Useimmat yritykset tietävät, että markkinointi Googlessa on tehokasta ja siksi asia kiinnostaa. Monille voi olla kuitenkin epäselvää, mitä Google -markkinointi konkreettisesti on. Markkinoinnista puhutaan erilaisilla termeillä ja sen teho perustuu uusiin asioihin.

Tämän päivän blogin tarkoitus on kertoa, mitä kyseinen termi pitää sisällään ja miksi markkinointi Googlen avulla on erilaista, mutta tehokasta.

Google-markkinoinnin kaksi osa-aluetta

Markkinointi Googlessa voidaan jakaa kahteen osa-alueeseen.

  1. Google AdWords, eli hakusanamarkkinointi
  2. Hakukoneoptimointi
    • Brändin rakentaminen
    • Liikenteen ohjaaminen verkkosivuille
    • Asiantuntija-aseman rakentaminen

Kun menet Googleen ja teet haun, tulosten mukana on Googlen etusivulla 11 mainospaikkaa. Google AdWords tarkoittaa markkinointia näillä mainospaikoilla.

Google markkinointi ja hakutulossivun tulokset

Googlen hakutulossivu (Search engine results page, SERP). Keltaisella mainokset, punaisella luonnolliset tulokset)

AdWordsin tärkeimmät ominaisuudet:

  • Mainokset saadaan näkyviin nopeasti.
  • Saat 100% varmasti palveluistasi kiinnostuneita ihmisiä verkkosivustollesi.
  • Markkinoinnin teho voidaan mitata tarkasti, jopa euron tarkkuudella.
  • Ei vaadi ostavalta yritykseltä resursseja, helppo ulkoistaa.

Hakukoneoptimoinnin ominaisuudet:

  • Pitkällä tähtäimellä tuo edullisinta liikennettä.
  • Teho kehittyy koko ajan.
  • Vaatii strategian ja aikaa.
  • Sitoo myös ostavalta yritykseltä resursseja, hankala ulkoistaa täysin.
  • Vahvistaa yrityksen brändiä.

Mihin Google-markkinoinnin teho perustuu?

Google-markkinoinnin teho perustuu molemmissa vaihtoehdoissa siihen, että ihminen itse käynnistää markkinoinnin. Kirjoittamalla hakulauseen Googleen, hakija on siis jo itse ilmaissut kiinnostuksensa aiheeseen.

Tämän vuoksi hakukoneista tuleva liikenne eli hakuliikenne on hyvin kaupaksi kääntyvää. Hakuja tekevät ihmiset ovat lähempänä ostopäätöstään, kuin muu liikenne Internetissä. Siksi he ovat keskimäärin arvokkaampia yrityksille, kuin moni muu liikenteen lähde.

2012 Yhdysvalloissa tehty tutkimus osoittaa, että verkkokauppoihin Googlesta tuleva liikenne, ostaa keskimäärin 40% suurempia kertaostoksia, kuin sosiaalisesta mediasta tullut kävijä. Googlen kautta tulevat ovat siis arvokkaampia kävijöitä.

Google-markkinoinnin hinta

Google-markkinointi antaa myös pienemmille yrityksille mahdollisuuden sijoittaa markkinointibudjettinsa erittäin viisaasti. Oikein tehdyn markkinoinnin avulla ne pystyvät kilpailemaan pienemmällä budjetilla paljonkin itseään suurempien yritysten kanssa.

Tiivistelmä Google-markkinoinnista:

  1. Kohdenna tarkasti ja saat enemmän oikeanlaista näkyvyyttä.
  2. Mittaa. Jos et mittaa, et voi parantaa.
  3. Kehitä. Tee dataan perustuvia päätöksiä ja nosta markkinointisi tehoa.

Kohdennus

Googlessa markkinoinnin kohdentaminen tapahtuu hakusanojen perusteella. Sen vuoksi on tärkeää miettiä,  millaisilla hakusanoilla ja -lauseilla potentiaaliset asiakkaat hakevat tietoa ostoprosessin eri vaiheissa.

Googlessa mainoksia pystyy kohdentamaan myös maantieteellisesti, kellonajan mukaan ja käytettävän laitteen mukaan.

Mittaa

Tärkeimpiä eroja perinteiseen markkinointiin on markkinoinnin mitattavuus. Hyvin suunnitellussa digitaalisessa markkinointikampanjassa on paljon erilaisia mitattavia kohtia. Näiden tulosten perusteella voidaan sitten markkinointia ohjata datan mukaan oikeaan suuntaan.

Google tarjoaa tähän loistavan työkalun eli Google Analyticsin.  Se on ilmainen analytiikkaohjelmisto, joka kertoo jo perusasetuksilla tärkeitä asioita verkkosivuston liikenteestä.

Kehitä

Googlen liikenne on helposti mitattavaa ja dataa kertyy paljon. Nykyään ongelma ei olekaan itse datan kerääminen, vaan se, miten dataa voidaan analysoida ja toimintaa kehittää. Pelkästä datan keräämisestä ei ole iloa, vaan datalla täytyy myös tehdä jotain.

Pyri siis kehittämään kampanjaasi joka kuukausi ja käytä hyväksesi sinulle kertyvä data.

Yhteenveto

Google on markkinointialustana erittäin tehokas. Siinä on kuitenkin eroja perinteisiin markkinointikanaviin. Google-markkinointi käynnistyy vasta sitten, kun asiakas tekee haun. Tuloksia on helppo mitata tehokkaasti, minkä vuoksi kampanjat elävät koko ajan. Tammikuussa aloitettu kampanja on loppuvuodesta varmasti aivan erilainen.

Nämä voivat olla monille yrityksen markkinointia suunnitteleville uusia asioita. Me ihmiset totumme kuitenkin kaikkeen, vaikka uusi ja outo voi aluksi luoda hieman muutosvastarintaa. Google-markkinoinnissa muutokseen tulee tottua, koska uusia työkaluja tulee koko ajan ja käyttöliittymät sekä alustat kehittyvät.

Nykyaikainen ammattilainen on tottunut muutokseen, eikä vastusta sitä. Google-markkinoinnissa  tarvitaan rohkeutta yrittää, testata, mitata ja korjata virheet. Näin Googlesta saa parhaiten tehot irti.

Google AdWords-mainonnan avulla saimme kerättyä Visma Softwarelle ennätysmäärän liidejä.

 

Katso tarkemmat tulokset täältä

Vastaa