Lähes kaikki liiketoiminta on jollain tavoin alttiina sesonkivaihteluille. Verkkokaupallesi sesongit voivat liittyä tiettyyn vuodenaikaan tai johonkin tiettyyn tapahtumaan. Esimerkiksi elektroniikkaa myyvä verkkokauppasi myy erilaisia tuotteita kesällä ja talvella asiakkailleen. Kuten viime kesien helteessä olemme huomanneet, esimerkiksi tuulettimet ovat olleet kovassa huudossa Suomessa. Tiettyyn tapahtumaan liittyvä esimerkki voi olla vastikään ollut Black Friday, jolloin verkkokaupat kilpailevat hyvillä tarjouksilla.

Yleensä hakukoneoptimoinnilla pyritään saamaan pitkä kestoisia vaikutuksia liiketoimintaan, mutta sesongeista puhuttaessa pyritään maksimoimaan vaikutukset lyhyellä ajanjaksolla.

Miten voit hyödyntää sesonkeja hakukoneoptimoinnissa?

Enemmän asiakkaita tarkoittaa enemmän kävijöitä verkkosivuilla ja enemmän kävijöitä tarkoittaa parempia sijoituksia orgaanisissa hakutuloksissa. Hakukoneoptimoinnilla harvoin kuitenkaan saadaan nopeita tuloksia aikaiseksi. Tästä syystä se eroaa muista digitaalisen markkinoinnin keinoista suunnitellessa strategiaa sesonkimyynnille. Helpointa sesonkimarkkinointi on kuitenkin aloittaa sivuston sisällöistä. Sisältöjen suunnittelu on hyvä aloittaa esimerkiksi puolta vuotta aiemmin. Ja itse sisältöjen tuottaminen verkkosivuille olisi hyvä aloittaa viimeistään kaksi kuukautta ennen sesonkia, jotta hyviä SEO-sijoituksia ehditään saavuttamaan.

Jos olet tehnyt aiempina vuosina sisältöjä tiettyyn sesonkiin liittyen, voit hyödyntää näitä myös tulevaisuudessa. Sinun täytyy vain päivittää sisältö uuteen vuoteen.

  • Käytä samaa URL-osoitetta. Viime vuonna käyttämäsi URL on saattanut kerätä ulkoisia linkkejä, mitkä helpottavat mahdollisuuksiasi menestyä tänä vuonna paremmin. Tästä syystä on hyvä muodostaa sellaisia URL-osoitteita mitä voit hyödyntää vuodesta toiseen, kuten yritys.fi/black-friday-tarjoukset/
  • Päivitä title tagit sekä metakuvaukset. Voit myös sisällyttää metatietoihin infoa tarjouksista, kuten ”vähintään -50% alennus” hakusanoja unohtamatta. Tällä tavoin saatat erottua hakutulossivulta ja parantaa klikkausprosenttiasi. Metatietoihin on myös hyvä sisällyttää vuosiluku, esimerkiksi ”Black Friday tarjoukset 2019 – Vähintään -50% | Yritys”

Jos et kuitenkaan ole saanut aikaisempina vuosina orgaanista liikennettä näille sivuille (tämän voit tarkastaa verkkosivustosi kävijäanalytiikasta), sinun tulisi miettiä syitä sille miksi liikennettä ei ole tullut.

  • Tutki hakutulossivuja käyttämilläsi hakusanoilla. Minkälainen kilpailutilanne on? Onko vastassasi isompia toimijoita kuin oma yrityksesi? Jos tilanne on tämä, voi hyvien sijoitusten saaminen näillä hakusanoilla olla vaikeaa. Sinun tulisi etsiä vaihtoehtoisia hakusanoja, joilla menestyminen hakukoneessa on todennäköisempää.
  • Tutki kilpailijoidesi laskeutumissivuja ja millaisia elementtejä heillä on sivustollaan. Näillä voi olla merkitystä, että he sijoittuvat paremmin.
  • Tutki omaa laskeutumissivua. Vastaako se kävijän hakuun? Antaako sisältö arvoa kävijälle? Onko se käyttäjäystävällinen? Hyvä käyttäjäkokemus pitää kävijät sivustollasi, eikä karkota heitä kilpailijoiden sivustoille.

