Google julkaisi äskettäin Discovery Ads -mainokset maailmanlaajuisesti, tätä aiemmin Discoverya löytyi lähinnä betamuotoisena jenkkimarkkinoilla. Suomessa onkin mainosmuotoa näkynyt vielä hyvin vähäisesti käytössä, joten nyt jos koskaan kannattaa olla nopea – ennen kuin kilpailijasi ehtivät mukaan ja mainonta muuttuu huomattavasti kalliimmaksi.

Suomen markkinoilla olemme päässeet ajamaan Discover Adsia parin viikon ajan muutaman asiakkaan kanssa ja ensimmäiset huomiot ovat olleet hyvin mielenkiintoisia. Ennen kuin mennään suoraan tuloksiin, niin kerron ensin mistä on oikein kyse.

Mikä on Discovery Ads?

Discover new information and inspiration with Search, no query required (Google)

Discovery Ads on Googlen vastaisku natiivimainoksiin ja Facebookin & Instagramin feedimainoksiin. Mainoksia näytetään Googlen Discover -alustalla natiivimainosten tapaan uutisartikkeleiden joukossa, jolloin käyttäjät eivät huku samalla tavalla bannereihin kuin esimerkiksi perinteisessä verkkolehdessä, vaan mainoksia tulee hyvin maltillisesti käyttäjän mielenkiinnon kohteen perusteella.

Googlen Discover alustasta kerrotaan Googlen ohjesivuilla seuraavasti:

Discoverissa näytetään sisältöä, joka perustuu käyttäjien toimiin Googlen tuotteissa, tai jonka lähdettä hän on alkanut seurata. Se ei rajoitu saman päivän sisältöön, vaan myös aiempaa sisältöä voidaan näyttää Discoverissa, jos uskomme sen kiinnostavan käyttäjää.

Discover sisältää myös videoita, urheilutuloksia, viihdeilmoituksia (kuten uuden elokuvan julkaisu), osakekursseja, tapahtumatietoja (kuten tärkeän palkintoseremonian ehdokkaat tai tulevan musiikkifestivaalin ohjelma) ja paljon muuta. Discover-näkymään kootaan sisältöä kaikista kiinnostuksen kohteistasi.

Googlen Discover -alusta on täysin mobiilikäyttäjille suunnattu ja näkyy varsin hyvin varsinkin Android puhelimilla, johon se on integroitu suoraan Google -sovellukseen. Discover tavoittaa 800 miljoonaa henkilöä maailmanlaajuisesti. Lisäksi Discovery Ads -mainosten kautta pääsee tavoittamaan yhteensä 2.8 miljardia käyttäjää Googlen muissa syötteissä YouTubessa ja Gmailissa. Näillä luvuilla puhutaan jo hyvin varteenotettavasti mainonnan kanavasta, joka kannattaa ehdottomasti ottaa harkintaan digitaalista markkinointia suunnitellessa.

Discovery Adsin mainosmuodot

Google käyttää Discovery Ads -mainoksissa Display Networkin tapaisia responsiivisia mainoksia. Mainosten tyylejä on kaksi, yhden kuvan perinteisemmät mainokset tai Facebookista tuttu karusellimainos, mihin voit rakentaa kuvien avulla pienen tarinan tai esitellä esim. useampaa tuotetta samassa mainoksessa.

Mainoksen rakenne on seuraava:

  • 5 eri otsikkoa, joiden enimmäispituus on 40 merkkiä
    (Huom! 10 merkkiä enemmän mitä Google Display-verkon responsiivisissa mainoksissa!)
  • 5 eri kuvausta, joiden enimmäispituus on 90 merkkiä
  • Yhteensä 15 eri vaakasuuntaista (1.91:1 suhteella) ja neliönmuotoista (1:1 suhteella) olevaa kuvaa.
  • Yrityksen nimi ja logot
  • Mainoksen laskeutumissivun, eli ländärin osoite
  • Toimintakehotus, eli CTA.

Kuten Googlen Display -verkon mainonnassakin, voit siis yhdellä mainoksella testata satoja eri kombinaatioita tekoälyn voimin, eikä sinun tarvitse tuhlata aikaa tuntikausia rakentaaksesi satoja eri bannereita A/B testausta varten. Mitä enemmän keksit eri mainoskulmia mainokseen, sitä todennäköisemmin kaikista vaihtoehdoista löytyy juuri sinun asiakkaista kiinnostavin yhdistelmä.

