YouTubesta on viime vuosina kasvanut laajasti hyödynnetty ja kohdistusmahdollisuuksien osalta tehokas markkinointikanava erikokoisille yrityksille. Kanavan suosiosta kertoo esimerkiksi se, että palvelulla on kuukaudessa 1.9 miljardia aktiivista käyttäjää ja keskimääräinen mobiili-istunto YouTubessa kestää yli 40 minuuttia. YouTuben ylivoimaa kuvaa myös se, että YouTube-videoita kulutetaan enemmän kuin Facebookin ja Netflixin videoita yhteensä.

Youtuben rooli digimarkkinoinnin kokonaisuudessa

Kun mietit myyntifunneliasi, YouTube ei toimi yksinään. Yhdessä muun mainonnan kanssa se voi kuitenkin nostaa konversioprosenttia merkittävästi. Tämän vuoksi huolellinen suunnittelu, kuinka video tukee muita markkinoinnin tai sosiaalisen median toimia, on ensiarvoista. Autamme mieluusti tässä kokonaisuudessa yhdessä yhteistyökumppanimme Rulla Median kanssa.

Mikäli lähdet käyttämään YouTubea markkinointikanavana, tunne kohderyhmäsi, tarjoa säännöllistä heitä hyödyttävää laadukasta sisältöä ja kohdista se oikein. Muista myös ohjata heidät videostasi takaisin verkkosivullesi sopivalla toimintakehotteella. Vaikka samaa videoteemaa kannattaa hyödyntää yhtä aikaa sekä Facebookin että YouTuben puolella, on näiden mainosvideoformaateissa monia eroja, jotka on hyvä ottaa huomioon jo videoita tuotettaessa (tärkeimpinä ääni, kuvasuhde ja toimiva videon pituus).

YouTube on tärkeä myös hakukonenäkyvyyden kannalta

YouTube on maailman toiseksi suosituin nettisivu, ja useiden luokitusten mukaan myös toiseksi suurin hakukone, joten sen hyödyntämisessä kannattaa huomioida myös se, että Google nostaa kasvavissa määrin osuvia videotuloksia myös Google-hakujen joukkoon. Tämän vuoksi laadukas ja säännöllinen videotuotanto auttaa myös yrityksesi hakukonenäkyvyydessä.

Koska monen palvelun ostoprosessi voi olla pitkä ja alkaa usein ongelman tai ratkaisun googlettamisella, esimerkiksi ”kuinka vaihtaa pankkia”, on hyödyllistä, että yritykselläsi on tuotettuna laadukasta videosisältöä yleisimpiin asiakkaittesi kysymyksiin. Video kannattaa optimoida myös Googlen ja Youtuben hakutuloksia silmällä pitäen, joten katso siihen vinkit täältä.

Mainostaminen YouTubessa

Erilaisia tapoja tehdä YouTube-mainontaa on useita. Yleisesti käytettävä mainostusmuoto YouTubessa on ohitettava videomainos, jonka pituus on useimmiten 15 – 35 sekuntia, ja jonka voi ohittaa viiden sekunnin kohdalla. Muihin YouTuben mainostusmuotoihin, ei-ohitettaviin videomainoksiin tai YouTuben hakutuloksissa näytettäviin videomainoksiin, voit perehtyä aiemmassa blogissamme.

YouTuben tarjoamien perinteisten mainosmuotojen lisäksi videosisällön tuotanto yhdessä aktiivisen tubettajan kanssa voi olla varteenotettava vaihtoehto. Enää YouTube ei ole pelkästään teini-ikäisten videopalvelu, vaan yli 35-vuotiaat ovat YouTuben nopeimmin kasvava käyttäjäkunta, mikä näkyy myös kaupallisissa yhteistyövideoissa. Tämän vuoksi YouTubessa voit törmätä aikuistubettajiin, jotka ovat päätyneet tekemään kaupallista yhteistyötä esimerkiksi Shimanon, Finavian tai vaikkapa metsäkoneen merkintävärejä valmistavan yrityksen kanssa.

Kannattaa myös muistaa, että Googlen Display -verkon bannereilla voit kattaa myös YouTuben mainospaikkoja esimerkiksi suositeltujen videoiden listan yläosassa tai toistettavan videon alaosassa näkyvinä bannereina.

YouTube markkinointikanavana

Pelkkä videon tuottaminen ja sopivan YouTube-mainosmuodon valitseminen ei tee onnistunutta kampanjaa. YouTube on yksi kanava muiden joukossa, joten laadi aluksi sisältö- ja julkaisusuunnitelma, joissa vastaat kysymyksiin: mitä, kenelle, milloin ja missä.

Ennen kuin aloitat mainontaa YouTubessa, mieti, mitkä ovat konkreettiset tavoitteesi videomainonnalle ja millä mittareilla mittaat mainonnan onnistumista. Saadaksesi videomainonnasta täyden hyödyn irti, mainonnan laajempien tavoitteiden tulee olla selvillä ja näiden tulee toimia yhteen videomainonnan kanssa.

