MITÄ ON SÄHKÖPOSTIMARKKINOINTI?

Sähköpostimarkkinointi on, kuten nimikin kertoo, markkinointiviestintää sähköpostitse. Se on tapa tavoittaa jo nykyinen tai mahdollisesti uusi, tuleva asiakas suorilla sähköpostiviesteillä. Sähköpostimarkkinointi toimii niin B2C- kuin B2B-markkinoinnissakin.

Menetelmää ei tule kuitenkaan sekoittaa roskapostien lähettämiseen eli spämmäämiseen. Sähköpostimarkkinoinnin selvin ero spämmäämiseen on asiakkaan omaehtoinen liittyminen sähköpostilistalle (tai -listoille) ja tämä vapaaehtoisuus on muodostunut valtaosassa maailmaa pakolliseksi standardiksi jo aivan lainsäädännönkin puolesta. Tämä toimii siis minimiehtona ja on täten osa hyvää sähköpostimarkkinointia.

Kuten muunkin digitaalisen markkinoinnin, tulee myös sähköpostimarkkinoinnin olla hyvin kohdennettua. Se tulee kohdentaa niille, jotka ovat markkinoitavasta tuotteesta, palvelusta tai aiheesta todennäköisimmin kiinnostuneita. Toinen yhteneväisyys muihin digitaalisiin markkinointikeinoihin on mitattavuus. Oikeaoppinen ja tehokas sähköpostimarkkinointi on mitattavaa ja tuloksellisesti selkeästi seurattavaa. Mittauksien tulokset antavat markkinoijalle suoran palautteen viestien toimivuudesta ja täten myös suunnan oman markkinoinnin laadun parantamiseen.

Sähköpostimarkkinointi on tärkeä osa yritysten digitaalista markkinointia. Sähköposti jatkaa asiakaskeskustelua myös ostoksen jälkeen ja syventää asiakassuhdetta. Ensimmäisen ostoksen jälkeen on helpompaa saada yrityksesi asiakkaita ostamaan uudelleen. Lisäksi yritykset voivat tiedottaa olemassa olevia asiakkaitaan helposti uusista tuotteistaan tai palveluistaan sähköpostimarkkinoinnin avulla, mikä vähentää varsinaisten myyntihenkilöiden kuormitusta.

Yleisemmin kuvattuna kaikkea myyjä–ostaja-välillä tapahtuvaa sähköpostiviestintää voidaan pitää sähköpostimarkkinointina, jos se:

  • auttaa kasvattamaan asiakkaan luottamusta tuotteeseen ja/tai palvelua tarjoavaan yritykseen
  • edistää asiakasuskollisuutta ja täten myös myyntiä
  • auttaa rakentamaan muun digitaalisen markkinoinnin kanssa brändiä ja tunnettavuutta

Kysy lisää sähköpostimarkkinoinnista.

ENNAKKOKÄSITYKSET VS. TODELLISUUS

”Vieläkö sitä tehdään? Eikö se ole spämmäämistä?” Varmasti omissakin kokemuksissasi olet kohdannut näitä ennakkokäsityksiä sähköpostimarkkinoinnista. Usein sanan ”sähköpostimarkkinointi” kuullessaan ajattelee niin sanotusti tavallinen kaduntallaaja, että se on joko keskeyttävää, ärsyttävää roskapostin lähettämistä tai ihmisten suoranaista häirintää. Todellisuus ei kuitenkaan voisi olla kauempana. Aikaisemmat huonot kokemukset ovat kenties tahrineet sähköpostimarkkinoinnin maineen, mutta oikein toteutettuna voit markkinoijana itse olla mukana tämän maineen parantamisessa.

