominaisuudet. Vaihtele eri tarjouksia, painota eri kohtia tarjouksestasi.

Jotta testaaminen olisi mahdollista, seuraavaksi neuvomme miten asennetaan tulosseuranta.

Jos haluat päästä nauttimaan tehokkaasta internet markkinoinnista, me autamme sinua mieluusti!

 

Jaakko

CEO at Suomen Digimarkkinointi Oy
Tulevaisuus, sen tuomat mahdollisuudet markkinoinnissa ja työelämässä ovat lähellä miehensydäntä. Jokainen päivä alkaa tunnilla kirjan ääressä, koska kehittyminen on elämän suola.
Jaakko