9 tärkeintä seikkaa, miksi sinun kannattaa kokeilla Discovery Ads mainontaa

  1. Kyseessä on uusi mainoskanava, jossa hyvin vähän vielä kilpailua Suomessa.
  2. Vähäisen kilpailun takia mainoksilla on hyvä huomioarvo ja klikkaukset edullisia.
  3. Tavoitat uudelleenmarkkinoinnin avulla potentiaaliset asiakkaasi myös uudesta kanavasta. Mitä laajemmalti näyt asiakkaasi käyttämissä verkkopalveluissa, sitä paremmin brändisi pysyy hänen mielessä.
  4. Discovery Ads -kampanjoiden avulla voit saada kiinni potentiaalisia asiakkaita, kun he ovat taipuvaisia kokeilemaan uusia brändejä.
  5. Nopea rakentaa ja kokeilla eri mainoskulmia A/B -testinä. Saat testattua useita satoja variaatoita yhdellä mainoksella.
  6. Mainoksen luomisessa hyödynnetään Googlen koneoppimista, jolloin sisältö skaalautuu saumattomasti eri laitteille. Mobiilissa mainosten ulkoasu hyödyntää natiivisti kännykän ruudun kokoa, jolloin mainokset näyttävät aina hyvältä laitteista riippumatta.
  7. Voit luoda Googlen verkkoon natiivimainosten tapaista mainontaa, missä sisältö näytetään media-alustan ulkoasun mukaisesti. Mainokset näyttävät normaaleilta artikkeleilta, eikä käyttäjä osaa samalla tavalla tiedostamatta ohittaa mainoksia automaattisesti, kuin bannerimainoksissa.
  8. Asiakas ei huku mainoksiin kuten perinteisellä verkkolehtien sivuilla, missä itse artikkeli alkaa olla jo hankalasti luettava kymmenien mainosten keskeltä. Tämän haasteen näet konkreettisesti vierailemalla suosituilla suomalaisilla verkkolehtien sivuilla, missä näyttösi on tapetoitu lukuisilla mainoksilla.
  9. Voit hyödyntää samoja hyväksi havaittuja yleisöjä, mitä Google Display -mainonnassa. Esim. In-Market yleisöt toimivat erittäin hyvin myös Discovery -kampanjoissa, jolloin pääset heti hyvään alkuun. Testien mukaan myös Facebookin feedipohjaiset karusellimainokset purevat hyvin Googlen Discovery Adsissa, joten mikäli teet jo somemainontaa, sinun kannattaa kokeilla samoja mainonnan kulmia Googlessa.

Mihin haasteisiin voit törmätä Discovery Adsin mainonnassa?

  • Mainontaa on haastava hallinnoida itse, tekoäly hoitaa suurimman osan kohdennuksista ja bidauksesta. Et voi vaikuttaa myöskään mainoksen ulkoasuun, vaan Google luo mainoksen natiivisti hyödyntäen antamiasi kuvia ja tekstejä.
  • Et voi käyttää manuaalisia hintatarjoustrategioita, vaan Googlella on täysi valta päättää klikin hinnasta.
  • Et voi vaikuttaa sijoitteluun, vaan mainokset näkyvät kaikissa Googlen päättämissä paikoissa. Et myöskään tiedä miten paljon mainoksia näytetään esim. YouTubessa verrattuna Gmailiin tai Discover -alustaan.
  • Et voi määritellä kuinka usein mainosta näytetään yksittäiselle henkilölle.
  • Google suosittelee, että valitset päiväbudjetiksi vähintään 10 kertaa CPA-tavoitteesi verran ja odotat vähintään 40 konversiota, ennen kuin teet muutoksia kampanjaan. Tämä voi olla pienillä B2B-yrityksillä haasteellinen tavoite?, vaikkakin testit osoittavat, että pienemmälläkin budjetilla voidaan saada jo hyviä tuloksia heti alkuun.
  • Vaikka Discover -alusta on hyvin integroitu varsinkin moniin Android puhelimiin, suomalaisia aktiivikäyttäjiä ei välttämättä löydy vielä tarpeeksi, mikäli haluat takuuvarmasti tavoittaa kaikki sivustollasi vierailevat uudelleenmarkkinoinnin avulla. Tämän johdosta sinulla kannattaa edelleen mainostaa myös Display -verkossa sekä somessa.

