Google-markkinointi, mitä se on? Google-markkinoinnista puhutaan yleisimmin hakusanamainontana eli Google Ads -mainontana. Siitä voidaan kuitenkin puhua myös hakukoneoptimointina. Keskityn tässä blogitekstissä kuitenkin hakusanamainontaan. Voit lukea hakukoneoptimoinnista kokonaisuudessaan toisesta blogitekstistä – Mitä hakukoneoptimointi on?

Google-markkinoinnilla tarkoitetaan Google Ads -markkinointialustalla tehtävää mainontaa, joka näkyy valitsemissasi Googlen kanavissa – näistä lisää myöhemmin. Tämä eroaa hakukoneoptimoinnista ja orgaanisesta “ilmaisesta” näkyvyydestä sillä, että mainonnasta Google Adsin maksetun mainonnan alustalla, Google veloittaa sivustolle tulleista klikeistä pienen summan mainostajalta. Google-markkinointi on yksi tehokkaimmista tavoista tehdä digitaalista markkinointia niin Suomessa kuin myös kansainvälisesti palvelusta sekä toimialasta riippumatta.

Esimerkiksi etsiessäsi Googlesta kattoremontteja tekeviä yrityksiä, törmäät Googlen hakutuloksien yläosassa sekä alasosassa mainoksiin kattoremontteja tekeviltä yrityksiltä. Mainonnan teho perustuu siihen, että mainostaja ostaa liiketoiminnalleen tärkeitä avainsanoja ja mainostaa näitä hakusanoja etsiville ihmisille oman yrityksensä palveluita.

Käyn tässä blogitekstissä läpi, mitä kanavia termi Google-markkinointi pitää sisällään, mitä mahdollisia hyötyjä Google-markkinoinnilla yritykselle voi olla sekä sitä miten me Suomen Digimarkkinoinnilla ajattelemme Google-markkinointia MRACE®-mallin mukaisesti.

Haluatko tietää, miten tehostat hakusanamainontaan käytettyjä euroja paremmin?

→ Lataa Ads -ostajan opas

Sisällysluettelo

1.1 Google Ads -hakusanamainonta

1.2 Google Display -mainonta

1.3 Youtube -mainonta

1.4 Google Shopping -mainonta

1.5 Google Discovery -mainonta

2. Miten Google-markkinoinnin tuloksia mitataan?

3. Miten teemme Google-markkinointia MRACE®-mallin mukaisesti?

4. Miksi Google-markkinointia täytyy jatkuvasti optimoida?

5. Yhteenveto

 

1.1 Google Ads -hakusanamainonta

Google Ads -hakusanamainonta on Googlen hakuverkostossa tapahtuvaa hakusanamainontaa. Googlen hakuverkon mainokset näkyvät googlatessasi Googlen hakutulossivun yläosassa sekä alaosassa. Alla myös esimerkki johdannossa antamastani esimerkistä kattoremonteista.

Jokainen joka on joskus googlannut jotain tuotetta tai palvelua on varmasti kohdannut Google-hakuverkon mainoksia. Se on yksi tehokkaimmista ja parhaiten mitattavista markkinoinnin muodoista. Hakusanamainonnalla saadaan sivustolle ostovalmista, tietoa hakevaa sekä kilpailijoitanne hakevia yleisöjä, jotka ovat lähellä ostopäätöstä.

Google Ads -hakusanamainonnan vahvuudet tulevat esiin siinä, että asiakkaalle tärkeillä avainsanoilla saamme tuotua ratkaisua hakevia yleisöjä teidän sivustolle juuri sillä kriittisellä hetkellä kun asiakkaalle on tarve. Tarve lähtee toisin sanoen asiakkaasta, sen takia mainonta on kustannustehokasta ja saamme alusta saakka mainonnalla hyviä tuloksia kun käytämme liiketoiminnalle tärkeitä avainsanoja. Google Ads -mainontaa voidaan mitata tehokkaasti käyttämällä hyödyksi sekä Google Analyticsiä.

 

Kuvakaappaus kattoremontti-hakusanalla Googlen hakutuloksissa
Kuvakaappaus kattoremontti-hakusanalla Googlen hakutuloksissa

 

1.2 Google Display -mainonta

 

Google Display-mainonta on bannerimuotoinen kanava, jonka avulla tavoitat yli 90 % kaikista internetin käyttäjistä. Display-mainonta on kehittynyt alkuajoista valtavasti varsinkin ostovalmiiden henkilöiden tunnistamisessa sekä mainonnan kohdentamisessa. Display-mainonnan avulla tavoitat asiakkaasi mistä tahansa ostoprosessin vaiheesta, olivat he sitten täysin kylmiä asiakkaita tai jo lämpimämpiä esimerkiksi verkkosivuille jo aiemmin vierailleita.

Google Display -kanava on visuaalinen, kuten nimestä saattaa päätellä. Display-mainoksia voi tuottaa itse eri työkalujen avulla tai sitten luottaa Googlen itsensä tarjoamiin responsiivisiin mainoksiin, jotka ovat myös kehittyneet huimasti paremman näköisemmiksi. Display-verkossa saadaan uudelleenmarkkinoinnin avulla jo aikaisemmin sivuilla vierailleet takaisin sivustolle kustannustehokkaasti, koska klikkihinnat display-verkossa ovat hakuverkkoa edullisemmat.

