• Google Ads

Millainen on hyvä Google-mainonta?

Hakija vilkaisee Google-mainontaa vain hyvin lyhyen ajan, joten mainoksen täytyy erottua joukosta heti. Lue tästä blogista vinkkimme hyvään Google-mainontaan!

Tiia Koskelo

Chief Services Officer

Tämä blogi on osa Usein Kysytyt Kysymykset Google-mainonnasta -blogisarjaamme. Aiemmat blogit ovat:

  1. Voiko pienyrittäjä mainostaa Googlessa?
  2. Mikä on konversio?
  3. Miksi Google-mainonta tuhlaa rahaa?
  4. Bränditermit Ads-mainonnassa.
  5. Miten parannan vuosia pyörinyttä mainontaa?
  6. Miten ostat yrityksellesi Ads-mainontaa?

Mainonnan alkutaipaleella Ads aloittelijalle riittää haasteita ja usein ajanpuute on suuri ongelma. Mainoksia ei kuitenkaan kannata kirjoittaa ilman ajatusta.

Kuten tiedetään, hakija etsii Googlesta tietoa, tuotteita tai palveluita. Se, mitä sinun yrityksesi tarjoaa hakijalle, tulee ilmaista mahdollisimman tehokkaasti niin, että hakija päätyy klikkaamaan juuri sinun Google-mainostasi.

Hakija vilkaisee Google-mainosta vain hyvin lyhyen ajan, joten mainoksen täytyy erottua joukosta heti. Tässä blogitekstissä keskitytään siihen, mitä asioita on hyvä huomioida, että liikenne saadaan juuri sinun verkkosivuillesi. Hyvää pohjaa tehokkaan mainoksen rakenteesta saat blogista Miten kirjoitetaan tehokas Google-mainos.

Millainen sitten on hyvä Google-mainos?

Ensivaikutelma on mainonnassa tärkeää. Hakija selaa mainoksia nopeasti, mutta ensivaikutelma syntyy samantien. Hakija etsii luotettavaa lähdettä tarpeilleen ja tekee päätökset mainoksen klikkaamisesta tunnepohjalta. Tämä on syy, miksi Google-mainoksen täytyy erottua joukosta heti, ja sen täytyy kertoa, mitä hakija menettää, jollei klikkaa mainosta.

Hyvä Google-mainos koostuu pääasiassa osuvasta otsikosta, oikeasta kohdennuksesta sekä myyvästä tekstistä. Lisää huomiota herätetään muillakin tehokeinoilla kuten Call to actionilla ja mainoslaajennuksilla. Tarkastellaan mainokseen vaikuttavia tekijöitä, jotka mainoksissasi tulee ottaa huomioon.

Kohdennettu mainonta Googlessa

Googlen kohdennettu mainonta on yrittäjille se tärkein digitaalisen markkinoinnin trendi. Googlen mainokset voidaan kohdistaa eri tavoilla, kuten avainsanakohdistuksella, aluekohdistuksella, kielen tai laitteen mukaan. Jos käytät mainonnassasi uudelleenmarkkinointia, mainoksia voidaan näyttää myös yleisökohdistuksen mukaan vain aiemmin verkkosivuillasi käyneille kävijöille. Kun kohdennat mainontasi oikein, saavutat haluamaasi liikennettä verkkosivuillesi ja tällöin maksat vain yrityksesi palveluista tai tuotteista kiinnostuneista kävijöistä.

Osuva otsikko ja avainsanojen käyttö

Mainoksissa täytyy aina huomioida, mitkä avainsanat laukaisevat mainoksesi. Mitä tarkemmin avainsanaluettelo on laadittu, sitä helpompi mainoksen osuvuus on myös toteuttaa. Ainakin otsikon on hyvä sisältää avainsana, mutta mainoksen osuvuus tehostuu entisestään, kun avainsana löytyy myös kuvausriviltä ja näkyvän Urlin loppuosasta.

