Chatbotit eli tekoälyllä varustetut asiakaspalvelijat tulevat kovaa vauhtia.

Usein kysyttyihin kysymyksiin vastaamisen ulkoistaminen tekoälylle nollakustannuksella kiinnostaa käytännössä kaikkia yrityksiä. Varsinkin, jos ajattelee vaihtoehtoa, joka on käyttää kallista asiakaspalveluaikaa aina samoihin kysymyksiin vastaamiseen.

Kuitenkin ennen kuin aloitat investointikirstun repimisen auki ja tuloskäyrään kulmakertoimen kiristämisen johtoryhmän palaveriin, täytyy minun muistuttaa, että suomen kieli lukuisine sijamuotoineen ei ole se, missä Chatbot on nyt parhaimmillaan.

Chatbotit saa kyllä erittäin nopeasti suorittamaan nopeita myynnin tai asiakaspalvelun tehtäviä. Jos digitaalinen markkinointi Facebook-markkinoinnista aina Googlen löydettävyyksiin kiinnostaa, niin käy juttelemassa meidän Chatbotille tästä.

Miksi Chatbot on niin hyödyllinen

Ihmisten viestintä on siirtynyt viimeisten vuosikymmenien aikana hurjasti tekstimuotoon. Tämä johtuu yksinkertaisuudessaan siitä, että meillä on mahdollista luoda ja lähettää tekstiä kaikkialta. Tekstimuotoisella viestinnällä on myös se etu, että emme välttämättä odota siihen heti vastausta. Dialogissa tekstillä on hyväksyttävämpää olla taukoja kuin puheessa. Milloin olet itse loukkaantunut tai hämmästellyt kun et saa Whatsapp tai Facebook messenger -viestiisi ystävältäsi välitöntä vastausta. Kiireisiin ihmisiin on helpompi ottaa yhteyttä viestillä ja keskustelu soljuu eteenpäin sopivalla rytmillä.

Asiakaspalvelussa taas vastauksen saaminen nopeasti on erittäin tärkeää asiakastyytyväisyyden kannalta. Ihmiset ottavat yritykseen yhteyttä ja haluavat maksavana tai potentiaalisena asiakkaana saada palvelua nopeasti. Tämän palvelun leipominen tuotteen hintaan vain on internetin helpon hintakilpailutuksen takia vaikeaa.

Chatbot antaa tähän apua vastaamalla asiakkaiden toistuviin kysymyksiin nopeasti ja kuljettamalla dialogia kohti oikeaa asiakaspalvelijaa tai mahdollisesti ratkaisee asiakkaiden ongelman suoraan. Toisin sanoen ilman, että siihen kuluu hetkeäkään yrityksen henkilöresursseja.

Miten Chatbot auttaa markkinoinnissa

Tästä on kirjoitettu paljon viimeaikoina ja tässä tekstissä nojaudun erityisesti Forbesin, Enterpreuneur.com sekä Topbots.com:n teksteihin. Lisäksi nyt muistamattomiin Youtube-videoihin, joita olen aiheesta selannut.

  1. Ensinnäkin Chatbot on hyödyksi myynnissä. Yleisimmin kysytyistä kysymyksistä Facebook-messengeriin saadaan kirjoitettua automaattiset vastaukset. Tätä tapaa kannattaa erityisesti pienten yritysten hyödyntää, kun resursseja ei ole päivystää saapuneita viestejä. Tällöin Chatbot kuljettaa asiakasta kohti ostosta, eikä yrittäjän tarvitse huolehtia saapuneista viesteistä jatkuvasti
  2. Keskustelujen monitorointi käy Chatbotilta kätevästi. Varsinkin, kun kyse on yksinkertaisista komennoista ja vaihtoehtovastauksista. Tällöin markkinoinnista ja myynnistä vastaavat henkilöt saavat nopeasti dataa niistä kysymyksistä, joita Chatbotilta kysytään. Lisäksi Facebook messengeristä tulleet henkilöt saadaan mitattua aina konversioon asti ja erilaisia tekstejä pystytään kehittäämään paremmaksi. Jos palvelet asiakkaitasi englanniksi, pystyt hyödyntämään edullisesti myös koneoppimista.
  3. Chatbot on erityisen hyödyllinen konversio-optimoinnille. Verkkosivustolla vierailijalta voidaan kysyä poistumisen hetkellä tai aikaisemmin, löysikö etsimänsä tai tuotekohtaisia avauksia laskeutumissivuille. Nykyään hakukoneoptimointi kilpailuilla aloilla vaatii niin paljon tekstiä, että kävijöitä on helppo ohjailla Chatbotin avulla kohti etsimäänsä informaatiota. Konversio-optimoinnille tämä on arvokasta tietoa sivuston kehittämiseksi.

 

Chatbot palvelee jatkossa yhä useampaa

Vaikka Chatbot ei vielä pärjää millään tavalla ihmisen tuottaman palvelun tasolle, voidaan sille antaa jo yksinkertaisia asiakaspalvelun tai myynnin tehtäviä. Koneoppimisen hyödyntäminen on tulevaisuutta ja mitä suurempi datamäärä saadaan Chatibotille syötettyä, sitä paremmin se kehittyy.

Pienille yrityksille suosittelen toimivana vaihtoehtona esimerkiksi Chatfuelia, joka meilläkin on käytössä.

Joko olisi aika käydä juttelemassa meidän Chatbotin kanssa?

Niko

Tavoitteenani on auttaa suomalaisia yrityksiä läpi nopeimman markkinoinnin muutoksen, mitä historiamme tuntee. Intohimonani on luonnollisen ostoprosessin siirtäminen digitaaliseen ympäristöön niin, että se tukee sekä kuluttajan että yrityksen tavoitteita.
Niko