Onko liikenteen ohjaaminen verkkosivuille hallussa, ja nyt olisi aika puristaa verkkosivuista lisää kauppaa? Kustannukset liikenteen ohjaamisesta nousevat ja nyt yhä useampi kävijä pitäisi saada hyödynnettyä kontaktiksi rahavirtojen maksimoimiseksi. Mutta miten aloittaa?

Jos aihepiiri on kokonaan uusi, käy lukemassa ensiksi aiempi bloggauksemme ”Konversio optimointi – mitä se on?”

1. Enemmän konversiopaikkoja sivuille

Helpoin tapa aloittaa sivun konversioptimointi on lisätä konversiopisteiteiden määrää. Montako erilaista konversiomahdollisuutta yrityksesi verkkosivulla on, ja voidaanko niiden määrää lisätä? Suurin osa yhteydenottoja keräävistä yrityksistä luottaa edelleen yhteen konvertoivaan sivuun, eli yhteydenottosivuun. Tällöin kuitenkin kävijöitä on ohjattava jatkuvasti kohti yhteydenottosivua.

Helppo tapa lisätä konversioiden määrää on lisätä sivuja, joista asiakas voi tehdä yhteydenoton.

Kun luet tätä kirjoitusta, näet jatkuvasti oikeassa laidassa keltaisen Ota yhteyttä -napin. Se on tapamme pitää sinut jatkuvasti tietoisena mahdollisuudesta yhteydenottoon. Vastaava ominaisuus on yleisimmillä verkkosivualustoilla helppo toteuttaa, mutta monelta se unohtuu.

Toinen tapa lisätä konversioiden määrää on suunnitella eri tasoisille sivustolla vierailijoille omia konversioita. Meidän sivustolla tällaisia ovat esimerkiksi bloginlistalle liittyminen sekä ladattavat oppaat. Tällaiset konversiot eivät ole yritykselle yhtä arvokkaita kuin suora tarjouspyyntö, mutta vahvoja liidejä myynnille sekä arvokasta tietoa liikenteen ohjaamiseen, minkä avulla saadaan tietoa kävijöistä.

Verkkokauppojen ei tietenkään kannatta rakentaa muista konversioista ainakaan oston esteitä, mutta myös sähköpostilistalle liittyminen on aina arvokasta kauppiaalle.

Mieti siis jatkossa, kuinka monta erilaista konversiota voit järkevästi laittaa sivustollesi?

2. Tuote ja palvelu -sivujen konversio-optimointi

Sivut, joille ohjataan eniten suoraa liikennettä, kannattaa optimoida ensimmäisenä. Mitä suurempi määrä ihmisiä ohjataan laskeutumissivulle, sitä suurempi vaikutus sen sivun tehokkaammasta konvertoitumisesta on liiketoiminnalle.

Konversio-optimointi tulisi siis tehdä aina kävijädataan perustuvasti. Muutamia asioita voit käydä tarkistamassa vaikka heti omilta sivuiltasi, kuten sen, onko käyttäjällä mahdollisuus edetä joka hetki kohti ostosta/yhteydenottoa?

Kuvitellaan tilanne, jossa käyttäjä saapuu laskeutumissivullesi ja lähtee syventymään tekstiin. Ilman mittausta emme voi tietää, kuinka pitkälle hän lukee tekstiä tai mitkä kohdat hän lukee. Joka tapauksessa käyttäjällä tulisi olla joka hetki mahdollisuus siirtyä eteenpäin kohti tarjouspyyntöä tai ostosta. Mene siis omille sivuillesi ja mieti, onko sivusto suunniteltu tätä ajatellen?

Verkkokauppiaalle puolestaan on tärkeää, että sivusto kertoo selkeästi kun tuote on lisätty ostoskoriin, minkä jälkeen shoppailijaa ohjataan joko jatko-ostoksien pariin tai kassaa kohti.

Aloittelevalle konversio-optimoijalle tekstin suhteen annan yksinkertaisen ohjeen: Lukisitko tuote- tai palvelusivusi tekstin ääneen potentiaaliselle asiakkaalle ja olettaisit hänen tekevän ostopäätöksen? Jos et lukisi, niin miksi odottaisit sen toimivan myynnissä?

3. Yhteydenottokaavakkeen tai ostoskorin optimointi

Yllättävän iso osa sivuston vierailijoista pysähtyy viime hetkillä ennen ratkaisevaa klikkausta. Se, mihin kävijäsi eksyvät tai mikä vaihe heidät käännyttää, on erittäin arvokasta tietoa, kun haluat kehittää verkkosivustoasi. Näihin kipupisteisiin pureutumalla saat vierailijasi kilisyttämään myös kassakonetta.

Ostokorin tai yhteydenottokaavakkeen toimintaan on kehitetty jos jonkinlaista nyrkkisääntöä ja ”varmoja tapoja” onnistua, mutta yhtä usein ne on osoitettu myös pätemättömiksi. Varmin tapa on seurata analytiikasta, miten kävijäsi etenevät sivustollasi ja mihin he pysähtyvät.

Conversion Rate Experts on tehnyt listauksen erilaisista monitorointityökaluista ja esimerkiksi YouTubesta löytyy paljon esimerkkejä aiheesta. Monitorointityökalujen käyttäminen vaatii kuitenkin perehtymistä ja aikaa. Tietenkin myös me autamme mittausten aloittamisessa.

Understanding your customers and visitors using analytics

4. Koko sivuston konversioprosentti

Moni aloitteleva konversio-optimoija pärjää Google Analyticsin tiedoilla. Kun yhteydenotto-event on luotu Analyticsiin, saat tietää, kuinka moni sivuston kävijöistä tekee toivotun toimenpiteen. Lisäksi näet Analyticsistä, mille sivuille kävijät ovat saapuneet ja miten he ovat edenneet kohti haluttua toimenpidettä.

Jos koko sivuston konversioprosentti on alle 1, täytyy sivustoa ehdottomasti kehittää. Jos et näe Google Analyticsistä sivustosi konversioprosenttia lainkaan, on mittaaminen tehty hutiloiden ja Analytics täytyy asentaa uudelleen oikein.

Konversiot ratkaisevat

Verkkosivuston kehittäminen tehokkaaksi myyntikoneeksi ei ole helppoa. Jos se olisi, kaikkihan sen tekisivät.

Sivustoa tulee jatkuvasti kehittää ja fakta on, että liikenteen ohjaaminen käy jatkuvasti kalliimmaksi, jolloin sivustolla kävijöistä tulee saada mahdollisimman paljon hyötyä irti.

Kun tarvitset apua konversio-optimoinnissa, ota yhteyttä.

Niko

Niko

Tavoitteenani on auttaa Suomalaisia yrityksiä läpi nopeimman muutoksen, mitä historiamme tuntee asiakaslähtöisesti. Intohimonani on luonnollisen ostoprosessin siirtäminen digitaaliseen ympäristöön, niin että se tukee kuluttajan että yrityksen tavoitteita.
Niko