Verkkokauppa-saaga jatkuu! Aikaisemmat kirjoitukseni ovat käsitelleet verkkokaupan rakenteen merkityksestä hakukonenäkyvyyteen ja kaupantekoon ja mitä kävijän tulee havainnoida välittömästi verkkokaupan etusivulla. Seuraavaksi tutkitaan tarkemmin tuotesivun merkitystä verkkokaupassa ja analysoidaan tuotesivun elementtejä sekä niiden vaikutuksia kaupankäyntiin.

Tuotesivuilla on erittäin tärkeä rooli verkkokaupassa:

  1. Tuotesivut kertovat asiakkaillenne kaupassanne myytävistä tuotteista.
  2. Hyvät tuotesivut houkuttelevat kävijöitä ostamaan juuri teiltä (kävijät usein tekevät lopullisen ostopäätöksen vasta tuotesivulla).
  3. Tuotesivuja voi optimoida hakukoneille. Hyvä hakukonenäkyvyys tuo kaupallenne enemmän kävijöitä, mikä tarkoittaa myöskin enemmän potentiaalista myyntiä.

Eli lyhyesti, hyvä tuotesivu kasvattaa kauppanne myyntiä, minkä takia kannattaa satsata aikaa hyvän tuotesivun kehittämiseen.

Jos et ole vielä ladannut verkkokauppaa käsittelevää verkkolehteämme, niin tee se nyt.

Lataa maksuton verkkolehti

 

Mistä elementeistä hyvä tuotesivu koostuu

Tuotesivuja pitää rakentaa sillä tavalla, että rakennetta voi käyttää kauppasi koko valikoimassa.

Hyvä tuotesivu rakentuu seuraavista elementeistä:

1) Laadukkaita kuvia

Tuotekuva on ensimmäinen asia, jonka kävijä katsoo tuotesivulla. Kuva rakentaa kävijälle ensivaikutelman tuotteesta. Verkkokauppojen asiakkaat eivät pääse hipelöimään tuotteita, joten kuvien avulla täytyy antaa kävijälle riittävän tarkka mielikuva siitä, millaisesta tuotteesta on kyse. 360- kuvia ja videoita kannattaa ehdottomasti myös hyödyntää (varsinkin jos myyt vaatteita).

2) Myyvä tuotekuvaus

Tuotekuvauksen päätehtävä ei ole kuvailla tuotetta vaan myydä se! Hyvä ja myyvä tuotekuvaus ajaa samaa asiaa kuin tuotekuvat, eli rakentaa kävijöille mielikuvaa siitä, miksi tuote kannattaa ostaa. Lue kuinka kirjoitat myyvät tuotekuvaukset verkkokaupassasi oleville tuotteille.

Muista kuitenkin aina konteksti. Palvelutuotteissa tuotekuvaus on paljon tärkeämmässä roolissa kuin esim. vaatteissa, joissa kuvat ovat yleensä ratkaisevampia tekijöitä ostopäätöksessä.

Vinkki: copywritingilla tuotekuvauksistasi saadaan asiakkaita houkuttelevia.

3) Suositukset

Viiden tähden voima. Se, että tuotesivullasi näkyy viisi tähteä jossain kohdassa antaa kävijöille lisää luottamusta kyseiseen tuotteeseen ja laskee kynnystä ostaa. Kannusta siis asiakkaita kirjottamaan arvosteluja tuotteistanne. Usein kävijät tekevät lopullisen ostopäätöksen käyttäjäarvostelujen perusteella.

Vinkki: voit esimerkiksi luoda sähköpostiautomaation, joka pyytää asiakasta arvioimaan tuotteen esimerkiksi kaksi viikkoa sen jälkeen, kun tuote on lähetetty.

4) Älykäs ristiinmyynti

Tarjoa esimerkiksi kilpailevia tuotteita, täydentäviä tuotteita tai samaan tuoteperheeseen kuuluvia tuotteitta. Alla olevassa kuvassa on erinomainen esimerkki siitä, kuinka älykästä ristiinmyyntiä tehdään vaatealalla.

5) Selkeät call-to-actionit

Koko ostoprosessin pitäisi olla kävijälle mahdollisimman sujuva. Eli ostonappulat ja ostoskori pitää olla selkeästi esillä. Ostoksentekoprosessin pitää luontevasti kulkea eteenpäin eikä yksikään kävijä saa jättää ostosta tekemättä sen takia, että jokin painike ei löytynyt.

Vinkki: Kokeile erilaisia call-to-action -painikkeiden tekstejä. ”Lisää ostoskoriin” voi toimia huomattavasti paremmin tuotesivulla kuin ”Osta nyt!”.