Ota huomioon nämä asiat Discovery Ads -mainonnassa

  • Kuten tehokkaassa digimarkkinoinnissa yleensäkin, sinulla pitää olla konversioseuranta erittäin hyvässä kunnossa. Googlen tekoäly pohjaa tuloksien parantamisessa sivustosi konversiodataan, joten varmista, että varsinkin verkkokaupassasi konversioseuranta on viritetty huippuunsa.
  • Discovery-kampanjoiden on noudettava Googlen käytäntöjä. Esim. kuvat eivät saa sisältää toimintakehotteita tai nappeja.
  • Kuvien pitää olla laadukkaita, joten älä pakkaa suotta kuvia liian pieneksi vaan anna Googlen hoitaa kuvien jälkikäsittely. Kuvien pitäisi olla vähintään 1200 pikseliä leveitä.
  • Pyri käyttämään karusellimainoksessa vähintään viittä eri kuvaa. Tee testiin 2 eri versiota, toinen 1.19:1 formaatissa ja toinen 1:1 formaatissa.
  • Vaikkakin tuloksia on saatu myös isojen konversioiden kohdalla myyntiputken loppupäässä, Discovery-mainokset on nimensä mukaisesti suunniteltu funnelin alkupäähän. Eli mainoskulmana kannattaa tuoda esille asiakkaiden kipupisteitä ja hyödyllistä opettavaa sisältöä ja jättää suoraan ostoon (/tarjouspyyntöön) nojaavat kampanjat muihin mainosmuotoihin. Discovery-mainosten päätavoite ei ole myydä tuotetta vaan saada herätettyä yleisön kiinnostus yritykseesi ja tuotteisiisi.
  • Ota tehot ensin irti uudelleenmarkkinoinnista ja lähde sitten skaalaamaan mainontaa myös Googlen tekoälypohjaisilla In-Market ja Custom Intent -kohdennuksilla.
  • Koita saada mainosteksti ja kuvat näyttämään mahdollisimman paljon natiivilta sisällöltä, kuten uutisartikkeleilta.

Kokemukset Discovery Adsin mainonnassa

Ohessa muutamia pomintoja ulkomaisista verkkojulkaisuista:

”Compared to average display campaigns, Discovery Ads have better click and conversion rates. The CPL is much cheaper than conventional display and search ads.” – Amazeemetrics.com

“Over the tryout period (a few weeks) Discovery Campaigns offered better clickthough rate, a higher conversion rate and ROAS, and a lower cost per click, than our standard display ads.” – Makeitbloom.com

“… Discovery Campaign had more clicks attributed to it than the Display Campaign, driven by its relatively high click-through-rate. This lines up pretty closely to my prior beliefs about the two campaign types, given that a native ad format on a high-engagement stream should induce more clicks than an ad on the display network.” – PPC Hero

Omissa testeissämme Suomen markkinoilla olemme tulleet samankaltaisiin tuloksiin: Discovery on selkeästi edullisempaa, mainokset huomataan paremmin ja niiden klikkausprosentti on myös suurempi.

Ohessa kuvakaappaus erään asiakkaamme tilistä, missä Display mainoksesta oli tehty pilottina mainos samoilla kohdennuksilla myös Discovery Ads -verkkoon.

Tilanne voi muuttua pian, kun useampi mainostaja tulee samoilla mainosapajille verkkonsa kanssa. Vielä toistaiseksi Discovery Ads tuntuu olevan vuoden 2020 tärkeimpiä digitaalisen mainonnan uudistuksia niin natiivimainonnan tapaiseen brändimainontaan, kuin ihan kauppaankin johtavaan kampanjamainontaan.

Älä siis enää mieti, vaan aloita Discovery Adsin mainonnan testaaminen jo tänään!

Kun haluat oppia lisää Google Ads-mainonnasta, lataa Google Ads -ostajan opas.

Lataa opas