Uusasiakashankinta verkossa – kuinka hakukoneoptimoinnin avulla voitat uusia asiakkaita?

Hakukoneoptimointia (SEO) mietitään usein digimarkkinointitemppuna, jonka päätavoite on ainoastaan nostaa hakusanojen sijoituksia Googlessa. Hyvillä sijoituksilla saadaan enemmän kävijöitä sivustollenne. Mitä enemmän liikennettä sivustonne kerää, sitä suurempi todennäköisyys, että sivustonne konvertoituu ja tuottaa yrityksellenne enemmän euroja.

Moni ei kuitenkaan tiedä, että hakukoneoptimoinnin pihvi ei ole ainoastaan nostaa sivustoa korkeille sijoituksille, vaan korkeiden sijoitusten taistossa tapahtuu paljon muutakin, joka tehostaa uusasiakashankintaa internetin maailmasta. Tässä kirjoituksessa esittelen kuinka hakukoneoptimoinnin avulla verkkosivut ja verkkokaupat houkuttelevat uusia maksavia asiakkaita.

Uusasiakashankinta tehostuu oikeilla hakusanoilla

Jokaisen hakukoneoptimointiprojektin selkärankana toimii hakusanatutkimus. Hakusanatutkimuksella löydetään relevantteja hakusanoja, joilla halutaan tulla löydetyksi Googlesta. Hakusanatutkimus on raaimmillaan Excel-tiedosto täynnä sanoja ja hakumääriä. Oikein tehty hakusanatutkimus on kuitenkin paljon enemmän. Ajatuksen kanssa tehty hakusanatutkimus on analyysi erilaisista tavoista, miten ihmiset etsivät asioita hakukoneista. Fiksusti tehty hakusanatutkimus siis löytää relevantteja hakusanoja ja samalla miettii, mitä kyseinen ihminen haluaa löytää kyseisellä hakusanalla.

Tämän pohjalta voidaan tarjota kävijöille myöskin sisältöä, joka vastaa sitä mitä hän etsii. Karkeana esimerkkinä se, että on turha optimoida sivua, josta voi ostaa käytettyjä autoja, hakusanalle ”auto” (vaikka kyseistä hakusanaa käytetään Googlessa keskimäärin kuukausittain yli 30 000 kertaa). ”Käytetty auto netistä” on se hakusana, jota halutaan nostaa. Vaihtoehtoisesti ei ole järkeä optimoida tuotesivua, joka myy orgaanista oliiviöljyä ”oliiviöljyn vaikutus terveyteen” -hakulausekkeelle, vaan tähän toimisi tehokkaammin blogikirjoitus, joka kertoo oliiviöljyn vaikutuksesta terveyteen (joka sitten ohjaa lukijaa tuotesivulle).

Uusasiakashankinta ja hakukoneoptimointi tarvitsevat sisältöä, sisältöä ja sisältöä

Hakukoneoptimoinnissa pääroolissa on sisältö. Jos halutaan nousta hyville sijoituksille Googlessa, tarvitaan sisältöä, ja paljon. Sisältö sattuu myös olemaan iso tekijä vaikuttamassa asiakkaan ostopäätökseen. Hyvällä sisällöllä noustaan hakukoneissa ja voitetaan myös asiakkaita. Kun sisältö on hyvää ja asiakkaan hakuja vastaavaa, niin asiakkaat lukevat sitä pidempää. Tällöin Google tulkitsee, että sisältö on relevanttia ja nostaa sivustoanne hakukoneissa.

Parasta tässä on se, että laadukkaalla sisällöllä tehostetaan myöskin muita kanavia, kuten maksettua hakukone- ja SoMe-mainontaa. Järkevässä hakukoneoptimointiprojektissa luodaan oikeasti laadukasta sisältöä, joka myy, eikä pelkkää diibadaabaa hakukoneille (olen kuullut monen sanovan näin). Hyvällä sisällöllä saadaan asiakkaat ostamaan, ja näin ollen tehostamaan joka ikistä digimarkkinointikanavaa, joka ohjaa kävijöitä kyseiselle sivulle.

Sivustoliikenne ilman konversioita = liikenneonnettomuus

Korkeilla sijoituksilla ei tehdä euroja, jos sivustoliikenne ei konvertoidu. Siksi tuottoisassa hakukoneoptimointiprojektissa konversio-optimointi on myös vahvasti mukana. Muutenhan tässä hommassa ei olisi mitään järkeä.

