Yrityksillä on erilaisia tapoja viestiä Facebookissa ihmisille, eikä ole olemassa yhtä oikeaa strategiaa. Hyvin usein yritysten Facebook-sivut ovat kuitenkin myös liian jäykkiä. Varsinkin yksityisiä ihmisiä palvelevien yritysten kannattaa uskaltaa tehdä myös yrityksen Facebook-sivusta helposti lähestyttävä ja tunnistettava.

Miten yrityksen Facebook-sivusta sitten saadaan ihmisläheinen. Käydään läpi 6 tapaa.

1.    Huumoria Facebook-päivityksiin

Ihmiset ovat tulleet Facebookin pariin viihdyttämään itseään tai kuluttamaan aikaansa mukavasti. Joka tapauksessa Facebook ei ole mitenkään virallinen tiedotuskanava joten pilke silmäkulmassa on suotavaa.

Suomessakin on huumorilla varustetuilla Facebook sivuilla saatu aikaan hurjia tuloksia. Vai kukapa voisi kieltää etteikö Jounin kauppa olisi huumorilla ja kilpailuilla noussut erittäin kovaan julkisuuteen. Tämä on tietenkin jo ääri-ilmiö, mutta huumori auttaa sitouttamaan ihmisiä julkaisuihin.

2.    Käytä arkista kirjoitusasua

Jos haluat Facebook-julkaisun olevan inhimillisen oloinen niin älä kirjoita kuin robotti. Kirjoita kuten kirjoittaisit itse omalle seinällesi. Suuret brändit ovat siirtyneet käyttämään slangisanoja sosiaalisessa mediassa. Kurkatkaapa vaikka Leviksen twitter tilille.

Puhut yleisöllesi joten puhu kuin yleisösi.

3.    Osallistu julkaisujen keskusteluun

Jokaisen kommentti on reagointi julkaisuusi. Jos julkaisusi saa asiallisen kommentin niin vastaat siihen samalla tyylillä. Ei edelleenkään sorruta olemaan ”se kuiva virastoääni” vaan vastataan, kuten asiakas oli kirjoittanut. Epäasiallisiin kirjoituksiin voi jättää vastaamatta ja tietenkin sellaiset kirjoitukset poistetaan minkä tarkoituksena on loukata jotain ihmistä henkilökohtaisesti.

4.    Ethän pelkää virheitä

Virheet ovat inhimillisiä ja olennainen osa silloin myös ihmisten tekemää viestintää. Jos jokin asia menee vähän vinoon ei sitä kannata säikähtää. Joskus tuntuu että yritykset pelkäävät liiaksi virheitä ja sen takia eivät tee mitään. Kaikki me kuitenkin tiedämme että ihmiset niitä julkaisuja tekevät ja virheitä sattuu. Virheiden paniikinomainen korjaaminen on myöskin turhaa.  Ne tekevät Facebook-kanavasi viestinnästä inhimillistä.

5.    Kerro kuka julkaisi

Monet yritykset kertovat julkaisun yhteydessä kuka on kirjoittaja. Tämä on kannattavaa, kun yrityksen henkilökunta, joka työskentelee asiakkaiden kanssa kirjoittaa myös Facebook-päivitykset. Tämä tekee viestinnästä paljon tunnistettavampaa ja Facebook-sivulla voi olla useita erilaisia kirjoitustyylejä. Onhan kirjoittajiakin useita.

6.    Kehitä oma julkaisutyyli

Tunnistettavuus on aina positiivinen asia viestinnässä ja suosittelenkin kehittämään omaa tyyliä. Sosiaalisessa mediassa voi oman erottuvan tyylin rakentaminen olla juuri se ratkaisevat tekijä. Mikä tuo sinut esiin kilpailijoittesi joukosta? Tunnistaisitko tyylin jokaisesta julkaisustasi?

Lopuksi

Kun katsotaan niitä pieniä tai keskikokoisia yrityksiä jotka ovat oikeasti menestyneet sosiaalisessa mediassa voidaan huomata heidän noudattaneen näitä linjauksia. Jos siis käytettävissäsi ei ole kymmenien tuhansien Facebook-markkinointiin suunnattua budjettia kannattaa viestinnän kulmaa muuttaa. Niin voit mahdollisesti päästä hyviin tuloksiin ilman maksettua markkinointia. Jos et pääse voidaan aina kokeilla muita konsteja. Ne eivät kesken lopu nykyajan markkinoinnissa

Vastaa