Lueskelin loppuvuodesta kirjan ”Made to Stick: Why Some Ideas Survive and Others Die”, kirja siis lyhykäisyydessään kertoo millainen on hyvä tarttuva idea.

Kirjassa käydään lävitse myös käsite ”Curse of knowledge” eli ”tiedon kirous”. Se on sitä, kun unohdat kertoa keskustelussa asian perusteet ja aloitat selittämisen suoraan omalta tietotasoltasi. Tämä tarkoittaa sitä, että jos keskustelukumppanisi ei tiedä perusteita menee häneltä koko asia ohitse. Oma tiedon kiroukseni on siis oletus, että hakukoneoptimointi on yleistä tietoa.

Tästä sitten syntyi ajatus kirjoitaa blogi mikä selittää mitä tämä mystinen hakukoneoptimointi (Search Engine Optimization, SEO) on ja millaisia työvaiheita siihen kuuluu.

Mitä hakukoneoptimointi on ja miksi se on tärkeää?

Hakukoneoptimoinnin tarkoitus on saada verkkosivustolle lisää kävijöitä hakukoneista.

Tutkimusten mukaan ~88% ihmistä, jotka kuulevat uudesta tuotteesta tai palvelusta, ensimmäisenä menevät osoitteeseen www.google.fi ja tekevät haun. Tämän vuoksi hakukoneoptimointi on tärkeää, se on tehokkain tapa saada ihmisiä verkkosivustollesi. Ostoskäyttäytyminen on muuttunut viimeisen 15 vuoden aikana rajusti ja ihmiset haluavat tietoa tuotteestasi, ennen kuin ottavat sinuun yhteyttä ja tämän tiedon he etsivät Googlesta.

Kun joku haluaa lisää informaatioita tuotteestasi tai palvelustasi ja kirjottaa haun Googleen. Varmista, että olet silloin löydettävissä ja kertomassa kyseisen informaation verkkosivuillasi.

Hakukoneoptimoinnissa pyritään siis saamaan verkkosivusi hakutuloksissa mahdollisimman korkealle, tuotetta tai palvelujasi kuvaavilla hakusanoilla ja hakulauseilla.

Mistä hakukoneoptimointi sitten koostuu?

Käydään läpi mitä kaikkea hakukoneoptimointi työnä sisältää, millaisia osa-aluita siinä on, jotka on otettava huomioon ja millaisiin termeihin hakukoneoptimoinnissa voi törmätä.

Hakusanatutkimus

Hakusanat ja hakulauseet siis ovat niitä sanoja ja lauseita, joita ihmiset kirjoittavat www.google.fi hakukenttään etsiessään tietoa.

Kivijalkakauppiaalle ei ole hyödyllistä saada omaa kauppaa täyteen ihmisistä, joita tuotteet eivät oikeasti kiinnosta. Silloin kukaan ei osta mitään. Sama pätee verkkosivustoihinkin, sivustolle kannattaa ohjata vain ihmisiä jotka oikeasti ovat kiinnostuneita tuotteestasi. Tätä varten on tehtävä hakusanatutkimus, sen avulla selvitetään millaisilla hakulauseilla ja hakusanoilla ihmiset juuri sinun palvelujasi etsivät. Näin saadaan sivustollesi liikennettä, jotka ovat aiheesta kiinnostuneita. Nämä ihmiset saattavat jotain ostaakin.

Sisältö

Miksi hakukoneita käytetään? Ihmiset etsivät hakukoneiden avulla tietoa, eli informaatiota. Jos sivustosi ei tarjoa laadukasta informaatiota, ei Google näe syytä nostaa sitä korkealle hakutuloksissa. Ilman hakulauseeseen liittyvää sisältöä sivustosi ei tule pääsemään korkealle hakutuloksissa kyseisellä haulla, mikä tarkoittaa, että sivustosi ei myöskään saa kävijöitä hakukoneista kyseisellä lauseella tai sanalla.

Hyvä tapa miettiä verkkosivusi sisältöä kirjoittaessa on tuumailla ”jos olisin juuri itse tehnyt haun Googlessa ja hakutuloksista klikkaisin omaa sivustoani, olisinko tyytyväinen tulokseen vai palaisinko hakuun ja menisin toiselle sivustolle?”.

