Hakukonenäkyvyyden mahdollisimman parhaan säilyvyyden vuoksi, kannattaa sivuston uudistaminen suunnitella tarkkaan. Nykyisen hakukonenäkyvyyden takaava sisältö on siirrettävä myös uudelle sivustolle, sekä rakenteen että sisällön uudistaminen samalla kertaa tulee välttää jos vain mahdollista.

Joka tapauksessa vanhan sivuston tärkeimmät url-osoitteet tulee tarkasti ohjata uuden sivuston samoihin tai vastaaviin sisältöihin. Kun sivuston uudistus on suoritettu ja vanhan sisällön näkyvyys säilytetty, kannattaa vasta uusi sisältöstrategia ottaa käyttöön.

Tässä chek list minkä avulla vältetään suurimmat sudenkuopat sivuston uudistamisessa.

  • Tarkista että sivuston testiversiot eivät näy hakukoneille asti.

Näin vältetään se että takaisin www. alkuperäinenosoite.fi sijoitettu sivusto ei ole googlen silmissä kopio. Tosin tämän osaa yleensä kaikki verkkosivuja tekevät ottaa huomioon.

  • Tarkista että alasvetovalikot ovat hakukoneiden luettavissa.

Muuten hakukoneet eivät pysty seuraamaan navigaatio linkkejä. Tärkeää on että linkit ovat näkyvissä sivuston lähdekoodissa ja ovat tekstimuodossa.

  • Kysy miten sivuston toteutuksessa otetaan huomioon hakukonenäkyvyys?

Miten sivuston tekijä sen ottaa huomioon? Titlet, meta-tagit, url-osoitteet jne.

Sivuston informaatio arkkitehtuuri sekä url-osoitteet

Suunnittele sivustolle selkeä informaatio arkkitehtuuri. Tämä on yksi hakusijoitukseen vaikuttava tekijä. Selkeä pääteema ja aliteemat. ns. pyramidirakenne toimii hyvin, se varmistaa hakukoneiden ”linkkimehun” siirtymisen myös alasivuille.

Sivuston informaatioarkkitehtuuri hakukoneoptimoiti ohje

Url-osoitteissa kannattaa ottaa huomioon hyvä luettavuus ja hakusanat. Ei dynaamisia url-osoitteita.

  • Muuttuuko sivuston url-rakenne?

Meneekö rakenne aivan uudestaan vai löytyykö selkeä kaava jonka avulla kaikki osoitteet voidaan uudelleenohjata?

  • Ota vanhan sivuton url-rakenne talteen.

Tämä on hyödyllinen kun rakennetaan uudelleenohjauksia vahoista osoitteista uusiin.

  • Miten vanha sisältö siirretään uuteen rakenteeseen?
    • Sisältö
    • Title-tagit
    • Meta-tagit

Tee lista seuraavista sivusta sivustollasi:

  • Erityisen paljon ulkoisia linkkejä kerännyt sisältö
  • Eniten liikennettä saava sisältö
  • Korkealta hakutuloksissa löytyvä sisältö

Kyseisten url-osoitteiden uudelleenohjauksen onnistuminen on erittäin tärkeää hakukonenäkyvyyden kannalta.

  • Tee lista uudelleenohjattavista url-osoitteista.

Kun uuden sivuston url-rakenne on selvillä rakenna lista exceliin:

vanha url —> uusi url

Muista että vain 301 redirect siirtää hakukoneiden arvostuksen uuteen osoitteeseen.

Tavoite on että yhtään sivuston sivua ei poisteta, vaan kaikki uudelleen ohjataan mahdollisimman vastaavaan sisältöön uudessa sivustossa. Sivut jotka jäävät uudelleen ohjaamatta tuottavat 404 virheitä hakukoneissa.

Seuranta

  • Ennen kuin uusi sivusto julkaistaan tarkista että Google Analytics tai käyttämäsi seuranta on kunnolla asennettu.

Näin data saadaan heti talteen.

Sivuston uudistamisen jälkeinen testaaminen

  • Tee site: haku Googlessa ja tarkista paljonko sivuja on indeksoituna.

Tarkkaile tätä lukua ennen uudistusta ja viikoittain uudistuksen jälkeen.

Seuraa erityisen tarkasti mitä näille sivuille tapahtuu:

  • Eniten ulkoisia linkkejä saaneet sivut.
  • Eniten liikennettä saaneet sivut.
  • Korkeimmalla hakutuloksissa sijoittuneet sivut.

 

  • Tarkista sivuston lataus nopeus.

Tämä on suoraan hakusijoituksiin vaikuttava tekijä. Sivuston nopeuden voi näppärästi testata vaikka pingdom website speed testillä.

  • Tarkista löytyykö uuden sivuston julkaisun jälkeen tuplasisältöä

Jos löytyy, suorita tarpeelliset uudelleenohjaukset.

Tee niistä excel taulukko ja tarkastele virheiden määrää:

  • Ennen sivuston uudistamista.
  • Sivuston uudistamisen jälkeen.
  • Tarkkaile tilannetta viikon välein tai useammin uudistamisen jälkeen.

404 ”page not found” virhe sivu

Vaikka kaikki edellä mainitut kohdat käydään tarkasti lävitse. Sivuston julkaisun jälkeen on silti mahdollisuus että kävijät päätyvät sivustollasi osoitteeseen jota ei enää ole olemassa. Tällöin he tulevat 404 page not found sivulle, kannattaa siis panostaa siihen että virhesivu kannustaa jatkamaan sivustolla olemista, ei sivustolta pois lähtemistä.

Yhteenveto

Nämä asiat hyvissä ajoin toteutettuna ja huomioonotettuna auttavat säilyttämään sivustosi hakukonenäkyvyyden.

Jos kaipaat apua, ota yhteyttä tilaa seo-cro auditointi