Miten Google AdWords ja arvonlisävero käyttäytyvät yhdessä. Tästä saamme paljon kyselyitä sekä asiakkailta, että asiakkaidemme kirjanpitäjiltä. Varmasti kysymys askarruttaa monia yrittäjiäkin.

Google AdWords laskutus ja Alvit

Oletetaan siis, että yrityksesi osoite sijaitsee Euroopan unionissa ja on näin arvonlisäveron alainen.

Sinulla on AdWords-tiliä perustaessa kaksi vaihtoehtoa laskutusasetuksissa:

  1. Valitsit laskutusasetuksista ”kyllä” tätä AdWords-tiliä käytetään yritystarkoituksiin ja syötät oman VAT tunnuksesi (FI+y-tunnus ilman väliviivoja). Tällöin Googlen toimesta mainoskuluissasi ei suoraan laskuteta arvonlisäveroa.
  2. Jos taas valitse edellä mainittuun kohtaan ”Ei”, lisätään adwords laskuihisi automaattisesti arvonlisävero Irlannin mukaan. (Googlen Euroopan pääkonttori kun sijaitsee dublinissa)

Harvahan tiliä käyttää yksityisiin tarpeisiin, eli käytännössä kohta 1 pitää paikkansa suurimmassa osassa tilejä.

Kyseessä on yhteisöosto, jolla tarkoitetaan EU:n jäsenvaltioiden välistä kaupankäyntiä. Vaikka Google ei laskuta arvonlisäveroa, on sinun yrityksesi velvollisuus hoitaa arvonlisäveron maksaminen määränpäämaa-periaatteella.

Tämä tarkoittaa sitä, että yrityksesi maksaa arvonlisäveron ja saa siitä arvonlisäverovähennyksen. Käytännössä yritykselle ei siis koidu mitään arvonlisäveron maksuja, mutta ei myöskään hyvityksiä. Ollaan siis +/- 0-tilanteessa.

Adwords-kulujen arvonlisävero vain ilmoitetaan kuukausittaisella kausiveroilmoituksella Verohallinnolle.

”Yhteisökaupan tiedot on ilmoitettava kausiveroilmoituksella ja arvonlisäveron yhteenvetoilmoituksella” kertoo verottaja.

Lisää aiheesta voit lukea verottajan sivuilta täältä.