Nyt kun sivustollesi on menestyksekkäästi asennettu Google Analytics seuranta, tutustutaan hieman siihen, mitä saat selville kävijöistäsi ilman lisäkonfigurointia.

Jos et ole vielä asentanut, ohjeet siihen löytyvät Google analyticsin asentaminen. (Muista, että analytics kerää datan aina vain asennushetkestä eteenpäin, mennyttä dataa ei saa siis takaisin. Tämä on tärkeä muistaa myös dataa segmentoidessa)

Aloitetaan perusnavigaatiosta, joka näyttää seuraavalta (käytän itse Googlen tuotteita aina englanniksi, koska oikeastaan kaikki kirjallisuus mitä aiheesta luen on myös englanniksi):
Google analytics navigaatio

1. Dashboard / Hallintapaneeli

Hallintapaneelien avulla pystyt rakentamaan näkymän oman Google Analytics tilisi datasta. Näkymän avulla pystyt nopeasti tarkastamaan useat asiat sivustostasi yhden näkymän avulla.
Pystyt lisäämään widgettejä (vimpain voisi olla hyvä suomennos.) + Lisää Widget -nappulasta. Pystyt siis rakentamaan eniten sinua kiinnostavasta datasta itsellesi hallintapaneelin, josta näet kaiken kerralla.
Hallintapaneeleja pystyy myös lataamaan täältä. Sieltä löytyy monia ehdottomasti testaamisen arvoisia hallintapaneeleja. Kirjaudut vain Google Analytics -tiliisi, avaat linkin ja painat ”import” nappia ja näin saat ladattua muiden rakentamat hallintapaneelit itsellesikin ja pääset testaamaan, mitkä niistä sopivat sinun käyttöösi parhaiten.

2. Shortcuts / Oikopolut

Oikopolut ovat linkkejä suosikki Analytics raportteihin. Kun käytät tiettyä raporttia usein, klikkaa vain Shortcuts-linkkiä ja näin raportti tallentuu oikopolkuihisi. Tämä nopeauttaa analytiikan käyttöä huomattavasti, huomaan ainakin itse usein tarkistavani samat asiat tileiltäni.

3. Intelligence Events / Automaattiseurantatapahtumat

Melkoinen nimihirviö tuo suomennos. Automaattiseurantatapahtumat ovat kuitenkin tapa, jolla pystyt asettamaan hälytyksiä. Kun liikenteesi laskee vaikka 20%, lähettää Google Analytics sinulle sähköpostiin ilmoituksen. Pystyt valitsemaan hälytyksen syyksi oikeastaan minkä tahansa analyticsin seuraaman datan arvon, kävijöistä konversioihin.

4. Real-time / Reaaliaikainen

Nimi paljastaakin jo paljon. Reaaliaikainen kertoo, kuinka paljon sivustollasi on kävijöitä juuri nyt. Millä sivulla he ovat, missä he sijaitsevat maantieteellisesti ja millä laitteella he surffaavat.

5. Audience / Yleisö

Ehdottomasti yksi Analyticsin eniten käytettyjä raportteja. Täältä löydät dataa kävijöistäsi. Audience tabista löytyy vastaukset ainakin seuraaviin kysymyksiin:
  • Mitä kieltä kävijäsi puhuvat?
  • Mistä maasta he tulevat?
  • Mistä kaupungista he tulevat?
  • Millä selaimella he surffaavat?
  • Mikä on kävijän käyttöjärjestelmä?
  • Mikä on kävijän palveluntarjoaja?
Täältä löytyy myös todella ajankohtainen Mobile tab, mikä kertoo millä laitteilla kävijät surffaavat sivustoasi.
  • desktop
  • mobile
  • tablet
Meidän sivustolla enää 51,40% kävijöistä käyttää pöytäkonetta, melkein puolet kävijöistämme ovat siis liikkeellä älypuhelimella tai tabletilla, responsiiviset verkkosivut ovat siis elintärkeät verkkonäkyvyyden kannalta.

6. Acquisition / Hankinta

Toinen erittäin suosittu raportti. Hankinta, mistä hankit liikenteesi. Näet nopeasti yleiskatsaus kohdasta:
  • Suosituimmat kanavat piirakkakaavion. (Oikeilla asetuksilla pystyt siis seuraamaan miten google tuo liikennettä, paljonko on maksettua ppc liikennettä jne)
  • Konversioiden määrän (Olettaen, että sinulla on konversioseuranta asennettuna)
  • Liikenteen määrän kanavittain, sekä kanavan poistumisprosentin (Bounce rate) ja vielä miten kyseisestä kanavasta on tullut määrittelemiäsi Goaleja (tuloksia).
Toinen hyvä välilehti on ”kaikki liikenne”, sieltä löydät sivustosi kaikki liikenteen lähteet. Mitä paremmin olet datan ja kampanjasi segmentoinut, sen paremmin kyseinen raportti toimii. Perusasetuksillakin näet jo nopeasti mistä sivuilta ja kanavista liikenteesi tulee.

7. Behavior / Käyttäytyminen

Käyttäytymisraportti kertoo mitä kävijät sivustollasi tekevät. Löydät vastauksen seuraaviin kysymyksiin:
  • Mitkä ovat sivuston suosituimmat sivut kävijämäärien mukaan
  • Suosituimmat laskeutumissivut (sivut joilla sivustoosi saavutaan)
  • Suosituimmat poistumissivut (miltä sivuilta sivustoltasi poistutaan)
  • Sivustosi latausnopeus eri selaimilla ja laitteilla.

8. Conversions / Konversiot

Konversiot -raportti kertoo mistä sivustosi konversiot syntyvät. Konversiot joudut määrittämään etukäteen ja sen jälkeen pystyt seulomaan, mistä lähteestä, mitä polkua pitkin parhaiten saat konversioita, eli kauppaa/yhteydenottoja.
Jos sinulla on verkkokauppa ja olet käynyt laittamassa ecommerce trackingin päälle löytyy täältä sinulle todella arvokasta dataa.

Yhteenveto

Siinä siis Google Analyticsin käyttöliittymän ja navigaation perusteet ja tietoa mitä dataa Google analyticsistä löytyy heti asennuksen jälkeen.
Nykyään ongelma on enemmänkin datan tuhoton määrä ja sieltä sen kaiken datan seasta niiden merkittävien asioiden löytäminen ja niiden pohjalta toimiminen.
Idea ei siis ole pelkästään kerätä dataa vaan myös toimia datan mukaan.

Jaakko

CEO at Suomen Digimarkkinointi Oy
Tulevaisuus, sen tuomat mahdollisuudet markkinoinnissa ja työelämässä ovat lähellä miehensydäntä. Jokainen päivä alkaa tunnilla kirjan ääressä, koska kehittyminen on elämän suola.
Jaakko