Tiukkoina aikoina markkinointi tuntuu olevan se ensimmäinen säästämisen kohde yrityksissä. Samalla mietitään myös, että miten niille markkinointi euroille saisi parhaan mahdollisen tuoton.

Tässä vaiheessa usein nousee esille myös digitaalinen markkinointi ja näkyvyys Googlessa. Käydään lävitse syitä, miksi näkyvyys Googlessa on niin arvokasta ja väitän, että se on viimeinen markkinoinnin alue josta kannattaa leikata.

1.  Tavoitettavuus

Lähes kaikki käyttävät hakukoneita. Suomessa tehdään päivittäin 30 miljoonaa Google hakua, se on 6 hakua per asukas. Hakukoneilla tavoitat siis lähes tulkoon kaikki Suomalaiset.

Suomalaisista yli yhdeksän kymmenestä käyttää Googlea. Jos yritystäsi ei löydy Googlesta, menetät mahdollisuuden näkyä yli 90% potentiaalisen asiakkaan näytöllä.

2.  Markkinoinnin sijoittuminen ostoprosessiin

Markkinoinnilla pyritään rakentamaan mielikuva yrityksestä ihmisen mieleen. Tavoitteena on, että silloin kun ihminen on hankintaa tekemässä, muistaa hän markkinointia tehneen yrityksen.

Google näkyvyys tapahtuu lähempänä ostopäätöstä kuin moni muu markkinoinnin keino. Kun ihminen etsii tietoa tuotteesta tai palvelusta, on asia hänelle ajankohtainen, hän on lähempänä ostamisen hetkeä. Brändi joka löytyy hakukoneista, on varmasti mielessä kun ostopäätöstä tehdään.

3. Rajaton tila

Televisio -mainos on tietyn mittainen, samoin lehteen mahtuu rajattu mainos. Kun saat vierailijan Googlesta verkkosivuillesi, ei tila olekaan rajattu. Voit käydä lävitse palvelusi kaikki hyödyt, näyttää kuvia jopa videon.

Tutkimusten mukaan ihminen ostaa vasta kun kaikki vastaväitteet on kumottu, kumoa ne verkkosivuillasi sen jälkeen kun olet saanut vierailijan Googlesta ja kauppa käy varmasti tehokkaammin.

Verkossa tila ei ole rajoite.

4. Vuorovaikutus

Hakukoneiden kautta verkkosivuille tullut kävijä voi vastata kyselyihin, kommentoida, ottaa yhteyden asiakaspalveluun esimerkiksi Chatin avulla.  Googlen kautta tuleva kävijä on siis aktiivinen. Käyä se hyödyksi, kysy asiakkaaltasi asioita verkkosivuillasi.

5. Mitattavuus

Näet miten markkinointisi toimii, riippuen hieman verkkosivuistasi ja käyttämästäsi web-analytiikka ohjelmistosta näet seuraavia asioita, millä avainsanoilla sivustollesi saavutaan, millaisilla sanoilla otetaan yhteyttä, millä sanoilla myydään edullisimmin jotain tiettyä tuotetta. Millainen mainosteksti tuo parhaiten kävijöitä, millainen mainosteksti tuo ostavia asiakkaita.

Mikä sisältö sivustollasi tuo kävijöitä ja mikä ei. Minkälaiselta sivulta ihmiset poistuvat. Mitattavaa markkinointia voidaan kehittää jatkuvasti.

6. Google näkyvyyden hinta

Verrattuna moniin perinteisiin medioihin, näkyvyys Googlessa on edullista. Pieni yritys pystyy saamaan kohdennettua näkyvyyttä juuri omien potentiaalisten asiakkaiden näytöiltä, murto-osalla siitä hinnasta, jonka joutuisi suurista televisio tai lehti-kampanjoista maksamaan.

Googlessa voi voittaa tekemällä markkinoinnin fiksummin, voittaja ei ole aina se jolla on syvimmät taskut. Tietenkin resurssit auttavat, mutta eivät ole niin ratkaisevassa asemassa kuin muissa medioissa.

 7. Kohdennettavuus

On yrityksesi pieni paikallinen tai suuri kansainvälinen, ei oikean asiakaskunnan tavoittaminen ole ollut koskaan näin helppoa.

Pieni käyttää budjettinsa fiksusti oman paikkakunnan alueella Googlessa. Suuremmille yrityksille se taas antaa ennen näkemättömän mahdollisuuden lähteä testaamaan kansainvälisiä markkinoita.

Yhteenveto

Markkinointi Googlessa on erilaista kuin monessa perinteisemmässä mediassa. Kohdentaminen on tarkempaa, markkinoinin käynnistymisestä vastaakin hakija kirjoittamalla hakusanan ja etsimällä tietoa. Verkossa läpinäkyvyys, hyvät tarjoukset ja hyvät tuotteet kuitenkin voittavat, kuten perinteisemmässäkin markkinoinnissa.

Google adwordsiin tuli vuonna 2014 200 päivitystä, Googlen hakualgoritmiin 5-7 päivitystä joka viikko. Googlen kanssa täytyy siis pysyä valppaana, että käyttää kanavan uusimmat ominaisuudet hyödyksi.

Tämä on erittäin hyvä tapa pysyä askel edellä omia kilpailijoitaan.

Kun muut leikkaavat markkinointibudjettia, tämä tarkoittaa helpompaa näkyvyyttä niille yrityksille, jotka eivät leikkaa. Kevyempi kilpailu takaa sen, että samalla rahalla saa enemmän huomiota. Siinä meidän yrityksen ”tiukan ajan” strategia markkinointiin.