”Tää PPC on tosi hyvä juttu! Saadaan todella paljon impressioita ja paljon kävijöitä sivustollesi, kun sijoitat tähän 500€ ja me tehdään sulle kampanja.” Näin sitä myydään! Yrittäjälle AdWords- mainonnan ostaminen voi olla melkoisen mystistä puuhaa, jos termit eivät ole tuttuja. Voi olla vaikea erottaa markkinoijista ne tekijät, jotka oikeasti osaavat hommansa ja tuovat asiakkailleen tuloksia.

 Tässä pieni lista tärkeimmistä termeistä, mitkä on tunnettava AdWords-mainontaa ostettaessa ja sitä tehtäessä.
  1. ROI (Return On Investment) – Tärkein termi AdWords-mainonnassa (oikeastaan tärkeä kaikessa markkinoinnissa) eli paljonko euroja tulee takaisin verrattuna mainontaan sijoitettuihin euroihin? Tämä luku voidaan esittää monella tavalla, esimerkiksi yleisellä kaavalla 100 x (voitto/investointi). Esimerkiksi 100€ kampanjassa, mikä on tuottanut 500€ voittoa, ROI on 100 x (500€/100€) =  500%. Asia voidaan ilmaista myös siten, että jokaista sijoitettua yhtä euroa kohden on saatu viisi euroa takaisin. Käytännössä ROIn ollessa yli 100%, mainonta on kannattavaa.
  2. Konversio – Vastaa kysymykseen ”Kuinka suuri prosentti sivustolle ohjatuista kävijöistä suorittaa siellä halutun toimenpiteen?” Tämä toimenpide voi olla tuotteen tai palvelun ostaminen, tai vain sivuston mainoslehtisen tilaaminen.  Jos sivustolle ajetaan AdWords-mainonnalla 100 kävijää ja heistä 1 tilaa sivuston mainoslehtisen, on sivuston konversio 1% (1 tilaaja/100 kävijälläx 100 = 1%). Normaali verkkosivun konversio on noin 1-2%.
  3. Impressio –  Tarkoittaa näyttökertaa eli yksi impressio tapahtuu kun yksi käyttäjä näkee mainoksesi tai verkkosivustosi netissä. Esim, kuinka monta kertaa mainoksesi on näytetty Googlen AdWords-mainospaikoilla. Jos mainoksellasi on paljon impressioita, mutta vähän klikkejä, mainoksessasi on luultavasti jotain vikaa.
  4. CTR (Click Through Rate) – Kertoo miten monta prosenttia mainoksesi näkijöistä klikkaa sitä. Termi on tärkeä Google AdWords  -mainonnassa, koska korkea CTR vaikuttaa mainoksesi laatupisteisiin ja samalla klikkaushintoihisi. Korkea CTR --> halvemmat klikkaukset.
  5. PPC (Pay Per Click) – Maksu per klikkaus. AdWordsin perusperiaatteena on maksaa klikkauksista. Yleistermi kyseiselle markkinointimuodolle.

Tämän listan avulla ymmärrät tarjouksia paremmin, etkä huku hienojen sanojen ja lyhenteiden viidakkoon.

Jos haluat kuulla lisää tehokkaasta AdWords-mainonnosta, voit tutustua siihen palvelusivuillamme.

Lue lisätietoja tästä

Vastaa