Googlen bisnekselle elintärkeää on tuottaa hakijoille, relevantteja ja hyviä hakutuloksia. Sinä päivänä kun ihmiset eivät löydä etsimäänsä Googlesta, he vaihtavat palvelua, siksi se tarjoaa vain hyviä, osuvia hakutuloksia.

Sivuston tekninen optimointi

Verkkosivuston teknisessä hakukoneoptimoinnissa varmistetaan siis, että sen sisältö ja rakenne ovat helposti Googlen ymmärrettävissä.

Google pitää indeksiä (tietokantaa) lähes kaikista olemassa olevista verkkosivuista. Google vastaa hakuusi alle sekunnissa. Vaikka Google on fiksu, käsiteltävät tietomäärät ovat aivan valtavat. Siksi on sinun tehtäväsi tehdä verkkosivustasi helposti ymmärrettävä, myös Googlen silmissä.

Googlen spiderit, crawlerit tai botit (Nämä kaikki kolme ovat eri nimityksiä samalle asialle, pieni ohjelma joka tallentaa verkkosivuilta löytyvää tietoa) käyvät jatkuvasti verkkosivustoja lävitse ja lisäävät löytämänsä datan sinne.

Koska tiedon määrät ovat niin valtavia, asettaa se tiettyjä rajoituksia verkkosivujen sisällöille. Käytännössä Google ymmärtää vain tekstisisältöä, Googlelle 1000 sanaa sanoo enemmän kuin kuva.

Linkit

Linkit ovat tärkeitä, varsinkin luotetuilta saman aihepiirin sivustoilta olevat linkit.

Google sai alkunsa Larry Pagen ja Sergey Brinin ideasta luokitella verkkosivustot samoin, kuin tieteelliset artikkelit luokitellaan. Akateemisessa maailmassa tutkimus on sitä tärkeämpi, mitä enemmän siihen on muissa artikkeleissa viitattu. Verkossa viittaukset ovat linkkejä, eli mitä enemmän linkkejä sivustolle on muilta sivustoilta, sitä korkeammalla sivuston on Googlen hakutuloksissa. Ihan noin yksinkertainen asia ei ole, mutta tämän syvemmin meidän ei tarvitse nyt asiaan perehtyä.

Sosiaalinen media

Sosiaalisen median näkyvyyden optimointi on nykyään osa hakukoneoptimoinnin kokonaisuutta.

Sosiaalinen media on tullut jäädäkseen ja on muuttanut paljon ihmisten tapaa toimia verkossa. Tämän on ymmärtänyt myös Google, kun jokin on suosittua facebookissa, twitterissä ja Google plussassa, tarkoittaa se sitä, että kyseinen informaatio kiinnostaa ihmisiä. Se ansaitsee siis myös näkyvyyttä hakukoneiden tuloksissa.

Lopuksi

Tätä hakukoneoptimointi siis on, se on keinoja saada ihmiset löytämään sinun verkkosivusi Googlesta, kun he etsivät informaatiota tuotteestasi tai palvelustasi. Jos aihe kiinnostaa enemmän, suosittelen aloittamaan täältä http://moz.com/beginners-guide-to-seo , erittäin hyvä alkupaketti hakukoneoptimoinnin maailmaan.

Jo sinä aikana kun minä olen hakukoneoptimointia tehnyt, se on muuttunut valtavasti. Hakukoneoptimointi tulee nykyään ottaa huomioon kokonaisvaltaisesti markkinointia tehtäessä. Se ei enää ole it-nörttien takahuoneessa tekemiä taikoja, vaan yksi erittäin tärkeä osa yrityksen digitaalista strategiaa. Tarvitsetko apua sivustosi hakukoneoptimoinnin kanssa?

Ota meihin yhteyttä

Jaakko

CEO at Suomen Digimarkkinointi Oy
Tulevaisuus, sen tuomat mahdollisuudet markkinoinnissa ja työelämässä ovat lähellä miehensydäntä. Jokainen päivä alkaa tunnilla kirjan ääressä, koska kehittyminen on elämän suola.
Jaakko