Massiiviset verkkokaupat saattavat sisältää satoja kategoria- ja alakategoriasivuja ja kymmeniä tuhansia tuotesivuja.  Verkkokaupan optimointi hakukoneille voi olla aikaa vievä ja loputtomalta tuntuva hanke. Uusien kategorioiden ja tuotteiden lisääntyessä myös hakukoneoptimoinnin tarve kasvaa. Jos yritykselläsi ei ole tarvittavia resursseja, järkevintä on hankkia SEO-asiantuntija auttamaan verkkokaupan hakukoneoptimoinnissa. Mutta jos mieluummin käärit hihat, ja haluat ryhtyä lapioimaan, tässä kymmenen verkkokaupan hakukonevinkkiä, joiden avulla pääset hyvään alkuun.

Lue tästä miten saatiin hakukoneoptimoinnilla parempaa tulosta AntiShop-verkkokaupalle

1. Optimoi kategoriasivut

Suorita hakusana-analyysi tunnistaaksesi hakusanat, joita potentiaaliset asiakkaasi käyttävät etsiessään tiettyä kategoriaa verkkokaupassasi. Sisällytä hakusana kategorian title-tagiin ja meta-kuvaukseen. Muista myös sisällyttää brändisi nimi title-tagiin. Kirjoita uniikkia sisältöä jokaiselle kategoriasivulle.

2. Optimoi tuotesivut

Sisällytä hakusanasi tuotesivujen title-tagiin. Jos mahtuu, title-tagiin voi lisätä myös tuotetta kuvaavaa tekstiä. Älä unohda brändinimeä title-tagin lopusta. Optimoitu title-tag näyttää tämänkaltaiselta:

Muista myös lisätä meta-kuvauksia, jotka sisältävät houkuttelevaa lisätietoa, kuten “ilmainen toimitus”. Vaikka meta-kuvaukset eivät suoraan vaikuta hakusijoituksiin, laadukkaasti kirjoitettuna nämä voivat huomattavasti kasvattaa klikkausten määrää.

3. Luo yksilöllistä ja houkuttelevaa sisältöä tuotteille

Ethän kopioi tavaran toimittajan tuotekuvausta. Todennäköisesti myös kilpailijasi on tehnyt tismalleen samoin. Luo uniikkia ja houkuttelevaa sisältöä jokaiselle tuotteelle. Linkitä muihin lähteisiin kuten blogikirjoituksiin suoraan tuotekuvauksista. Käytä ranskalaisia viivoja kuvatessasi tuotteen tärkeimpiä ominaisuuksia.

 

4. Taistele tuplasisältöjä vastaan rel=canonical tageilla

Tuplasisällöt ovat varsin yleisiä verkkokaupoissa, ja johtuvat yleensä julkaisujärjestelmästä (CMS = Content Management System). Usein haasteena on, että tuotekategorioita filtteröidessä CMS generoi uusia urleja, jotka sisältävät parametreja, kuten esimerkiksi: “dir”, “price” ja “order”. Tämä aiheuttaa tuplasisältöongelmia, jotka voit korjata muokkaamalla sivuston robots.txt-tiedoston tai editoimalla URL-parametrit työkalulla Google Search Console’ssa. Jälkimmäisen kanssa kannattaa olla varovainen, ettei vahingossa pyydä Googlea olla indeksoimatta vääriä sivuja.

5. Käytä rel=”next” ja rel=”prev” tageja korjataksesi sivutusongelmat

Kun sivustollasi tuotteet lisääntyvät, tuotelistaukset eivät välttämättä enää mahdu yhdelle sivulle, mikä taas saattaa pakottaa CMS:n lisäämään sivuja.  Näillä sivuilla on samat title-tagit, ja Googlen silmissä sivut ovatkin duplikaatteja. Lopputulemana Google ei näytä sivujasi hakutuloksissa. Sivutuksen voi korjata lisäämällä kaksi yksinkertaista attribuuttia: rel=”next” and rel=”prev”.

6. Käytä jäsenneltyjä tietoja

Tarjoa oleellista tuote- ja yritystietoa hakukoneille ja potentiaalisille asiakkaille hyödyntämällä jäsenneltyä tietoa. Oikein rakennettuna jäsennellyt tiedot nostavat klikkausten määrää. Katso blogikirjoituksemme jäsennellystä tiedosta, ja kuinka voit tarjota asiakasystävällistä tietoa jo haussa.

7. Luo hakusanaystävällisiä URL-osoitteita

Tarkista että verkkokauppasi URL-osoitteet ovat yksinkertaisia ja ymmärrettäviä niin ihmisille kuin hakukoneille. Malliesimerkki tuotteen URL-osoitteesta näyttää tältä: kauppa.com/fishtail-jacket. Tutustu loistavaan Rand Fishkinin artikkeliin parhaista käytännöistä URLien muodostamiseen.

8. Hanki tuotearvioita

eMarketerin mukaan lähes 70% ihmisistä etsii arvioita verkosta ennen siirtymistä ostovaiheeseen. Tuotearvioit kannattaa integroida tuotesivuillesi. Näin luottamus tuotteeseen kasvaa.

9. Tee yrityksellesi blogi

Yritysblogi voi tuoda sivustollesi parhaimmillaan suurin osa sinun sivuston liikenteestä. Voidaan hyödyntää blogikirjoitusilla pitkänhännän hakusanat, joilla saadaan paremmin konvertoituvaa liikennettä sivuille. Yritysblogi on tärkeä myös sen takia että se viestii kävijöille, että yrityksesi on ajan tasalla. Laadi sisältökalenteri, jotta voit tehokkaasti ylläpitää sisältömarkkinointiasi.

10. Sisäisten linkkien hyödyntäminen

Varmista, että sivustosi on helppo navigoida. Lisää jokaiselle sivulle sisäisiä linkkejä tärkeisiin kategorioihin ja tuotteisiin. Näin ohjaat myös botit syvemmälle verkkokaupassasi, ja lisäät huomattavasti asiakkaiden käyntejä näille sivuille. Voit lisätä sisäiset linkit päävalikkoon, sivuston alapalkkiin tai murupolulla.

Haluatko parantaa verkkokauppasi hakunäkyvyyttä? Ota yhteyttä, niin kerromme lisää.

Vastaa