Google Trends on näppärä työkalu, joka antaa sinulle suuntaa siitä, milloin hakukoneoptimointia tulisi alkaa toteuttamaan. Kuten alla olevasta kuvasta näkyy ihmiset alkavat jo elo-syyskuun vaihteessa etsimään ”joululahja ideat” hakusanalla ja hakumäärät kasvavat kohti joulua.

Kuvakaappaus Google Trends -palvelusta. ”Joululahja ideat” -hakusana dataa vuodelta 2018.
Kuvakaappaus Google Trends -palvelusta. ”Joululahja ideat” -hakusana dataa vuodelta 2018.
Kuvakaappaus hakusanatyökalusta. Päähakusanana ”joululahja ideat” ja tämän variaatioita suuntaa antavilla hakumäärillä tietyn aikajakson aikana.
Kuvakaappaus hakusanatyökalusta. Päähakusanana ”joululahja ideat” ja tämän variaatioita suuntaa antavilla hakumäärillä tietyn aikajakson aikana.

Suosittelen rakentamaan kaikille relevanteille sesongeille omat laskeutumissivut. Näistä esimerkkejä ovat joulu, Black Friday ja kesäsesonki. Näitä sivuja voit muokata joka vuosi uudelleen päivittämällä sisällöt ja listaamalla uudet tuotteet. Tällä tavoin saat pysyvät laskeutumissivut, jotka on optimoitu relevanteille hakusanoille, ja jotka ovat mahdollisesti keränneet jo ulkoisia linkkejä, joten sinun ei tarvitse aloittaa joka vuosi työtä nollasta. Sesongin aikana kannattaa myös seurata kävijöiden käyttäytymistä esimerkiksi konversio-optimoinnin työkalulla HotJarilla ja tehdä siitä saadun datan avulla muutoksia ensi vuoden laskeutumissivuun, jotta sivusta saadaan mahdollisimman hyvin konvertoituva.

Lue myös: Konversio-optimointi, mitä se on?

Miksi hyödyntää sesonkeja hakukoneoptimoinnissa?

On selvää, ettet hyödy sesonkisisällöistä verkkosivuillasi ympäri vuoden, sillä tapahtumien osalta ajanjakso on hyvinkin lyhyt. Sesonkien aikana kuitenkin helppoa vastata tarkkoihin kävijöiden tarpeisiin, joka tarkoittaa, että konversioiden määrä on isompi, sillä asiakkaidesi ostotarve on tarkka ja halu ostaa välitön. Lyhyesti sanottuna sinulla on mahdollisuus saada paljon liikevaihtoa lyhyellä aikavälillä.

Yhteenveto – sesonkisisältöjen hakukoneoptimointi

Sisällön suunnittelu ja tuottaminen voi olla hidasta ja raskasta, joten projektin aloittaminen ajoissa on ehdottoman tärkeää. Suosittelen miettimään esimerkiksi kvartaalin etukäteen seuraavia asioita:

  • mitä liiketoiminnassasi pitää ottaa huomioon vaikkapa vuodenaikoihin ja juhlapyhiin liittyen
  • tutkia valmiiksi hakusanoja näihin liittyen
  • ja tehdä suunnitelma siitä, milloin sisältöjen tulee olla sivustolla, jotta orgaanista liikennettä saadaan hankittua sivustolle mahdollisimman tehokkaasti.

Jos tunnistit omassa liiketoiminnassasi tarpeita tällaisille toimenpiteille, mutta resurssisi ovat rajalliset tai et halua hypätä hakukoneoptimoinnin syvään päätyyn, voit ottaa meihin yhteyttä ja aletaan yhdessä suunnittelemaan koko digitaalisen markkinoinnin ensi vuotta kanssasi.

Anna meidän auttaa