Etusivu – verkkokaupan eniten liikennettä tuova sivu

Edellisessä kirjoituksessa kerroin kategoria- ja tuotesivujen roolista verkkokaupan rakenteessa. Vaikka kategoria- ja tuotesivut ovat tärkeitä laskeutumissivuja orgaaniselle ja maksetulle liikenteelle, verkkokaupan etusivu kerää kuitenkin lähes aina eniten liikennettä. Etusivu kerää myös eniten linkkejä artikkeleista, muilta verkkosivuilta ja some-kanavista. Palaavat kävijät vierailevat etusivulla tarkastamaan onko kauppaan tullut uutuuksia. Lisäksi moni kävijä arvioi kaupan ja yrityksen luotettavuutta etusivun laadun ja käytettävyyden perusteella.

Näistä syistä täytyy siis olla erittäin tarkka etusivun rakenteesta, ulkoasusta ja käytettävyydestä. Jos etusivu tuo kauppaan eniten liikennettä, se täytyy myöskin rakentaa sillä tavalla, että sitä liikennettä ohjataan tehokkaasti eteenpäin tekemään ostoa.

 

Verkkokaupan etusivun tärkeimmät elementit

Kaupan etusivulle tultaessa, kävijän pitäisi välittömästi havaita neljä asiaa: mikä yritys on kyseessä, mitä yritys myy, mistä löydän etsimäni tuotteet sekä miksi kyseiseltä yritykseltä kannattaa ostaa. Se ei ole potentiaalisen asiakkaan tehtävä lähteä etsimään vastauksia näihin kysymyksiin, vaan ne pitää tuoda selkeästi esille. Kauppa saa heti luotettavuuspisteitä kävijöiltä, jos ensivilkaisulla selviää, millaisesta verkkokaupasta on kyse.

 

 

Kuinka näitä asioita tuodaan esille?

Mikä yritys on kyseessä: brändisi saat tehokkaasti esille sijoittamalla logosi näkyvään paikkaan. Logon pitäisi näkyä heti kun sivu on latautunut ilman, että kävijä joutuu skrollaamaan alas. Sisällössäkin on syytä mainita yrityksen nimi ja kertoa lyhyesti yrityksestä sekä yrityksen tarjoamista tuotteista / palveluista. Tämä riittää.

Mitä yritys myy: älä unohda mainita etusivulla, mitä tuotteita kauppasi myy. Tällä on kaksi funktiota; 1. kävijöiden ei tarvitse alkaa selvittämään, mitä tuotevalikoimaasi kuuluu ja 2. hakukoneet saavat paremman käsityksen kaupastasi (muista kultainen SEO-sääntö: jos sivu on selkeä kävijöille, hakukoneet ymmärtävät sitä myös).

Lue myös: Verkkokaupan hakukoneoptimointi.

Sen lisäksi, että kerrot sisällöllä tarjoamista tuotteistasi, niin kuvien avulla pystyt helposti viestimään, millaisia tuotteita kauppasi myy. Tämä on helppoa, jos tuotevalikoimasi keskittyy yhteen kategoriaan, kuten esimerkiksi renkaisiin tai vaatteisiin. Jos tuotevalikoimasi on laaja, kuvan täytyy kuvastaa valikoiman kokonaisuutta mahdollisimman tehokkaasti.

Kuten mainitsin aikaisemmin, etusivun tehtävä on ohjata kävijöitä eteenpäin selaamaan tuotteita ja tekemään ostosta. Nostamalla tuotekategoriat esille siististi ja selkeästi etusivulla, näytät kävijöille, mitä kauppasi valikoimaan kuuluu ja samalla ohjaat kävijöitä selaamaan tuotteita. Näin asiakas on yhden askeleen lähempänä ostotapahtumaa.

 

 

Mistä löydän etsimäni tuotteet: on äärimmäisen tärkeää nostaa esille tuotekategoriat etusivulla. Olen huomannut, että monessa kaupassa nostetaan etusivulla ainoastaan muutamia tuotteita, ja loput laajasta valikoimasta löytyy ainoastaan selaamalla päävalikkoa. Jos kaupassasi on erittäin laaja valikoima, ei tarvitse välttämättä laittaa kaikkia kategorioita esille, mutta ainakin suosituimmat pitäisi löytyä. Yllä oleva kuva on erittäin hyvä esimerkki tuotekategorioiden esilletuonnista etusivulla.

Liian usein törmään verkkokauppoihin, joiden etusivulla ei löydy mitään muuta, kuin ”uusimmat”-tuotteet osio. Kauppias ei ole itse valinnut esillä olevia tuotteita, vaan osiosta löytyy yksinkertaisesti uusimmat tuotteet, jotka valikoimaan on lisätty. Tämä antaa erittäin epäselkeän kuvan kaupan koko valikoimasta, sillä kyseiseen osioon saattaa ilmestyä hyvin sekalaista tavaraa.

Esimerkiksi omalla kohdallani vastaan tuli kauppa, joka myi sisustustuotteita. Etusivulla ainoat näkyvät tuotteet olivat 4 paitaa. Etusivulla oli bannereita, mutta ne eivät ohjanneet kategoriasivuille, vaan ainoastaan selaamaan uusimpia tuotteita – eli paitoja. Ei hyvä. Toinen esimerkki on puhelimen kuoriin erikoistunut kauppa, jonka etusivulla ainoat esillä olevat tuotteet ovat johto ja muistikortti.

Etusivulle täytyy siis tuoda esiin ainakin suosituimmat tuotteet ja kategoriat, jotta ne ovat kävijöille nopeasti ja helposti löydettävissä.

 

 

 

Miksi kyseiseltä yritykseltä kannattaa ostaa: ilmainen toimitus, ilmainen palautus, halvat hinnat, mega-alet, loistava asiakaspalvelu, suosikkimerkit, jne. Syitä ostaa verkkokaupastasi on monta, mutta kuinka viestit niitä potentiaalisille asiakkaille? Näitä asioita on syytä nostaa hyvin selkeästi esille kaupan etusivulla, ja nimenomaan sellaisen kohtaan, joka näkyy välittömästi sivun latauduttua. Sinä verkkokauppiaana tiedät miksi verkkokaupastasi kannattaa ostaa – kerro se ihmeessä kävijöillekin.

 

Yhteenveto:

Verkkokauppojen etusivut keräävät eniten liikennettä. Jos etusivu on luotettavan oloinen, rakennettu selkeäksi, jotta kävijät ymmärtävät, mitä valikoimaan kuuluu ja jos etusivulla nousee esille tärkeitä tuotteita ja tuotekategorioita, liikenne muuttuu todennäköisemmin kaupaksi. Tässä kirjoituksessa kävin läpi suurimmat tekijät, jotka vaikuttavat verkkokaupan etusivun laatuun, mainituissa asioissa huomaan kuitenkin hyvin usein puutteita. Ovatko kirjoituksessa mainitut asiat kunnossa verkkokaupassasi? Kaipaatko jonkun, kenen kanssa voisit sparrailla kaupastasi? Otahan yhteyttä, niin jutellaan!

Karim Elbanna

Karimin nauru on toimistolla käsite. Toisinaan miehen löytää kuitenkin vakavana, silloin on kyse tuloksien tekemisestä. Laukusta löytyy todella kattava nuotisto SEO:n ja verkkosivujen maailmaan. SDM:n kovimmaksi kitaristiksi tituleerattu mies viettää vapaa-aikansa joko soittaen tai treenaten.
Karim Elbanna