Lue blogitekstimme 5 vinkkiä tehokkaaseen Google Display -mainontaan.

1.3 Youtube-mainonta

 

Youtube on maailman toisiksi suurin hakukone ja toiseksi suosituin sivusto. Videoita katsotaan Youtubessa enemmän kuin koskaan sekä enemmän kuin Facebookin ja Netflixin videoita yhteensä, joten Youtube -mainoskanavana tavoittaa kaikki haluamasi kohderyhmät ja vieläpä kohtalaisen edullisesti. Youtube-mainonnan avulla luot uutta kiinnostusta, hankit liidejä sekä kehität yrityksesi brändiä uskottavammaksi.

Videon merkitys sisältämarkkinoinnissa on ollut viime vuosien aikana suuressa kasvussa. Tämän lisäksi Youtube mainoskanavana on viime vuodet ollut kasvussa ja Youtubessa pystyy tekemään myös tehokkaasti mainontaa esimerkiksi tuotelanseerauksien tai brändi-ilmeen kehityksen kannalta.

Pääset lukemaan lisää Youtubesta markkinointikanava blogistamme, jossa olemme yksityiskohtaisesti käyneet läpi Youtube-mainonnan roolia digitaalisen markkinoinnin kokonaisuudessa.

1.4 Google Shopping -mainonta

 

Google Shopping -mainonta on Suomeen pari vuotta sitten lanseerattu mainoskampanjamuoto, joka on maailmalla kuitenkin jo selkeästi tutumpi kuin Suomessa. Tämä kanava pitäisi kuitenkin olla jokaiselle verkkokauppiaalle tuttu, koska Shopping -mainonta on tarkoitettu pääasiassa verkkokaupoille. Google Shopping -mainonta tuo ostovalmista liikennettä verkkokauppaasi korkealla konversioprosentilla. Shopping-mainokset näkyvät Googlen hakutulossivun yläosassa ennen hakusanamainoksia ja ne sisältävät myymäsi tuotteen kuvan, hinnan, nimen sekä mahdolliset tähtiarvostelut.

Tällä tavoin saat verkkokaupassasi tai kivijalassasi myymät tuotteet suoraan Googlen hakutulossivun yläosaan – samalla tavoin kuin normaalit tekstimainokset. Parhaimmassa tapauksessa Shopping-mainoksen ohella, normaali tekstimainos saattaa löytyä hakutulossivun ensimmäiseltä sivulta sekä orgaanisesti löytyvä tuotesivu löytyy ensimmäiseltä sivulta. Näin ollen sinun verkkokaupassasi myytävänä oleva tuote löytyy kolmeen eri otteeseen ensimmäiseltä hakutulossivulta.

Lue lisää verkkokaupoille tarkoitetusta Google-markkinoinnin kanavasta Google Shoppingista ja siitä mitä Shopping-mainoskanava vaatii ja mitä muita hyötyjä Google Shoppingilla on.

1.5 Google Discovery -mainonta

 

Google Discovery -mainonta on Suomessa uusin tulokas kanavana. 2020 vuoden puolivälissä Suomen markkinoille laajentunut Discovery-mainonta on tuonut sopivasti lisää säpinää visuaalisen mainonnan puolelle myös Googlessa.

Kanavana Discovery on erinomainen, koska Discovery-mainonnassa pääset kolmeen eri kanavaan, Discover-alustalle, Youtubeen sekä Gmailiin – kuten esimerkissä alla. Mainoksia esimerkiksi Discover-kanavassa näkyy rajoitetummin uutisartikkeleiden joukossa, jolloin mainonta on enemmän Facebook ja Instagram -mainonnan tyyppistä natiivimainontaa. Tämänkaltainen Discover-kanava onkin puuttunut pitkään Googlen repertuaarista.

Pääset lukemaan lisää Google Discovery -mainonnasta blogitekstistämme, missä olemme kirjoittaneet myös Google Discovery -kanavan tuloksista sekä tärkeimmistä seikoista, miksi Discovery-mainonta kannattaa aloittaa heti.

 

Discovery Ads -kanavan 3 mainosmuotoa
Discovery Ads -kanavan 3 mainosmuotoa

2. Miten Google-markkinoinnin tuloksia mitataan?

 

Google markkinoinnin tuloksia on mahdollista mitata muutamalla eri tavalla. Yksi yleisimmistä lienee kuitenkin jo monille tuttu Google Analytics, minkä avulla nähdään tarkasti kuinka paljon liidejä Google-markkinoinnilla saadaan aikaan tai kuinka paljon euroja mainonta tuottaa.

Google-markkinointia on lähes turha tehdä, jos emme hyödyntäisi digitaalisten työkalujen suomaa konversioseurantaa seuraamaan Google-markkinoinnista tulleita tuloksia. Tällöin voimme todentaa, mistä kanavasta tietyt liidit ovat tulleet, optimoida mainontaamme kohti parempia tuloksia ja allokoida budjetteja eri kanaviin sekä mainosmuotoihin kun olemme varmistuneet kanavien toiminnoista ja tuloksista.