Jos normaali mielleyhtymä sanasta olisi yleisesti aikaisemmin mainitun kaltainen, voisi itse markkinoijana helposti syyllistyä omaan ennakkokäsitykseen ja ajatella asian johtopäätöksen omaista hyvää puolta: on siis helppo erottua edukseen muita parempana. Kaikesta huolimatta on kuitenkin markkinoijan edun mukaista pitää mielessä, että vähään ei silti tule tyytyä. Ei pidä mennä siitä, mistä aita on matalin. Vaikka minimikriteerit täyttyvätkin ja vaikka edellä mainittu vapaaehtoinen sähköpostilistalle liittymisen ehto toteutuu, se ei vielä tarkoita sitä, että viesti suoriutuisi tehtävästään onnistuneesti. Markkinointikilpailu on sähköpostiviesteissäkin kovaa. Tavoitteena onkin, että hyvässä sähköpostimarkkinoinnissa:

  • viestit vastaanotetaan (se ei joudu roskapostisuodattimen haaviin)
  • viestejä ei poisteta (viesti on tervetullut tai jopa odotettu)
  • viestit avataan (mielenkiintoinen otsikko)
  • viestit luetaan (aihe on kohderyhmälle kiinnostava, se tuottaa lisäarvoa)
  • viestien linkkejä avataan

(+ em. toiminnoista muodostuvaa tulostietoa osataan kerätä ja tulkita)

Näistä voidaan päätellä, että perehtyneempänä huomataan asian olevan useimmiten helpommin sanottu kuin tehty. Yksinkertaistetummin, jos edellä mainitun listan kohdista jokin ei täyty, on enemmän kuin todennäköistä, että sähköpostimarkkinoinnin tavoitteeseen ei päästä. Oli se sitten tapauskohtaisesti uuden asiakkaan hankinta tai vanhan asiakassuhteen edistäminen.

Olen kiinnostustunut sähköpostimarkkinoinnista

MIKSI SE TOIMII?

1. SE MAKSAA ITSENSÄ TAKAISIN

Onko sähköpostimarkkinointi kuollut? Tilastot vastaavat tähän kysymykseen kielteisesti. Digitaalisia markkinointikeinoja on monia ja yleisin keino näiden väliseen vertailemiseen on ROI (Return On Investment) eli sijoitetun rahan palautuminen. Nykyisillä mittareilla sähköpostimarkkinoinnilla on keinoista suurin ROI-arvo. Direct Marketing Associationin vuotta 2015 käsittelevän tutkimuksen mukaan sähköpostimarkkinoinnilla oli eri yrityksissä ROI-arvona keskimäärin 3800%. Toisin sanoen jokainen sijoitettu dollari palautui 38-kertaisena takaisin.

2. SE ON PERSONOITAVAA JA IHMISLÄHEISEMPÄÄ

Harvoissa tapauksissa markkinoivalla yrityksellä on vain yksi palvelu tai tuote. Vastaavasti on tehokkaampaa, että käytössä on useampi kuin yksi sähköpostilistan osa, segmentti. Perusoletuksena on, että aiheet ovat jaoteltuja ja että henkilöt ovat liittyneet oman kiinnostuksensa mukaan valitsemalleen sähköpostilistan segmentille. Kun sähköpostilistan kohderyhmä on tiedossa, on markkinointia helpompi kohdentaa. Oikeat asiat päätyvät niistä oikeasti kiinnostuneille ihmisille.

3. SE ON MITATTAVAA

Sivustollamme usein esiintyvä ja motonkin elkeitä saavutteleva fraasi pätee tässäkin: ”Mitä et voi mitata, sitä et voi kehittää.” Sähköpostimarkkinointi on mitattavaa. Esimerkiksi avaus- ja klikkausprosenteista muodostuvat tiedot ovat suoraa palautetta markkinoijalle siitä, mikä on toiminut ja missä on vielä kehitettävää.

SÄHKÖPOSTIMARKKINOINTI ALKAA SÄHKÖPOSTILISTASTA

Ennen sähköpostimarkkinoinnin aloittamista on mietittävä, mistä saamme sähköpostilistalle sekä potentiaaliset että jo olemassa olevat asiakkaat. Listan kerääminen on toimialariippuvaista. Siinä missä verkkokauppa saa asiakkaiden sähköpostiosoitteita tilausten yhteydessä, täytyy B2B-yrityksen kerätä listaa esimerkiksi tarjoamalla potentiaalisille asiakkaille ladattavia materiaaleja.

Listan merkitystä ei voi ylikorostaa. Hyvälle listalle lähetyt sähköpostit tavoittavat juuri oikeat ihmiset ja sähköpostimarkkinointi tuottaa yrityksellesi mitattavia tuloksia. Kun listalla olevat ihmiset ovat oikeasti kiinnostuneita yrityksesi palveluista, saat sähkömarkkinoinnilla aikaan kovia tuloksia.

