Monesti ajatellaan, että verkkosivun huono konversio johtuu lomakkeista, ostoprosessista, hinnoista, ulkoasusta, painikkeiden sijainnista, yms. Kävijöitä siis tulee verkkosivuille, mutta suurin osa poistuu välittömästi painamatta ostonappia tai ottamatta yhteyttä. Voisiko tällöin olla paikallaan tarkastella hieman sivuston latausnopeuksia? Jokainen meistä tietää miltä tuntuu, kun menee hitaalta ja tahmealta tuntuville verkkosivuille.

Käyn tässä artikkelissa läpi, mitä vaikutuksia on verkkosivuston nopeudella sekä sitä, miten verkkosivuston nopeutta voi testata.

Pitkät latausajat heikentävät konversiota

Amazonin verkkosivulla jo yhden sekunnin hidastuminen tiputtaa vuositasolla noin 1,6 miljardin dollarin verran myyntiä. Luku on tietenkin valtava, kun kyse on maailman suurimmasta verkkokaupasta. Pienemmillä ja vähemmän tunnetuilla verkkosivuilla vaikutukset saattavat olla suhteellisesti jopa dramaattisemmat, koska osa poistuvista asiakkaista ei koskaan palaa takaisin verkkosivulle, jos he mieltävät sen liian hitaaksi.

  • Keskimäärin ne sivut, jotka konvertoivat muita paremmin ovat noin 26 % nopeampia.
  • Tietokoneilla suurin konversioprosentti (12,8 %) oli sivustoilla, jotka latautuivat 1,8 sekunnissa.
  • Mobiililaitteilla suurin konversioprosentti (3,3 %) oli sivustoilla, jotka latautuivat 2,7 sekunnissa.
  • Tableteilla suurin konversioprosentti (7,2 %) oli sivustoilla, jotka latautuivat 1,9 sekunnissa.

Joillakin sivustoilla voi olla vaikea yltää nopeisiin latausaikoihin. Mutta jos latausaikoja voidaan nopeuttaa vaikkapa vain 0,1 sekuntia, voi sillä olla jopa 2,4 %:n vaikutus konversioprosenttiin (tietokoneilla). Mobiililaitteilla vaikutukset ovat vielä suuremmat, jopa 7,1 %.

Vaikka nämä tilastot ovat peräisin hieman suuremman luokan kollektiivista, tosiasia on, että latausajat vaikuttavat konvertoitumiseen. Vaikka Suomen verkkokaupat ovat Amazonia pienempiä, on helppo laskea vaikkapa yhden prosentin muutos myynneissä. Esimerkiksi 25 000 €/kk myyntiä tekevässä verkkokaupassa nopealla sivulatauksella saavutetaan vuodessa jo 3000 €:n lisämyynti.

Poistumisprosentti ja latausajat

Toisin kuin konversioissa, 0,1 sekunnin sivulautauksen hidastumisella ei vaikuttaisi vielä olevan merkittäviä vaikutuksia poistumisprosenttiin. Mutta yhden tai kahden sekunnin hidastumisella on jo erittäin suuri negatiivinen vaikutus.

  • Yhden sekunnin hidastuminen sivulatauksessa kohottaa poistumisprosenttia jopa 18–49,8 %.
  • Kahden sekunnin hidastuminen kohottaa poistumisprosenttia puolestaan 62–102,9 %.

Mobiililaitteilla vaikutukset ovat suurimmat. Mobiilikäyttäjä käy verkkosivuilla nopeasti ja on tavallisesti tietokonekäyttäjää kärsimättömämpi. Kaikilla laitteilla optimaaliset latausajat poistumisprosentin kannalta ovat 0,7–1,2 sekuntia.

Otetaanpa esimerkki: Jos verkkosivuille tulee suurin osa liikenteestä mobiililaitteilla ja verkkosivu-uudistusten seurauksena sivuston nopeus mobiililaitteilla hidastuu vain yhden sekunnin, saattaa se kohottaa poistumisprosenttia jopa 50 %.

Vaikka liikenne ei aina kääntyisikään konversioksi käyttäjän ensimmäisellä sivustovierailulla, hän saattaa vielä palata ja ostaa/ottaa yhteyttä myöhemmin. Mutta jos kokemus on huono heti ensimmäisellä sivustovierailulla, käyttäjää voi olla vaikea tavoittaa enää toista kertaa. Kannattaa siis pohtia, moniko käyttäjistä palaa koskaan takaisin verkkosivulle, jos heidän ensikokemuksensa sivustosta on hitaus ja kankeus?

Mobiilisivustot – ja miksi niillä on suuri merkitys

Tällä hetkellä noin puolet kaikesta verkon selailusta tehdään mobiililaitteilla. Mutta konversioista vain yksi viidestä tehdään mobiililaitteella. (Tämä kuilu tosin kapenee joka vuosi. Tiettyinä sesonki- ja alennusmyyntiaikoina on jo havaittavissa, että noin puolet konversioista tapahtuu mobiililaiteilla.)

Koska mobiililaitteita käytetään suurimmaksi osaksi selailuun, on tärkeää panostaa siihen, miten mobiiliystävälliset verkkosivut ovat – ja varsinkin siihen, miten nopeasti ne latautuvat. Selailua tehdään monesti liikkeellä ollessa ja kasvava trendi on myös tehdä hintavertailua tuotteista fyysisesti kaupassa sisällä.

Miten testata sivuston nopeutta?

Google tarjoaa pari hyvää ja yksinkertaisia työkaluja, joiden avulla sivuston nopeuden testaaminen onnistuu kätevästi.

  • Näistä paras on mobiilisivustojen testaamiseen tarkoitettu Test My Site With Google . Palvelu on helposti lähestyttävä ja se kertoo suoraan, montako sekuntia sivuston lataaminen kestää.
  • Toinen hyvä työkalu on Page Speed Insights. Se tarjoaa myös katsauksen verkkosivustojen toimivuuteen tietokoneilla selailtaessa. Palvelu ei näytä tarkkoja latausaikoja vaan tarjoaa pisteytykseen perustuvan arvion. Se antaa myös korjausohjeita tai ehdotelmia.

Näiden työkalujen tarkoitus on antaa suuntaa siitä, mitä sivustolla kannattaa parantaa. Mutta todellinen apu on kääntyä verkkosivujen ammattilaisen puoleen.

Yhteenveto

Hyvästä asiakaskokemuksesta seuraa monesti uusia asiakaskokemuksia – tai uudelleen ostavia asiakkaita. Kun suuret verkkokaupat, kuten Amazon, panostavat sivun latausaikoihin konversio-optimoinnissa, on varmasti myös pienempien sivustojen syytä ottaa tästä mallia.

Vaikka vaikutukset pienemmillä verkkokaupoilla eivät tuokaan miljoonien eurojen lisämyyntiä, kannattaa huomioida myös se, millaisen kokemuksen ylipäätään tarjoat asiakkaillesi. Nopean ja hitaan sivuston ero on kuin yöllä ja päivällä.

Jos halutaan ylläpitää toimivaa ja myyvää verkkosivua, niin sivuston latausnopeus on ehdottomasti yksi selkeä osa-alue, mikä pitää ottaa vakavasti. Mikäli haluat apua konversio-optimoinnissa ja haluat tehdä sivustasi asiakkaillesi miellyttävämmän, ota rohkeasti yhteyttä meihin.

Digimarkkinointi

Kokemukseen ja osaamiseen perustuvia näkemyksiä tuloksekkaasta digimarkkinoinnista.
Digimarkkinointi