Googlen julkaisu Search Quality Rater’s Guidelines ja Googlen merkittävin algoritmin uudistus, Panda, poistivat lopullisesti väliaidat sisältömarkkinoinnin ja SEOn väliltä.

Googlen julkistus paljastaa, millaista sisältöä pidetään laadullisesti hyvänä tai heikkona ja tarjoaa kauan odotettua tietoa siitä, millaisia sivuja Google palkitsee korkeammilla sijoituksilla hakutuloksissa. Esimerkiksi sivu, jonka sisältö on ohutta ja huonosti kirjoitettua ja jolta puuttuu asiantuntemus tai auktoriteetti tai jota pidetään epäluotettavana, on Googlen näkemyksen mukaan heikkolaatuista. Jos sivustoa täydentävä sisältö on häiritsevää tai ei ole tarkoitukseensa nähden loogista tai hyödyllistä, pidetään sitä heikkolaatuisena.

Mitä vaikutuksia kyseisellä Googlen kehityksellä on sisältömarkkinoinnin, digitaalisen viestinnän ja hakukoneoptimoinnin parissa työskenteleville?

“Hyvän, uniikin sisällön täytyy kuolla.”

LinkedInin mukaan päivittäin tuotetaan sisältöä 4,6 miljardia kappaletta. Tämän kaiken sisältömelun keskellä, mitkä mahdollisuudet on uudella sisällöllä nousta esiin, saada huomiota ja jakoja? Vielä muutama vuosi sitten mahdollisuudet olisivat olleet hyvin toiset – olettaen, että sisällön laatu on hyvää ja uniikkia. Valitettavasti tämä ei enää riitä. Internet on kyllästetty hyvällä sisällöllä.

Sisältömarkkinoinnin haasteellisuutta kuvaa erinomaisesti MOZin ja BuzzSumon tutkimus, jonka tarkoituksena oli todentaa, miten uusi sisältö performoi. Tutkimuksessa analysoitiin yli miljoona artikkelia. Tutkimuksen lopputuloksena selvisi, että näistä 75% ei saanut ainuttakaan linkkiä takaisin.

Miten sitten sivun optimointi tietyllä avainsanalla tai -fraaseilla on ylipäätään enää mahdollista? ”10x paremmalla sisällöllä”, on Mozin perustaja Rand Fishkin tarjoama vastaus.

Tämä loistava sisältö, joka ylittää kilpailijat hakutuloksissa tulee olla lähtökohtaisesti relevanttia sisältöä sivustolla. On myös ratkaisevaa ymmärtää kohderyhmää, millaista sisältöä he arvostavat ja mitä jakavat mieluiten. Sisällön tulisi olla aitoa, pistämättömällä otsikolla ja kuvauksella, joka vetoaa kohderyhmään. Oikean otsikon luontiin on onneksi loistavia työtä helpottavia työkaluja, esimerkiksi, CoSchedulen ”headline analyzer”. Suosittelen tutustumaan myös heidän ansiokkaaseen blogikirjoitukseen otsikonkirjoittamisesta.

Mieleenpainuvan otsikon lisäksi sisällön tulee sisältää korkealaatuisia kuvia ja luotettavaa dataa.

Sisällön pituus on myös määräävä tekijä. Aiheesta on julkaistu useita tutkimuksia, tässä joitakin avainlöydöksiä:

  • Yli 1 500 sanan sisältö saa osakseen useimmin jakoja
  • Top 10 hakutulokseen yltävällä verkkosivulla on keskimääräisesti vähintään 2000 sanaa
  • Suurin osa B2B mainostajista luo tällä hetkellä enemmän sisältöä kuin v. 2014.

Toisin sanoen koolla on merkitystä.

Tarinankerronta ja vuorovaikutus sisällöissä

Lopuksi, älä koskaan aliarvioi tarinankerronnan voimaa. Ihmiset rakastavat tarinoita, erityisesti jos he saavat mahdollisuuden olla vuorovaikutuksessa ja vaikuttaa tarinaan.

Ihmiset, jotka kokevat henkilökohtaisesti kytköstä sisältöön, myös jakavat todennäköisimmin artikkeliasi – ja hyvällä onnella siitä tulee viraali.

Erinomaisesta ja houkuttelevasta sisällöstä huolimatta sivu ei kuitenkaan löydy Googlessa, jos avainsanoja ja -fraaseja ei ole optimoitu hakukoneille.

Sisältömarkkinointi hakukoneille optimoidessa

Sisältömarkkinointistrategian haasteena nykyisessä sisältöähkyssä on se, ettei strategia pääse tavoitteisiinsa ilman hyvin tehtyä avainsana-analyysia, joka on linjassa liiketoiminnan strategisten tavoitteiden kanssa.

Työ tulee aloittaa asettamalla selkeät tavoitteet sisältömarkkinoinnille.  Evaluoi, mitä kilpailijasi tekevät: perehdy kilpailijoidesi avainsanastrategiaan ja heidän laskeutumissivuihinsa. Etsi kilpailijoidesi heikkolaatuisia ja ohuita sisältösivuja SEO-strategiaa luodessasi. Iske juuri tähän mahdollisuuteen.

Avainsana-analyysissa syvenny konversiopolun kaikkiin vaiheisiin. Ymmärtämällä kohderyhmän aikomuksia ja haun motiiveja ostopolun eri vaiheissa, pystyt linjaamaan sisältömarkkinoinnin strategian ja pääsemään oikeilla avainsanoilla tavoitteisiin.

Viimeiseksi huolehdi hygieniaseikoista eli että julkaisusi on crawlattavaa, avainsanat ovat URL:ssa, metatageissa, H1 headerissa, ATL-teksteissä ja ingressissä.

Yhteenveto

Googlen missio täydellisestä hakukoneesta on tuonut sisältömarkkinoijat ja hakukoneoptimoijat lähemmäksi toisiaan. Siitä, kuinka kauan tämä rakkaustarina kestää, ei ole varmaa tietoa, mutta suhteen tulevaisuus näyttää tällä hetkellä varsin ruusuiselta.

Ota rohkeasti yhteyttä. Kerromme mielellämme, miten voidaan auttaa Sinua kasvattamaan liiketoimintaasi sisältömarkkinoinnin sekä hakukoneoptimoinnin avulla.

Hyödyllisiä linkkejä:

Moz: Roadmap creating share worthy content massive distribution

Buzzsumo: Be inspired – The best b2b content of 2015

Econsultancy: Five questions every content marketer needs to answer

Coschedule: Find your target audience

(Image credit: Redd Angelo, Unsplash)