Riippumatta siitä, mitä sovellusta käytät sähköpostimarkkinointiisi, ovat segmentoiminen ja listan alijaottelu osoittautuneet vakiintuneeksi käytännöksi sähköpostimarkkinoinnissa. Oli yrityksesi tai listasi sitten iso tai pieni, segmentoiminen auttaa viestejäsi tuntumaan yksilöidymmiltä erilaisten lukijoidesi keskuudessa ja täten sinua saavuttamaan parempia lukuja sähköpostimarkkinoinnin raportteihisi.

Mitä on segmentoiminen?

Chad Whiten kirjassa Email Marketing Rules segmentoiminen on määritelty vapaasti käännettynä seuraavasti. Segmentoiminen: tietyn viestin lähettäminen vain todennäköisimmin viestiin reagoivalle osalle vastaanottajista, heidän geografisten, demografisten ja aikaisempiin responsseihin perustuvien tekijöiden mukaan.

Joskus segmentoiminen voi olla kiinteää jakamista. Tällöin otat tietyt sähköpostiosoitteet erilliseksi segmentiksi, joka säilyy kampanjasta toiseen ryhmänä aina muuttumattomana. Hieman yleisempi tapa on eritellä sähköpostiosoitteita isommasta listasta jonkin kriteerin perusteella. Voit esimerkiksi suodattaa esiin ne tilaajat, jotka eivät ole avanneet edellistä viestiäsi.

Eli aina tilanteesta riippuen valitsemasi segmentti elää ja teoriassa tilanne, jossa kyseisessä segmentissä ei ole sähköpostiosoitteita lainkaan, on mahdollinen.

Miksi kannattaa segmentoida?

Etenkin tapauksessa, jossa sähköpostilista alkaa olla varteenotettavan kookas, on hyvin haastavaa löytää viesteille kultaista keskitietä ja pitää yllä tasapainoa erilaisten muuttujien välillä. Näitä muuttujia ovat esimerkiksi:

  • Viestiesi lähetystiheys: Lähetätkö vakiona viestin aina kerran viikossa vai riittäisikö sittenkin vain kaksi kertaa kuukaudessa?
  • Tarjousviestit vastaan muu sisältö: Pommitatko verkkokauppasi asiakkaita aina ja jatkuvasti vain tarjousviesteillä, vai unohdatko mainostaa palveluitasi kokonaan ja jaat pelkästään blogikirjoituksia?
  • Viestiesi aihepiirit: Moniko personal trainerin sähköpostitilaajista on juuri nyt kiinnostunut rasvanpoltosta ja ketkä taas lihasmassan hankkimisesta?

Haasteen pohjimmainen syy on ilmiselvä. Tilaajasi ovat ihmisiä. Ihmiset ovat erilaisia. Isossa sähköpostilistassa tulee aina olemaan tilaajia, jotka eivät ehdi lukea viestejäsi, koska niitä sataa sähköpostilaatikkoon joko liian usein tai ne ovat liian pitkiä kun yrität käsitellä niissä vähän kaikkien palveluidesi aihepiirejä.

”Keskitie voidaan kyllä saavuttaa, mutta…”

Keskitie voidaan kyllä saavuttaa, mutta se ei läheskään aina ole kultainen. Kun yrität miellyttää kaikkia, et todennäköisesti miellytä ketään ja tuloksesi jäävät keskinkertaisiksi. Tilaajasi ja potentiaaliset asiakkaasi eivät ole yhtä harmaata massaa, joten miksi viestiesikään tulisi olla?

Seuraavaksi voidaankin tarkastella yleisimpiä segmentointimalleja.

Uudet tilaajat – Anna hyvä ensivaikutelma

Anna hyvä ensivaikutelma yrityksestäsi uusille tilaajillesi tervetuloautomaatiolla. Asetu hetkeksi tilaajasi saappaisiin ja mieti, minkälainen sisältö ja apu olisi tärkeää täysin uudelle tuttavuudelle. Miten olisi lyhyt ja ytimekäs perustietopaketti alasi palveluista? Tai lista keskeisimmistä blogikirjoituksistasi? Entä voisiko tilauksen jälkeinen automaattinen tervetuloviestisi olla nopea esittely yrityksesi itse sähköpostimarkkinointivaastaavasta tai vaikka toimitusjohtajasta? Kun viesteille antaa kasvot, ovat ne yleisestikin ihmisläheisempiä.