Miksi YouTubessa mainostaminen on järkevää? Video on yksinkertaisesti huomattavasti paljon havainnollisempi kuin tekstimuotoinen sisältö. On esimerkiksi paljon havainnollisempaa kuvata ravintolapalveluita – ruoan valmistusta, tarjoilua ja koko ravintolamiljöötä videolla kuin tekstillä. Myös esimerkiksi yritysreferenssillä vakuuttaminen on helpompaa videolla kuin tekstimuodossa.

Eri tarkoituksiin sopivat erilaiset videot. Mikäli esimerkiksi luottamuksen rakentamisessa on parannettavaa, asiakasreferenssivideot ovat tällöin konkreettinen apu. Tilanteessa, jossa laadukkaan tuotteen hinnan perustelu kaipaa apua, tai haluat nopeuttaa ostoprosessia, on laadukkaasta tuotevideosta apua. Jos yrityksesi ongelma on se, etteivät asiakkaat kunnolla ymmärrä, mitä palvelusi tekee ja kuinka se ratkoo heidän ongelmiaan,  palvelua koskevat esittelyvideot auttavat tällaisessa tilanteessa.

YouTube-mainonnan kohdistaminen

YouTube-mainonnan kohdistaminen on huomattavan tehokasta erityisesti verrattuna tv-mainontaan. Youtubessa videosi voidaan suunnata tietyllä kylmälle kohderyhmille erityisesti käyttäjän kiinnostuksen kohteiden (kustomoitujen tai Googlen valmiiden yleisöluokitusten perusteella), mutta myös esimerkiksi käyttäjän sijainnin, iän tai näiden kombinaatioiden mukaan. Videomainoksia voidaan myös kohdistaa esimerkiksi YouTube-kanavan tai jopa yksittäisen videon yhteyteen – samoin tiettyjä kanavia voidaan poissulkea kohdistuksista.

Laajemmassa kampanjassa voit kertoa useammalla videollasi tarinan ja hyödyntää YouTuben videomainossarjaa.  Tässä mainosmuodossa määritetään tarkasti, että katsojalle näytetään toinen videomainos vasta kun hän on katsonut ensimmäisen ja niin edelleen, kunnes koko sarja on katsottu.

YouTuben käyttäjädataa voit hyödyntää myös esimerkiksi Googlen Display-mainonnassa, kohdistamalla siellä tietyt mainokset ainoastaan tietyn videon kokonaan katsoneille.

Uudelleenmarkkinoinnin puolella YouTube-mainonta on oikein käytettynä todella tehokas väline. Voit esimerkiksi kohdistaa tietyn videon sellaisille henkilöille, jotka ovat suorittaneet sivustollasi jonkin mikrokonversion tai ovat olleet kiinnostuneita juuri tietystä tuotteesta tai tuotekategoriasta. Muista myös määrittää, kuinka monta kertaa ja kuinka kauan käyttäjä näkee mainoksesi.

Mitä huomioida YouTube-mainonnassa

Tärkeimpiä huomioitavia asioita YouTube-mainonnassa ovat säännöllisyys ja laatu. Jotta erotut kilpailijoistasi, nämä ovat vähimmäisvaatimuksia. Älä myöskään käytä niin taiteellista tai huomiota herättävää videota, että tuotteesi jää taka-alalle. Kolmanneksi vähintään yhtä merkittäväksi tekijäksi nostaisin jakelun. Mikäli vierailet satunnaisen suomalaisyrityksen YouTube-kanavalla, törmäät todennäköisesti siihen, että yritys on tuottanut runsaasti ja säännöllisesti videomateriaalia, mutta katselukerroista voi päätellä että jakelu on jäänyt vähäiseksi. Maksaessasi videotuotannosta, kannattaa myös videon jakeluun panostaa, varsinkin koska YouTube-mainonta on edullista ja maksat vain toteutuneista katselukerroista.

YouTube ja muut markkinointikanavat

Pelkällä YouTube-mainonnalla on käytännössä hyvin vaikeaa tehdä kauppaa. Kuitenkin YouTube-mainonta tukee vahvasti muita markkinointikanavia. Esimerkiksi mainostajilla, jotka hyödyntävät samaan aikaan YouTuben videomainoksia ja hakuverkkomainontaa, on tutkitusti kolme prosenttia korkeampi konversioprosentti kuin mainostajilla, jotka hyödyntävät pelkkää hakuverkkomainontaa. Näin isolla konversioprosentin erolla on jo selkeä vaikutus liiketoimintaan. Monikanavaisuus siis kannattaa.

Mikäli haluat kysyä lisää videomainonnan kohdistamisesta, mittaamisesta, tai haluat suunnitella ja kartoittaa yrityksesi tavoitteet videotuotannolle, ota yhteyttä.

Lauri

Lauri on AdWords-tiimin (ja koko talon) kruunattu Excel-tietäjä, joka lukujen pyörittelyn ohella innostuu hakusanamainonnasta ja suunnistuksesta.
Lauri