Kun hakija näkee mainoksen, jonka otsikossa lukee tämän käyttämä hakusana, siirtyy hän varmemmin katsomaan verkkosivuille, mitä yrityksellä on hänelle tarjottavaa. On tärkeää, että otsikkosi erottuu massasta, joten käytä otsikossasi avainsanan lisäksi myös jotain kuvaavaa termiä tai hyötyä, kuten ”Suomen nopein” tai ”Hoitavaa luonnonkosmetiikkaa”. Varasta siis huomio kilpailijoiltasi hyvällä otsikolla.

Erotu joukosta – Millaista Google-mainosta itse klikkaisit?

Mieti tärkein kohderyhmä, jolle haluat mainontasi kohdistaa. Asetu sitten heidän rooliinsa.

Mainoksia kirjoittaessa täytyy etsiä lähestymistavat, joilla parhaiten herätät kohderyhmäsi mielenkiinnon. Mainoksen täytyy puhua kuin henkilö toiselle. Google-mainoksen luominen on hyvä aloittaa brainstormauksella: millaista mainosta itse klikkaisit?

Että hakija klikkaa Google-mainostasi, sen täytyy olla luotettava. Erottuakseen joukosta sen täytyy hyödyntää ominaisuutta, jota kilpailijoilla ei ole. Älä koskaan valehtele mainoksessasi, sillä valheen selvitessä ostovalmiskin hakija luultavasti peruu ostoaikeensa. Takaa siis luotettavuutesi.

Ads-mainoksen kuvausriveillä on vain vähän tilaa, joten korosta mahdollisimman tehokkaasti tuotteesi tai palvelusi hyötyä. Älä keskity kuvailemaan millainen tuotteesi on, vaan kerro, mitä asiakas menettää, jos hän ei osta palveluitasi. Näin saadaan suorempi kontakti hakijaan, kun kerrotaan hyödyt ominaisuuksien sijaan. Vertaa aina, kuinka kilpailijasi mainostavat, ja kirjoita sitten parempi Google-mainos kuin heillä.

Myyvä teksti sisältää hyötyjä, ei ominaisuuksia

Aloita parhaalla hyödyllä. Ads-mainoksista täytyy saada tärkeimmät hyödyt heti irti. Käytä mainoksissasi houkuttumia, joita hakija ei voi vastustaa. Tarjoa ratkaisua ongelmaan, hyviä hintatarjouksia tai mainosta korkeaa laatua. Pyri vastaamaan kysymykseen: miksi olet parempi kuin muut?

Usein tehokkaita keinoja mainonnassa on käyttää apuna terveyttä, hintaa, kehitystä tai ennen ja jälkeen -houkuttimia. Vetoa tunteisiin, kerro kuinka paljon hakija säästää rahaa, kun ostaa tuotteen tai palvelun heti. Hyödynnä kausia, kuten joulu tai pääsiäinen. Mieti, mitä ihmiset hakevat tiettynä ajankohtana vuodesta ja käytä sitä hyväksesi.

Mainoksen ja laskeutumissivun tulee olla osuvia toisiinsa

Mainostekstin tulee vastata mainonnan laskeutumissivua mahdollisimman hyvin. Kun mainosteksti vastaa myös laskeutumissivun sisältöä, hakija todennäköisemmin jatkaa sivulla vierailuaan. Kun hakija jatkaa vierailuaan verkkosivulla, on hakija löytänyt myös relevanttia etsimäänsä sisältöä. Jos laskeutumissivu on huono, hakija luultavasti poistuu sivulta välittömästi (Bounce Rate).

Mitä pienempi poistumisprosentti, sitä osuvammaksi Google kokee laskeutumissivut mainokseen nähden. Tällöin Google antaa myös paremmat laatupisteet. Mitä paremmat laatupisteet, sitä halvemmat klikkihinnat ja parempi mainosten sijoitus Googlen mainospaikoilla.

Kun mainoksessasi on käytetty hyödyksi tietoa, jota laskeutumissivulta löytyy, se vaikuttaa myös mainoksen osuvuuteen. Ota huomioon laskeutumissivun Call To Actionit ja käytä niitä toimintakehoitteena myös mainoksessasi.

