Snapchat kasvaa, vahvistuu ja ennen kaikkea sitouttaa käyttäjiään uskomattomalla tehokkuudella. Latasin vuosi sitten sovelluksen puhelimeen, koska työni puolesta minun on tiedettävä, missä ihmiset käyttävät aikansa.

Tuolloin Snapchatin pariin ei ollut vielä montakaan ystävääni eksynyt. Kolmenkymmenen ikävuoden kohdalla uusien asioiden omaksuminen on jo hidastunut, mutta maailmalta kantautunut viesti on selkeä. Snappi on se seuraava iso juttu!

Tänä päivänä tilanne on täysin toinen. Sadat kaverini tuottavat päivittäin sisältöä ja huomaan itsekin jakavani parhaimmillani minuutteja päivästäni videomuodossa snäppiin.

Snapchat-käyttäjät todella viettävät aikansa sovelluksen parissa. Keskimääräiseltä käyttäjältä kuluu jopa 30 minuuttia Snapin sisältöjä selailemiseen päivässä!

Osa minusta toivoi, että markkinoille ei olisi nyt tullut uusia sosiaalisen median sovelluksia työllistämään yrityksiä. Toisaalta taas Snapchatin ominaisuudet ovat ylivertaisia siihen käyttöön, miten puhelimella kommunikoidaan

Snapchat wants to BE your phone (Hubspot 2016)

Luvut, jotka osoittavat, että Snapchat on merkittävä sovellus

Sovelluksen käyttöarvot ovat hurjia vai mitä mieltä olet seuraavista:

60% päivittäin Snapchatia käyttävistä henkilöistä jakaa sinne materiaalia (Time.com)

Yli puolet uusista käyttäjistä on yli 25-vuotiaita (Hootsuite.com)

Yli 8 miljardia päivittäin katsottua videoita (expandedramblings.com)

Snapchat tavoittaa jopa 41% 18–34-vuotiaista Yhdysvalloissa (Bloomberg.com)

Miksi Snapchat? Mikä siinä on erikoista?

Snapchat on todella hyvä vastaus moneen asiaan, joihin mobiililaitteet ovat meitä viestinnässä viemässä. Helppoon käytettävyyteen, vapaaseen katseluaikaan, videosisällön helppoon tuottamiseen, sisällön rikastamiseen helposti, sekä monimuotoiseen kommunikaatioon ystävien kesken.

Nämä ovat asioita, joita haluamme tehdä puhelimella.

Snapchat on videoiden jakamisen ”2.0”

Jokainen videokuvaa tuottanut ihminen tietää, ettei se aina ole ihan yksinkertaista: kun yksin pitää puhua kameralle, kuvata sekä editoida, ovat kädet täynnä hommia. Se, miten Snapchat teki videontuottamisen yksinkertaistamisen, on nerokas oivallus. Käyttäjille annettaan mahdollisuus tuottaa ainoastaan 10 sekuntia pitkiä videoita, joiden tuottaminen on huomattavasti helpompi aloittaa kuin minuuttien videot. Snapchat teki videon tuottamisesta ensimmäistä kertaa helppoa ja nopeaa. Se kasvatti nuoria lähettämään videoita ensin kahdenkeskisissä keskusteluissa toisilleen. Kun tämä alkaa sujua, voi videon julkaista kaikille seuraajilleen näin halutessaan. Käyttäjät siis opetettiin ensin opettelemaan ja sen jälkeen jakamaan.

Snapchat 2.0 on mobiilikommunikaation kaikki muodot

Noin kaksi viikkoa sitten Snapchat teki suuren päivityksen sovellukseensa. Yhdellä kertaa se toi kahdenkeskiseen viestintään kaikki ne viestinnän muodot, jotka ennen vaativat useita eri sovelluksia. Nyt voit pistää viestiä Snapchatillä seuraavilla tavoilla:

  • Tekstillä
  • Kuvilla
  • Äänipuheluilla
  • Videoiden lähettäminen
  • Videopuhelun avulla

Kun kerran Snapchat on blogitekstin aihe, niin pitihän siitä meidän sosiaalisen median gurullekin viestittää.

Kaikkien puhelimessa olevien ominaisuuksien käyttäminen on vaatinut useamman sovelluksen käyttämistä. Nyt Snapchat laittoi puhelimen ominaisuudet tehokäyttöön ja teki siitä vielä erittäin helposti käytettävän. Miten haluatkaan kommunikoida, on se aina yhden napin takana.

Nyt olet vielä etujoukoissa

Se paljon puhuttu ”pöhinä” sovelluksen ympärillä on kasvanut valtavasti. Hubspot arvioi, että Snapchat on nyt varsinaisen läpimurron kynnyksellä. Aikaisimmat omaksujat ovat ottaneet sovelluksen haltuun ja sisällön määrä kasvaa. Samalla sisällön laatu on parantunut jatkuvasti ja käyttäjät tuottavat mielenkiintoisempaa sisältöä sovellukseen.

Snapchatin kehittyminen (Hubspot)

Jos et vielä ole ottanut Snapchattia käyttöön ja sinun pitäisi tietää, mitä digitaalisessa maailmassa tapahtuu, suosittelen aloittamaan jo tänään. Lataa sovellus (iOS, Android), tee Googlen haku maailman seuratuimmista Snapchat-profiileista ja opit, mitä parhaat sisällöntuottajat tekevät seuraamalla heitä. Olet jo tällä paremmin perillä, mitä sovelluksessa tapahtuu.

Seuraavalla kerralla otetaan asialistalle, miten yritykset ovat käyttäneet Snapchatia menestyksellisesti. Liity sähköpostilistallemme, jos haluat saada blogit suoraan mailiisi.

Minunkin juttujani saa seurata. Olen kaukana Snapchatin mastertasosta, mutta into oppia tämäkin kanava on suuri. Jos olet mobiilissa, niin klikkaa tästä tai skannaa alla oleva snapcode pöytäkoneen näytöltä.

Niko

Niko

Tavoitteenani on auttaa Suomalaisia yrityksiä läpi nopeimman muutoksen, mitä historiamme tuntee asiakaslähtöisesti. Intohimonani on luonnollisen ostoprosessin siirtäminen digitaaliseen ympäristöön, niin että se tukee kuluttajan että yrityksen tavoitteita.
Niko