$22 000 000 000 eli 22 miljardia dollaria.

Tuon verran mainostajat menettivät rahaa mainosten esto -ohjelmien takia vuonna 2015, ja mainosten esto –ohjelman käyttäjien määrä on vain jatkanut kasvuaan vuodesta 2015. IAB Finland -selvityksen mukaan, yli 8% digitaalisista mainoksista päätyy mainosten esto-ohjelmien muuriin Suomessa. 8% pois liikevaihdosta tuntuu, olipa kyse sitten pienestä tai suuresta yrityksestä.

Maailmanlaajuisesti yli 615 miljoonasta laitteista löytyy mainosten esto-ohjelma, ja tahti kasvaa. Yksi suosituimmista mainosten esto-ohjelmista on Adblocker Plus, joka löytyy yli sadasta miljoonasta laitteista.

Syyt mainosten esto-ohjelmien käyttöön

Tärkeimmistä syistä mainosten esto-ohjelmien käyttöönottoon on luonnollisesti ärsyttävät mainokset. Verkosta löytyy niin monta sivua, joiden tarkoitus on ainoastaan mainostaa. Harvemmin näistä sivuista löytyy oikeaa tietoa siitä, mitä käyttäjä etsii. Bonuksena mainos voi vielä olla sellainen, ettei se salli sinun tehdä mitään muuta, kuin sulkea koko selaimesi tai suostua mainoksen ehtoihin.

Toinen tärkeä syy mainosten esto-ohjelmien käyttöön on seuranta. Ihmiset eivät halua, että heitä seurataan netissä ja tämähän on täysin ymmärrettävää. Uudelleenmarkkinointi, joka tuo ostavat asiakkaat takaisin sivustollenne, tuntui alussa pelottavalta jopa minulle.

Orgaanisella mainonnalla tavoitat mainosten esto-ohjelmien käyttäjät

Miten siis viestit kasvavalle mainosten esto-ohjelmien käyttäjäkunnalle tuotteistanne ja palveluistanne, jos heille ei voida mainostaa Facebookin, Youtuben tai Adwordsin kautta? Pitääkö palata lehtimainontaan ja toivoa parasta? Ei onneksi. Jäljelle kuitenkin jää orgaaninen mainonta (ja toki muutakin, kuten natiivimainonta). Orgaaninen näkyvyys hakukoneessa on edelleen luotetumpi kuin maksettu mainonta ja siksi siihen kannattaa panostaa paljon. Panosta sivustosi teknisten ongelmien korjaukseen, hakusanatutkimukseen, sisältösuunnitelmaan ja sisällöntuottamiseen. Kohdista sivuston sisältö yleisöllesi ja varmista, että sisältösi luo lisäarvoa heille. Muista panostaa myös konversio-optimointiin. Kaikki tekemäsi työ on turhaa, jos sivusto ei saa kävijää ostamaan, pyytämään tarjousta tai soittamaan teille.

Hubspotin vuonna 2016 tekemä tutkimus paljasti, että 91% ihmisistä pitivät nykyajan mainoksia entistä enemmän tunkeilevina verrattuna kahden vuoden takaiseen. Myös mainos esto-ohjelmien käyttö kasvoi 30% samana vuonna.

Miten suurimmat mainostajat ovat reagoineet

Mainosten esto-ohjelmien käyttö on konkreettisesti haitanut isojen mainostajien liikevaihtoa, ja tämän takia maailman suurimmat mainosalustat ja mainostajat, kuten Google, Facebook, Unilever ja Microsoft ovat perustaneet Coalition for Better Ads –nimisen yhteisön. Yhteisön tarkoitus on laatia verkkomainoksille Better Ads -standardia ja vähentää heikkolaatuisten mainosten esiintymistä.

Helmikuussa Google Chrome-selain sai uuden päivityksen, johon lisättiin mainosten esto-ominaisuus. Google ilmoitti, että lisätty mainosten esto-ominaisuus estää heikkolaatuisia ja häiritseviä mainoksia näkymästä. Selaimeen lisätty mainosten esto-ominaisuus ei kuitenkaan toimi yhtä hyvin kuin olemassa olevat ohjelmat, mutta tämä on todennäköisesti tarkoituksella säädetty näin. Suurin osa Googlen liikevaihdosta tulee mainosten kautta ja tällä keinolla Google yrittää hallita mainosten esto-ohjelmien käyttöönottoa.

Yhteenveto

Tarkoitus ei ole kehottaa sinua luopumaan maksetuista mainoksista – ei suinkaan. Tarkoituksena on selventää, kuinka tärkeää on panostaa myös orgaaniseen mainontaan. Parhaassa tilanteessa orgaaninen ja maksettu mainonta toimivat strategisesti yhdessä ja tukevat toinen toistaan. Digitaalista markkinointia tuleekin katsoa aina kokonaisuutena, eikä yksittäisinä palasina. Muutoin et joko tavoita asiakkaitasi tai sitten päästät ne jossain vaiheessa myyntisuppiloasi karkaamaan.

Tässä esimerkki, kuinka orgaaninen kävijämäärä voidaan jopa tuplata hakukoneoptimoinnin ansiosta.