 

Yksittäisten tuotesivujen hakukoneoptimointi

Hakukoneoptimoinnissa sisältö on erittäin tärkeässä roolissa. Jos haluamme, että hakusanan sijoitus nousee Googlen orgaanisissa tuloksissa, kyseiselle hakusanalle pitää kirjoittaa sisältöä. Tuotesivun tuotekuvaus siis toimii sekä myyvänä elementtinä että hakukoneoptimoinnin parantajana.

Kuulen verkkokauppiailta usein tämän kysymyksen: verkkokaupassamme on tuhansia tuotteita, pitääkö meidän kirjoittaa jokaisesta tuotteesta uniikkia hakukoneoptimoitua sisältöä?

Vastaus: riippuu tilanteesta. Ennen kuin mennään syvemmälle, kerrataan millainen rakenne verkkokaupoilla kuuluisi olla saavuttaakseen mahdollisimman laajan hakukonenäkyvyyden:

  1. Pääkategoriasivut optimoidaan yleisille hakusanoille, kuten esimerkiksi ”puhelimen kuoret” (haetaan keskimäärin yli 5 000 kertaa kuukaudessa). Yleiset hakusanat keräävät paljon hakuja kuukausittain, joten pääkategoriasivuihin kannattaa ehdottomasti panostaa sisältöön ja hakusanan sijoituksen nostamiseen, koska niillä on potentiaali ohjata paljon liikennettä sivustolle.
  2. Alakategoriasivut optimoidaan tarkemmalle hakusanalle kuin pääkategoriasivua, esimerkiksi ”iPhone X kuoret” (keskimäärin yli 1 000 hakua kuukaudessa).
  3. Tuotesivut optimoidaan kyseisen tuotteen tarkalle nimelle.

Riippuen tuotteesta ja siitä, kuinka hyvin tuotetta tunnettaan, verkkokauppiaat voivat joko keskittyä ainoastaan kategoriasivujen optimointiin, tai sitten optimoida kategoriasivujen lisäksi myös tuotesivut. Eli toisin sanoen, jos tuote on hyvin tunnettu ja hakusanatutkimuksessa selviää, että kyseistä tuotetta etsitään tarkalla tuotenimellä, kyseiselle tuotteelle kannattaa kirjoittaa hakukoneoptimoitua sisältöä (ja tehdä muutkin perus SEO-optimoinnit), mikä nostaa hakusanan sijoitusta.

Jos tuote ei ole niin tunnettu, eikä sitä haeta tarkalla tuotenimellä, resursseja ei kannata käyttää turhaan sisällön kirjoittamiseen kyseiselle tuotteelle. Tällöin on hyödyllisempää pyrkiä siihen, että ihmiset löytävät kyseisen tuotteen kategoriasivun kautta.

Älä kuitenkaan unohda, että tuotesivun voi myös optimoida jollekin hakusanalle, joka vastaa tuotetta (ja jota ei ole muualla sivustolla käytetty), esimerkiksi ”punainen suojakuori tuote X”.

Vaikka verkkokauppasi orgaaniset hakusijoitukset olisivatkin korkeat, niin myös siinä tapauksessa verkkokauppojen on suositeltavaa tehdä myös Google Ads -mainontaa. Orgaaninen ja maksettu näkyvyys eivät syö toistensa kakkuja, vaan ne tukevat toisiaan ja tuovat oikein toteutettuna verkkokauppaasi maksimaalisen määrän ostohaluisia asiakkaita.

Yhteenveto

Tuotesivun rooli verkkokaupoissa on erittäin suuri, sillä monet kävijät tekevät lopullisen ostospäätöksen tuotesivun perusteella. Varmista, että tuotesivujen peruselementit ovat kunnossa, niin voit hyvin mielin ohjata kävijöitä suoraan tuotesivulle eri digimarkkinointi-kanavien kautta.

Tuotesivujen hakukoneoptimoinnissa kannattaa aina miettiä, minkälaisia hakusanoja tulee käyttää yksittäisillä tuotesivuilla. Jos tuote on suosittu ja sen verran tunnettu, että sitä haetaan tarkalla tuotenimellä / mallilla, kyseinen tuotesivu kannattaa pyrkiä nostamaan Googlen orgaanisissa hakutuloksissa. Jos tuote on vähemmän tunnettu tai semmoinen, jota ihmiset eivät hae tarkalla nimellä Googlesta, on turha käyttää resursseja tuotesivun hakukoneoptimointiin. Tällaisissa tapauksissa pitää pyrkiä ohjaamaan kävijöitä kyseiselle tuotesivulle kategoriasivujen kautta tai optimoimalla kyseinen tuotesivu jollekin sopivalle hakusanalle, jota ei muualla sivustolla käytetä.

Ovatko kirjoituksessa mainitut asiat kunnossa verkkokaupassasi? Kaipaatko jonkun, kenen kanssa voisit sparrailla kaupastasi? Otahan yhteyttä, niin jutellaan!

Lataa opas: 10 automaatiota, jotka kasvattavat verkkokaupan myyntiä 7–15 %