Kuulostaako tutulta, yrityksesi verkkosivut näyttävät mielestäsi hyvältä, mutta sieltä ei tule mitenkään merkittävästi yhteydenottoja tai kauppaa. Kun puhutaan verkkosivuston myyvyydestä, ei kyse välttämättä ole siitä, miten hyvältä tai rumalta verkkosivusto näyttää. Myyvät verkkosivut esittävät selkeästi mitä verkkosivusto tarjoaa ja miten sivustoa käytetään ja miten siellä edetään. Monesti yksinkertaisen tai jopa ruma näköiset verkkosivut täyttävät tavoitteensa paremmin kuin kauniit verkkosivut. Kaikilla hyvin konvertoituvilla verkkosivustoilla on yksi yhteinen piirre, ne tarjoavat jotain arvokasta käyttäjilleen.

Mikä tekee verkkosivuista myyvät?

Tässä yhteydessä konversio tarkoittaa kävijän tekemää mitattavaa toimenpidettä sivustollasi. Konversio on siis sinun asettama tavoite, jonka haluat sivustosi kävijöiden tekevän. Jotta verkkosivustosi toimisi haluamallasi tavalla, tulee verkkosivuston tavoitteet olla selkeät ja ne tulee määritellä jo sivuston suunnitteluvaiheessa. Lähes kaikille verkkosivustoille ohjataan liikennettä markkinoinnin avulla. Jos et markkinoi verkkosivustoasi, kilpailijasi näkyvät tärkeillä mainospaikoilla ja vievät sieltä kaikki potentiaaliset asiakkaasi. Kaikille verkkosivustoille ei kuitenkaan kannata ohjata liikennettä markkinoinnin avulla, koska huonosti suunnitellun verkkosivuston markkinointi vastaa rahan heittämistä roskiin.

Verkkosivustolle asetetut tavoitteet vakuttavat sen rakenteeseen ja ulkoasuun merkittävästi. Kompastuskivi monilla verkkosivustoilla onkin se, että niiden ulkoasu on suunniteltu vain hyvännäköisyys edellä, eikä ole mietitty tavoitteita tai asiakaspolkuja. Tällainen verkkosivusto todennäköisesti ohjaa käyttäjiä pois tavoitteestasi. Jos sivuston asettelussa on paljon häiriötekijöitä, eikä käyttäjille jää selkeää tavoitetta, sulkevat he tässä vaiheessa verkkoselaimensa välilehden.

Myyvän verkkosivuston suunnitteluun kuuluu ulkoasun suunnittelun lisäksi muita tärkeitä vaiheita, kuten asiakaspolkujen, laadukkaiden lomakkeiden ja verkkosivuston kohdeyleisön määritteleminen. Kaikille ei kannata yrittää tarjota kaikkea, sillä näin saa usein aikaiseksi sisältöä joka ei palvele ketään. Verkkosivuston toteuttajan onkin tärkeää osata kysyä oikeat kysymykset ja olla aktiivisesti yhteydessä verkkosivuston tilaajaan, joka tuntee omat asiakkaansa ja kohderyhmänsä parhaiten. On siis tärkeää ainakin jossain määrin ymmärtää verkkosivustosi kohdeyleisöä ja tehdä verkkosivuston sisältö vastaamaan käyttäjien odotuksia. Kun sisältö vastaa käyttäjien odotuksia, toteuttavat he paljon todennäköisemmin heille asettamasi tavoitteen, kuten lisäävät tuotteen ostoskoriin tai lähettävät viestin yhteydenottolomakkeen kautta. Tämän lisäksi sivustosi nousee Googlen hakutuloksissa, jos sisältösi on laadukasta ja vastaa sitä, mitä ihmiset etsivät.

Eivätkö hyvän näköiset verkkosivustot siis konvertoidu?

On paljon tyylikkäitä verkkosivustoja jotka konvertoituvat hyvin ja kysymys ei olekaan siitä, miten hyvältä tai rumalta verkkosivustosi näyttävät. Ratkaiseva tekijä on usein se, että onko sivuston käyttö selkeää loppukäyttäjälle, onko sisältö heille arvokasta ja vastaako se heidän odotuksiaan. Tärkeää on myös asettaa tavoitteet ja ohjata käyttäjiä aktiivisesti kohti haluamaasi tavoitetta. Tyylikkäät verkkosivut lisäävät myyntiänne ja muokkaavat mielikuvaa yrityksestänne uskottavammaksi ja asiantuntevammaksi yhteistyökumppaniksi.

 

Tyylikkäät verkkosivut lisäävät myyntiänne ja muokkaavat mielikuvaa yrityksestänne uskottavammaksi ja asiantuntevammaksi yhteistyökumppaniksi.

 

Koska pääfokuksemme on digitaalinen markkinointi ja aloitamme lähes aina tekemään joko Google Adwords -mainontaa tai Facebook markkinointia tekemillemme verkkosivuille, on meille erityisen tärkeää että tekemämme verkkosivustot ja niille ohjattu markkinointi tuottaa asiakkaillemme tuloksia. Tekemiemme sivustojen sisältö vastaa siis sitä, mitä ihmiset etsivät.

Yhteenveto

Yleensä ei riitä, että verkkosivusto näyttää hyvältä, vaan sivuston tulee vastata halutun kohderyhmän odotuksia ja joko ratkaista heidän ongelmansa tai tarjota jotain mitä he etsivät. Lisäksi verkkosivustollesi pitää asettaa selkeät tavoitteet ja ohjata kävijöitä kohti näitä tavotteita. Tutustu seuraavaksi tarkemmin meidän tapaamme suunnitella ja tehdä verkkosivustoja.

Tutustu tapaamme tehdä verkkosivuja
Aatu

Aatu

Aatu on nykypäivän käsityöläinen ja hänen tuotoksensa näkyy verkon suurilla aalloilla. Kirjoituksissaan Aatu ratkaisee verkkosivujen yleisiä ongelmia ja valaisee niiden asemaa markkinoinnissa.
Aatu