Hakukoneoptimointi on monelle tuttu termi, mutta harva tietää, mitä hakukoneoptimoija tekee. Usein virheellisesti uskotaan, että hakukoneoptimoinnin voi tehdä kertarykäisyllä ja sen jälkeen siihen ei tarvitse enää palata. Tämä on kuitenkin hyvin kaukana todellisuudesta.

Tässä blogikirjoituksessa listaan tärkeimmät (ja liiketoimintanne kannalta hyvinkin kriittiset) syyt jatkaa hakukoneoptimointia pidemmälle ajalle.

1. Hakukoneen algoritmit kehittyvät ja muuttuvat jatkuvasti

Panda, Penguin, Hummingbird, Fred… Kaikki nämä ovat nimiä hakukone-algoritmin isoimmille päivityksille. Hakukoneet luottavat siihen, että heidän botit, jotka ryömivät sivustoja läpi, pystyvät automaattisesti päättelemään ja tarjoamaan hakijalle parhaan hakutuloksen. Todellisuus on se, että monet ihmiset yrittävät käyttää hakukoneen systeemiä hyväkseen ja tässä on suurin syy miksi Google ei suoranaisesti paljasta miten heidän algoritmit toimivat.

Vain viisi vuotta sitten ”hakukoneoptimoijat” käyttivät hyväkseen hakusanojen spämmäystä sivuilla, jotta botit luulisivat sivujen olevan relevantteja hakijoille. Nykyään sama temppu ei onnistu ja siitä saa rangaistuksen.

Kaikki eivät kuitenkaan tee tätä tahallaan ja sivusto voi olla rakenteeltaan sellainen, joka saa sivuston näyttämään spämmi-sivustolta hakukoneen botin silmin. Seurauksena verkkokauppa ei enää löydy orgaanisesti ja tämä todennäköisesti aiheuttaa suuren menetyksen verkkokaupalle. Tutustu täältä verkkokaupan hakukoneoptimointiin.

Hakukoneoptimoijan tärkein työ on pysyä mukana muutoksissa. Joku asia, joka toimi ennen ei välttämättä enää toimi huomenna. Jatkuvalla hakukoneoptimoinnilla sinun ei tarvitse huolehtia tästä, vaan hyvä hakukoneoptimoija tekee sen puolestasi.

2. Hakusijoitusten parantaminen ja ylläpito vaativat jatkuvaa hakukoneoptimointia – muuten romahdat hakutuloksissa alas

Sivustosi sijoitus alkaa nousemaan hakusivuilla ja on jatkanut nousua hakukoneoptimointi-projektin ajan. Uskot, että nousu jatkuu, vaikka pidät taukoa hakukoneoptimoinnista. Nousu voi jatkua vielä jonkin aikaa, mutta jossain vaiheessa sijoitukset lähtevät laskuun, jos sivustolle ei tehdä mitään. Hyvä hakukoneoptimoija näkee kokonaiskuvion ja huolehtii siitä, että sijoitukset eivät romahda, vaan jatkavat nousuaan.

3. Hakijoiden hakutrendit muuttuvat

Hakukoneoptimoijalle on erittäin tärkeä seurata hakijoiden trendejä. Se, millä tavalla hakijat hakevat, vaihtelee paljon yleisten trendien sekä jatkuvasti kehittyvän teknologian myötä. Esimerkiksi äänihaku on vahvassa kasvussa, minkä takia hakukoneoptimoijan pitää ottaa tämä huomioon sisällöissä.

Voi olla, että hakusanat, jotka ovat ennen toimineet, eivät yht’äkkiä enää tuokaan yhtä paljon liikennettä sivustollesi. Tässä tapauksessa hakusanatutkimus voi paljastaa uusia hakusanoja, joita hakijat nykyään käyttävät.

4. Maineenhallinta verkossa vaatii jatkuvaa hakukoneoptimointia

Lähtökohtaisesti yrityksen mainetta on erittäin hankala hallita, jos yritys ei toimi asianmukaisesti. Vaikka toimisitte ”täydellisesti” , niin siitä huolimatta verkosta löytyy asiattomia palautteita ja kirjoituksia, joilla halutaan mustamaalata yrityksenne mainetta. Maineenhallinta on tärkeää, koska verkosta löytyvät palautteet vaikuttavat ihmisten mielipiteeseen ja ostopäätökseen.

Mieti, jos yritystänne tai palveluanne haettaessa ensimmäisten hakutulosten joukossa ennen teidän sivustoanne olisi keskustelupalstan keskustelu otsikolla ”Älkää ostako *yrityksenne nimi* mitään, koska he huijasivat minua”. Tällainen tilanne voi olla täysin mahdollinen, vaikkei itse viesti olisi edes totta.

Maineenhallinta verkossa voi olla vaikein hakukoneoptimoinnin osa-alue ja se vaatii yleensä eniten resursseja.

5. Kilpailijanne käyttävät jatkuvaa hakukoneoptimointia

Monet yritykset jatkavat hakukoneoptimointia tehden siitä jatkuvasti kehittyvän prosessin, koska he tietävät, kuinka olennaista hakunäkyvyys on yritykselle ja kuinka tärkeä on pyrkiä parantamaan tai säilyttämään asemansa hakutuloksissa. Mitä kauemmin hakukoneoptimointia on jatkettu ja tehty sivustolle hyvin, sitä vaikeampi kilpailevan sivuston on ohittaa sivustonne hakunäkyvyydessä.

Haluatko siis aloittaa Googlen orgaanisten hakutulosten valloittamisen, nousta ohi kilpailijoidenne ja saada sitä kautta enemmän näkyvyyttä, liikennettä ja kauppaa.

 

Haluan lisää maksuttoman liikenteen tuomaa kauppaa!

 

Yhteenveto

Tässä ovat tärkeimmät syyt jatkuvalle hakukoneoptimoinnille. Jos verkkosivunne on tärkeä osa liiketoimintaanne tai haluat, että se tulee olemaan, niin suosittelen panostamaan hakukoneoptimointiin. Jos et vielä tiedä, että miten voit hyödyntää hakukoneoptimointia omassa liiketoiminnassa, ota meihin yhteyttä. Kerromme sinulle yksinkertaisesti ja rehellisesti, miten voimme auttaa sinua.