SÄHKÖPOSTIMARKKINOINTI ASETTUU OSAKSI OSTOPROSESSIA

Kun mietimme yritysten sähköpostimarkkinointia, sidomme sen asiakkaidesi tapaan ostaa tuotteitasi tai palveluitasi. Asiakkaitasi autetaan löytämään oikeat tuotteet ja palvelut oikeaan aikaan, jolloin ostaminen helpottuu. Ovatpa potentiaaliset asiakkaasi sitten ladanneet esitteen tai ostaneet verkkokaupastasi, voidaan asiakkaita auttaa ostamaan lisää.

VERKKOKAUPAN SÄHKÖPOSTIMARKKINOINTI

Verkkokaupassa asiakkaillesi suositellaan samankaltaisia tuotteita kuin joita he ovat jo katselleet tai ostaneet, tai tunnistetaan asiakasryhmistä niitä ihmisiä, jotka ostavat tiettyjä tuotteita eri kausilla tai vuodenaikoina. Tärkeintä on, että asiakkaasi saavat hyödyllisiä tarjouksia tai tuotteita sähköpostiinsa. Näin sähköpostimarkkinointi tukee ihmisten ostamista.

B2B-SÄHKÖPOSTIMARKKINOINTI

B2B-kentällä keskiostokset ovat isompia. Yritysten välisessä markkinoinnissa sähköpostimarkkinointi onkin asiakkaan opettamista ja tiedottamista. Asiakasyrityksesi voi harkita hyvää yhteistyökumppania pitkään ja vertailla useita vaihtoehtoja. Tällöin ladattavalla materiaalilla saadaan yrityksen sähköpostiosoitteet, joille voidaan tehdä sähköpostimarkkinointia. Opettaminen ja opastaminen ovat tärkeässä roolissa, jotta tavoittelemasi yritykset tulevat asiakkaiksesi. Kuvittele esimerkiksi, että potentiaalinen asiakkaasi tuntee jo tuotteesi ja palvelusi ja tietää niiden ominaisuuksista. Näin ollen ostaja on jo pidemmällä myyntiprosessissa ja myyntihenkilökuntasi voi keskittyä suoraan palvelemaan asiakkaasi tarpeita tarkemmin.

SUUNNITTELU, SISÄLTÖ JA JAKELU

Sähköpostimarkkinointia voidaan hyvin verrata perinteiseen suorapostitukseen, jossa kirje kolahtaa asiakkaasi luukusta. Suorapostituksessa suunnitellaan kenelle viesti halutaan lähettää, millainen sisältö ihmisiä kiinnostaisi ja jakelu hoidetaan postin kautta. Digitaalisessa maailmassa kaikki tämä tapahtuu sähköisesti, jolloin kustannuksia säästyy ja suorapostitusta voidaan lähettää pienemmille kohderyhmille ja tarkemmin. Tällöin sähköpostimarkkinointi palvelee tehokkaammin sekä yritystäsi että asiakkaitasi.

LOPUKSI

Kävimme läpi joitakin tärkeitä yleisen tason huomioita sähköpostimarkkinoinnista. Selvitimme, mitä sähköpostimarkkinointi yleensä on. Korjasimme toivottavasti onnistuneesti ennakkokäsityksiä. Suoritimme puolustuspuheenvuoron, miksi joissakin tapauksissa jopa unohdettu sähköpostimarkkinoinnin taiteenlaji on yhä voimissaan. Annoimme läpileikkauksen sähköpostimarkkinoinnin tyypillisimmistä ja käytetyimmistä tavoista. Muista kuitenkin, että tämä on vain jäävuoren huippu. Tulevissa kirjoituksissa perehdymme erilaisiin näkökulmiin ja syvennymme hyvän sähköpostimarkkinoinnin eri keinoihin. Tutustu aiheeseen lisää tulevissa blogeissamme.

Jos tuntuu, että herätimme sinussa halun antaa mahdollisuus sähköpostimarkkinoinnille ja koet, että voimme olla sinulle avuksi, niin uskalla ottaa meihin yhteyttä. Laitamme mielellämme myös tämän markkinoinnin osa-alueen sinulle kuntoon.

Kyllä, haluan tämän osa-alueen kuntoon