Olemme kirjoittaneet Google Analyticsiin liittyen myös käyttöohjeita ja perusteita, joilla pääsee sopivasti eteenpäin mittaamiseen maailmaan. Kaikkea voi mitata, mutta kaikkea ei välttämättä kannata mitata.

 

3. Miten teemme Google-markkinointia MRACE®-mallin mukaisesti?

 

MRACE on markkinoinnin malli, jonka avulla johdamme asiakasyritystemme markkinointia. Malli koostuu jo tutuista peruselementeistä Reach, Act, Convert, Engage sekä Measure. MRACE®-malli on paranneltu malli maailman käytetyimmästä markkinoinnin malli RACE:sta. Näimme tärkeäksi tuoda mittaamisen mukaan malliin, koska vain mittaamalla tuloksia voimme olla varmoja toimenpiteidemme vaikutuksista teidän liiketoiminnan tavoitteisiin.

Me Suomen Digimarkkinoinnilla viittaamme kaikessa tekemisessämme MRACE®-malliin, koska uskomme viitekehyksemme vievämme asiakkaitamme eteenpäin, kun meillä on malli jota hyödyntää.

Google markkinoinnilla vaikutamme MRACE®-mallissa pääosin Reach sekä Convert vaiheisiin tuoden ostovalmiita kävijöitä sivustolle oikeilla hakusanoilla sekä mainosviesteillä. Samalla Google-markkinointi ottaa huomioon myös Convert-vaiheen uudelleenmarkkinoimalla jo sivustolla käyneille kävijöille.

 

Google Ads -mainonnan rooli MRACE-kokonaisuudessa
Google Ads -mainonnan rooli MRACE-kokonaisuudessa

Lue lisää ketterästä tavastamme toimia MRACE-mallilla

4. Miksi Google-markkinointia täytyy jatkuvasti optimoida?

 

Google-markkinointia ei voi tehdä tuloksekkaasti sekä pitkäjänteisesti ilman jatkuvaa optimointia. Jatkuvan optimoinnin toimenpiteitä ovat jatkuva kehitys sinun liiketoiminnan tavoitteiden mukaisesti, uusien mainoskampanjoiden, mainoskanavien kokeilu sekä esimerkiksi negatiivisten avainsanojen lisäykset tilille sitä mukaa kun Ads-tili kerää dataa.

Google tuo markkinoille uusia mainontakanavia lähes vuosittain – viime vuosina Google Shopping sekä Google Discovery -kanavat on lanseerattu tuloksekkaasti myös Suomen markkinoille. Google-markkinoinnin jatkuva kehittäminen on kriittistä varsinkin kun Google luo uusia palveluita markkinoijille ja kehittää palveluitaan jatkuvasti minkä takia aallonharjalla pysyminen on tärkeää.

Me Suomen Digimarkkinoinnilla kehitämme MRACE®-malliin viitaten hakusanamainontaa ketterän mallimme avulla sekä käytämme tähän ketterän menetelmän mukaisia työkaluja, jotka soveltuvat erinomaisesti markkinoinnin projektinhallintaan. Puhumme ketterästä markkinoinnista siksi, että ketterät menetelmät auttavat kehittämään liiketoimintaa. Ketteryys kehittää tiimien dynamiikkaa ja auttaa ratkaisemaan ongelmakohtia tehokkaammin lisäen yhteistyön syvenemistä ja tehtävien suoritusasteita.

-> Ketterä markkinointi – tee toiminnan tehostamisesta kilpailuetu

5. Yhteenveto

 

Google-markkinointi on termi, jota käytetään yleisimmin tarkoittamaan Google Ads -mainontaa. Google Ads -mainonnan alle upotetaan kaikki Google Ads -mainonnan muodot ja kanavat Google Ads -hakusanamainonnasta Google Shopping -mainontaan. Google kehittää ja innovoi uusia markkinointikanavia entisestään kilpailun kiristyessä markkinoilla.

Markkinoinnin kehittäminen ja tehostaminen Google-markkinoinnilla on oiva vaihtoehto, koska Google-markkinointi on yksi tehokkaimmista ja käytetyimmistä markkinointikanavassa maailmassa. Sen avulla sinun liiketoimintasi pääsee mahdollisimman lähelle potentiaalisia asiakkaita melko nopeassa aikataulussa ja kustannustehokkaasti – maksathan kuitenkin vain verkkosivuille tulleista klikeistä!

Me Suomen Digimarkkinoinnilla mittaamme Google-markkinoinnilla tulleita tuloksia tehokkaasti Google Analytics -työkalulla ja perustamme kaiken tekemisemme kehittämäämme markkinoinnin MRACE®-malliin, joka on kehitetty ajatuksella: jos emme mittaa tekemiämme toimenpiteitä, emme voi myöskään kehittää toimintaamme.

Haluatko tietää, miten tehostat hakusanamainontaan käytettyjä euroja paremmin?

→ Lataa Ads -ostajan opas