Markkinoinnin vuosikello on suunnitelma vuoden tulevista markkinoinnin kokonaisuuksista. Markkinoinnin vuosikello kasaa isossa kuvassa koko vuoden suunnitelman yhteen kuvaan. Markkinoinnin tekijänä, päättäjä tai myynnin päättäjänä markkinoinnin vuosikello on sinulle varmasti hyvin tuttu jo vuosien takaa.

Vuosi täytyy suunnitella, jotta tekeminen menee linjassa strategian ja myynnin kanssa. Miten sinä ajattelet koko vuoden markkinoinnin suunnitelmaa? Ajatteletko budjetti edellä vai kampanjoittain? Markkinoinnin vuosikello auttaa sinua suunnittelemaan tulevaa vuotta, markkinointia ja myyntiä.

Vuosikellosta on etunsa, kun:

  • tarvitset ajattelun apua markkinoinnin budjetointiin
  • haluat deadlineja, jotka ohjaavat toimintaanne
  • mietit, mitä markkinoinnillisia toimenpiteitä voit tehdä in-housena ja mitä voit ulkoistaa
  • tarvitset suunnitelmallisempaa sisällöntuotantoa, kampanjointia tai ylipäätään suunnitelmallisempaa markkinointia
  • tarvitset suunnitelman, jonka avulla voit jakaa ison kuvan markkinoinnista tiimillesi
  • haluat kehittää omaa ja tiimisi tekemistä, sillä kaikkien nähdessä sama visio, menette helpommin sitä kohti

 

 

Haluan seuraavaksi kertoa, miten itse ajattelen markkinoinnin vuosikellon suunnitelmana ja työkaluna. Näen, että markkinoinnin vuosikello toimii ennen kaikkea aihiona ja suunnitelmana vuoden markkinoinnille, jonka tulee kuitenkin joustaa. Itse työstän vuosikelloja yhdessä asiakkaideni kanssa ja vaikka toimialat ovat kovin erilaisia, on niissä muutamia samoja usein toistuvia piirteitä.

 

Markkinoinnin vuosikellon perusasiat

 

1. Kanavat ja keinot kuntoon

Aluksi tulee miettiä kanavat ja keinot kuntoon. Miten tavoitat oikeat ostajapersoonat oikeaan aikaan?

Markkinointi tulee suunnitella, budjetoida ja se tulisi rakentaa asiakkaiden ja liiketoiminnan ympärille. Mitkä ovat teidän firman myynnin tavoitteet ja miten ne voitaisiin markkinoinnin avulla toteuttaa? On tärkeää ymmärtää aluksi, ketkä teiltä ostavat ja miten ja mistä kanavista ihmiset etsivät teistä tietoa. Mistä saatte kiinni jo teistä kiinnostuneet potentiaaliset asiakkaat ja mistä löydätte kylmän yleisön, joka ei vielä tiedä teistä, mutta on teille relevanttia kohderyhmää. Tässä muutama käytännön vinkki.

 

2. Markkinoinnin jatkuva tekeminen

Mihin aikaan pitää markkinoida? Itse lähden siitä näkökulmasta, että pitää olla sitä jatkuvaa kaiken taustalla tapahtuvaa markkinointia ja sitten on niitä boostauksia.Esimerkiksi suurimmalle osalle Googlessa näkyminen on aina relevanttia. Näyttekö silloin Googlessa, kun potentiaalinen asiakas etsii teitä? Google-markkinointi (maksettu ja orgaaninen) on tärkeää toteuttaa jatkuvasti eli tämän pitäisi olla kunnossa koko ajan. Samalla myös verkkosivujesi ja sisältöjen, joihin ohjaat liikennettä, tulee olla jatkuvasti iskussa. Loppupeleissä verkkosivustosi on se, kuka pitää myyntipuheen, kun te ette ole sitä kertomassa.