Epäaktiiviset tilaajat – Kuinka aktivoin heidät takaisin peliin?

Joskus käy niin, että alkuvaiheen huuma hiipuu ajan myötä. Usein voi olla, että viestisi vain jäävät unholaan, eikä tilaaja ole ehtinyt tai jaksanut pyytää osoitteensa poistoa listaltasi. Huonommassa tilanteessa nämä toistuvasti epäaktiiviset tilaajat vaikuttavat tuloksiisi negatiivisesti ja yleinen avaus- ja klikkausprosenttisi keskiarvo laskee. Toisin sanoen sähköpostilistasi ”terveys” kärsii. Mikä siis avuksi?

Lämmittele vanhat tutut takaisin pirteiksi. MailChimp on koonnut tätäkin ongelmaa varten oman kompaktin ohjekokoonpanonsa, joka sisältää mm. seuraavat ideat:

  • gallupit ja kyselyt
  • online-kilpailut
  • kupongit ja alennukset

Mikäli kuitenkin ilmenee, että nämä hiljaisemmat tilaajasi eivät tunnu reagoivan yrityksistäsi huolimatta, ei sekään ole aina huono asia. Olet saattanut tuolloin vain löytää ryhmän, joka ei yksinkertaisesti kuulu tavoittelemaasi kohderyhmään.

Tässä tapauksessa voidaan ottaa viimeisenä ratkaisuna käyttöön sähköpostimarkkinointialan asiantuntijoita hieman kahtia jakava keino. Toimita näille henkilöille kyselyviesti, jossa pyydät tilaajaasi päivittämään tilaajatietonsa tai vaihtoehtoisesti jopa lopettamaan tilauksensa. Pahin tapaus on, että nämä epäaktiiviset tilaajat raportoivat sinut spämmääjäksi. Tilaajan menettäminen on siis näistä kahdesta paljon parempi vaihtoehto.

Aktiiviset tilaajat – Vie heidät maaliin

Olet osunut ainakin maalitauluun, ellet jopa häränsilmään. Tämä ”remmi” tykkää tuottamastasi sisällöstä. He avaavat useimmat viestisi ja klikkaavat ahkerasti kampanjaviestisi linkkejä. Tämä tilaajaryhmä on osoittanut kiinnostuksensa. Heidän kanssaan voit jo rohkeammin ottaa sen seuraavan askeleen, mitä et ehkä vielä ole muiden kanssa uskaltanut ottaa. Ikään kuin palkkioksi aktiivisuudesta voit tarjota heille esimerkiksi erityisen, vain heille tarkoitetun alennuskoodin tuotteillesi, toimittaa kutsun nettivalmennukseesi tai tarjota maksutonta alkukartoitusta.

Aihekohtainen jaottelu

Usein jotkin palveluistasi ovat suositumpia kuin muut palvelusi. Joskus taas osa tuotteistasi vaatisi lisäpotkua täsmällisemmällä markkinoinnilla. Sähköpostimarkkinointisovellukset tarjoavat tähän apua antamalla tietoa siitä, mitä linkkejäsi on klikattu ja kuinka paljon.

Monet sovelluksista tarjoavat myös mahdollisuuden muodostaa oman segmenttinsä tietyn viestin tai jopa erillisen linkin klikkaajista. Huomasitko kenties edellisen sähköpostikampanjan raportista, että tietyn aihepiirin linkit miellyttävät tilaajakuntaasi? Ketkä tilaajista nousevat tällöin siis esiin ja ketkä taas äänestävät klikkaamattomuudellaan? Tarjoa kiinnostuneille lisää samasta aiheesta ja jatka testaamista passiivisten kanssa.

Katso lisää, kuinka sähköpostimarkkinointi voi auttaa sinua omassa markkinnoinnissasi.

Tutustu lisää sähköpostimarkkinointiin

Hanat

Business Process Manager at Suomen Digimarkkinointi Oy
Hanat vastaa robottimaisella tarkkuudella siitä, että tekemisen laatu pysyy prosessien avulla korkealla ja prosessit ajantasalla. Myös dokumentointi on lähellä tämän miehen sydäntä.
Hanat