Hakukoneoptimoinnissa pyritään ohjaamaan oikeita kävijöitä, oikeilla hakusanoille, oikeisiin ländäreihin. Jos saadaan yksittäiselle sivulle paljon liikennettä, mutta vähän konversioita, optimoidaan sisällön kulma vastamaan paremmin hakijan haluihin. Jos saadaan paljon liikennettä sivulle ja liikenne konvertoituu, optimoidaan sivu konvertoimaan paremmin kuljettamalla kävijöitä tehokkaammin maaliin, eli konversioon. Tällainen ajatusmaailma on tehokkain tapa saada uusia maksavia asiakkaita ja tehdä uusasiakashankintaa hakukoneoptimoinnin avulla.

Sivuston käyttökokemuksen parantaminen on tärkeässä roolissa hakukoneoptimoinnissa

Verkkosivuston käyttökokemuksella on suuri merkitys hakukoneoptimoinnissa. Useita käyttökokemukseen vaikuttavia tekijöitä vaikuttavat myös hakukoneoptimoinnin tehokkuuteen. Tästä syystä, käyttäjäkokemuksen parantaminen on vahvasti mukana hakukoneoptimointiprojektin to-do -listalla. Hyvä näin sillä käyttökokemuksella on nimittäin aika suuri merkitys siihen, kuinka hyvin sivustonne konvertoituu.

Mitä asioita teemme hakukoneoptimoinnissa, jotka samalla parantavat käyttökokemusta?

1. Sivustorakenteen optimointi
Hakukoneoptimoinnissa on äärimmäisen tärkeää, että sivustorakenne on rakennettu hyvin. Optimoitu sivustorakenne auttaa kävijöitä selaamaan sivustoa ja samalla parantaa sivuston löydettävyyttä hakukoneista. Näin uusasiakashankinta tehostuu jokaisen kanavan osalta.

2. Sivustonopeuden parantaminen
Google on virallisesti linjannut, että sivustonopeus vaikuttaa hakukoneoptimointiin. Sivustonopeudella on myös aika merkittävä vaikutus käyttökokemukseen ja konversioprosenttiin.

3. Otsikointi
Optimoidut otsikot kertovat hakukoneille ja ihmisille sivun sisällöstä.

4. Teknisten virheiden korjaaminen
Teknisessä hakukoneoptimoinnissa parannetaan sivuston hakukonenäkyvyyttä korjaamalla raivostuttavia sivustovirheitä, kuten esimerkiksi näitä (eli rikkonaisia linkkejä).

Yhteenveto uusasiakashankinnasta

Hakukoneoptimoinnin hyötyjä usein kyseenalaistetaan, koska se tuo tuloksia pitkällä aikajänteellä. Jos uusasiakashankinta on tarkoitus aloittaa kunnolla tänään, niin hakukoneoptimoinnilla tuloksia voi odottaa puolen vuoden päästä. Tulokset ovat kuitenkin sen jälkeen pysyviä ja ”ilmaisia”. SEO:n hyötyjä on vaikea olla huomaamatta hakutulosten nousun suhteen, mutta usein yrityksillä on vaikeuksia hahmottaa, kuinka SEO:n avulla saa erittäin tehokkaasti parannettua uusasiakashankintaprosessia verkosta. Jos teette hakukoneoptimointia puhtaasti hakusanojen sijoitusten nostamiseksi ilman sen syvempää strategiaa, tuhlaatte paljon energiaa, aikaa ja rahaa. Loppuun asti mietityllä hakukoneoptimointistrategialla saat oikeita kävijöitä sivustollenne, ketkä viihtyvät siellä eivätkä lähde huonon sivustokäytettävyyden takia pois, vaan lopulta laadukkaan ja myyvän sisällön avulla konvertoituvat. Kaikki tämä tapahtuu hakukoneoptimoinnin avulla. Niin, ja bonuksena parannat myös muiden digimarkkinoinnin kanavien tehokkuutta.

Katso kuinka SEO-optimointi, asiakkaita palvelevan sisällön jakelu sosiaalisessa mediassa ja koko inbound-markkinoinnin kehittäminen vaikutti tämän yrityksen digimarkkinointiin ja uusasiakashankintaan.

Tilaa SEO-CRO auditointi