Mainoslaajennukset kasvattavat mainoksen kokoa selvästi

Kun hyvä Google-mainos on jo kasassa, on aika tehdä viimeiset silaukset mainoksillesi. Tehosta mainoksiasi mainoslaajennuksilla, joita voivat olla esimerkiksi yrityksesi puhelinnumero, johon hakija voi soittaa mainosta klikkaamalla. Mainoslaajennuksiksi kannattaa lisätä myös yritystäsi kuvaavat huomiotekstit, sijaintilaajennus, sisältöpoimintalaajennus tai vaikkapa sivustolinkit, jotka ohjaavat johonkin tietyille verkkosivustosi sivulle. Mainoslaajennuksilla saat siis ilmaista lisätilaa Googlessa ja paremmin näkyvyyttä mainoskoon kasvaessa selvästi laajennusten näkyessä mainoksen yhteydessä.

Yhteenveto Google-mainonnasta

  1. Herätä hakijan huomio hyvällä otsikolla, jolla erotut joukosta
  2. Keskity hyötyihin, miksi sinun palvelusi/tuotteesi on parempi kuin muiden
  3. Osoita luotettavuutesi
  4. Call To Action, kehoita hakijaa toimimaan
  5. Testaa ja optimoi mainoksiasi säännöllisesti

Tavoitteenamme on tarjota asiakkaillemme Suomen parasta Google-mainontaa.

Lue lisää Google AdWords -palvelustamme!

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Ääniblogi
    • Brändi
    • Markkinointi

    Sitoutuneita asiakkaita ja loistavaa kriisinhallintaa – Tärkeimmät opit urheilumarkkinoinnista

    Urheilumarkkinointi sisältää omia erityispiirteitä, joista voimme ottaa oppia. Lue blogista, mitä nämä piirteet ovat, ja miten hyödynnät niitä omassa markkinoinnissasi!

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    Miksi yrityksenne todella tarvitsee hakukoneoptimointia? Miksi ja milloin palkata SEO-toimisto? Mitä hyötyjä palkkaamisesta on? Milloin et tarvitse SEO-toimistoa?

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • TikTok

    TikTok-markkinointi yritykselle – tärkeimmät seikat kootusti

    Tässä blogissa käymme läpi TikTokia mainoskanavana sekä MRACE® -mallin näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Kuinka yrityksellesi räätälöity GPT voi parantaa markkinointiasi?

    Kun kaikki käyttävät apunaan samaa työkalua: tekoälyä eli AI:ta, markkinoinnissa erottautuminen vaatii yksilöllisempää panostusta. Kustomoitu GPT on kilpailuvaltti, joka t...

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi

    Kansainvälinen digimarkkinointi – kuinka digimarkkinointi voi auttaa yrityksen kansainvälistymisessä?

    Digimarkkinointi voi olla ratkaiseva tekijä kansainvälistymisen onnistumisessa.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads

    Microsoft Advertising – Miksi mainostaa Bing-hakukoneessa Googlen rinnalla?

    Microsoft Advertising toimii hyvänä aisaparina hakusanamainonnassa Google Ads -mainonnalle. Tästä blogista opit tärkeimmät syyt, miksi sinunkin tulisi mainostaa myös Bingiss...

    Lue lisää
    • Google Ads
    • Tekoäly

    Google Ads -trendit: Tekoäly entistä vahvemmin mukana

    Digitaalisen kilpailun kiristyessä Google-mainonta osoittaa edelleen vahvaa suorituskykyä.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Miten saat verkkosivustosi sisällöt nousemaan tekoälyn suosituksissa?

    Nykyään ei riitä, että verkkosivuston sisällöt ovat hyvin hakukoneoptimoituja, vaan niiden pitää huomioida myös tekoälyn vaatimukset.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Uutiset

    Kumpi voittaa B2B-markkinoinnissa: LinkedIn vai Meta?

    Miten valita oikea kanava B2B-yrityksen mainontaan sosiaalisessa mediassa? Vertailimme LinkedIniä ja Metan kanavia mainostajan näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Digitaalinen markkinointi

    Lanseeraaminen digitaalisessa markkinassa – onnistumisen eväät ja muistilista

    Hyvin suunniteltu ja toteutettu lanseerauskampanja toimii kilpaillussakin markkinassa.

    Lue lisää