 

3. Markkinoinnin boostaaminen – milloin panostetaan enemmän?

Monilla aloilla on sesonkeja, jolloin ihmiset etsivät enemmän teitä tarpeen vuoksi. Teillä on taatusti käsitys siitä, milloin teiltä ostetaan eniten, mutta voit myös ennakoida markkinointia ja katsoa esimerkiksi Googlen hakuhistoriaa ja ennustaa sesongit tämän datan pohjalta. Voit tuolloin esimerkiksi lisätä mediabudjettiasi Googlessa, kirjoittaa ajankohtaisen artikkelin somessa ja jakaa sen ohjeistavan videon kera.

Sesonkien lisäksi teillä voi olla vuodelle muutama erityinen tapahtuma tai lanseeraus ja näillekin kannattaa suunnitella oma ”ennen ja jälkeen” -markkinointi. Varo kuitenkin, ettet ohjaa ostajaa ostamaan vain alennuksilla. Itse kuluttajana tiedän ainakin pari verkkokauppaa, joissa tarjoukset ja alennukset ovat jatkuvia ja näin ostan aina niiden aikaa sieltä, vaikka ostaisin ilman alennuksia kyseisiä tuotteita. Älä siis opeta asiakkaitasi liikaa jatkuviin kampanjoihin, joissa on aina tietty alennus tai muu lahja.

 

4. Se mitä mittaat, voi muuttua

Markkinoinnin kenttä muuttuu samalla tavalla kuin ostokäyttäyminen. Sen vuoksi on tärkeää, että mittaristot ovat kunnossa, kun teet markkinointia. Mitä markkinoinnilla oikeasti saavutetaan? Miten eri piikit näkyvät teidän bisneksessä? Miten voit datan kautta suunnitella asiakkaan ostopolkua paremmin ja auttaa häntä näin ostamaan helpommin? Kun mittaristot ovat kunnossa, voit sen pohjalta kehittää markkinointia haluttuun suuntaan.

 

Mistä siis lähteä liikkeelle?

Nykyään on todella paljon erilaisia työkaluja ja valmiita markkinoinnin vuosikellon suunnitelmapohjia. Joissakin versioissa jopa eri yhteistyökumppanit voivat olla samassa softassa ja näin sama iso kuva näkyy kaikille toimijoille. Olen itse kokeillut  mm . Plandisc-työkalua ja  Cloqqa-työkalua vuosikellojen maksuttomaan suunnitteluun. Toki vuosikello voi olla muukin kuin perinteinen ympyrämalli, vaikkapa excel tai muu taulukko. Tärkeinä on sen sisältö. Mitä tehdään, milloin tehdään ja miksi tehdään?

  1. Mieti tavoitteidesi ja kohderyhmäsi kautta kanavat ja keinot markkinointiin.
  2. Miten tavoitat ostajasi, niin kylmän kuin lämpimän yleisön?
  3. Mitä markkinoit jatkuvasti?
  4. Miten suunnittelet kampanjasi?
  5. Mitä mittaat ja miten varmistat tuloksien onnistumisen?

 

Jotta markkinointia voi tehdä yhdessä asiakasyrityksen kanssa, täytyy se suunnitella huolella vaikkapa markkinoinnin vuosikelloa apuna käyttäen. Jos tavoitteenasi on saada (B2B) myyjille enemmän liidejä, niin mitä kanavia ja keinoja käytetään niin kylmän kuin lämpimän yleisön saavuttamiseen? Mitä sisältöä pitää tuottaa ja miten markkinointia pitää mitata? Vai onko sinulla jo markkinointi hallussa, mutta liidejä ei konvertoidu tarpeeksi?

Mikäli suunnittelet ja kehität markkinointianne, niin jutellaan. Jaan sinulle näkemyksen, miten me teemme markkinoinnilla tuloksia suunnitelmallisesti.

Ilse Grönfors

Ilsessä yhdistyvät ammattitaito ja vastustamattoman positiivinen asenne, joka tarttuu helposti myös muihin lähellä oleviin. Ilse rakastaa myyntityötä, jota hän tekee aina ratkaisukeskeisesti ja asiakkaan tarpeista lähtien. Tunnetaanhan Ilse myös nimellä Queen of Sales.
Ilse Grönfors