Ajatuksena web-analytiikassa on se, että tiedon/datan kerääminen on vasta ensimmäinen askel kohti verkkosivustosi kävijöiden ymmärtämistä. Tavoitteiden määrittäminen Google Analyticsiin, on varmaankin koko konfigurointiprosessin tärkein osuus, koska se auttaa sinua mittaamaan menestyksesi.

Tulokset, tavoitteet tai konversiot (Goal ja conversions, suomennokset muuttuvat jatkuvasti ja kaikkia edellä mainittuja käytetään) ovat niitä toimenpiteitä, joita varten koko sivustosi on ylipäätään perustettu. Näitä pystyt seuraamaan Google analyticsin tulos- tai tavoiteseurannalla. Oli sitten sivustosi tarkoitus myydä, luoda liidejä/yhteydenottoja, pitää asiakkaasi ajantasalla tuotteista tai houkutella työnhakijoita.
Tavoitteiden määrittely ja niiden mittaaminen kertoo osutko toimillasi maaliin.

Mitä pystyt Google Analytics tavoitteilla seuraamaan

Verkkosivustolla voi olla useampiakin tavoitteita. Jokaisella verkkosivulla kuitenkin vähintään yksi tavoite, eihän sitä muuten olisi edes perustettu. Verkkokauppasivuston tulokset ovat helppo ymmärtää, kauppa se on mikä ratkaisee. Niinpä on tärkeää seurata, miten paljon sitä kauppaa tulee eri lähteistä.
Aloita siis miettimällä, ”miksi verkkosivuni ovat olemassa?” tätä kautta päädyt tavoitteeseen, jota seuraamalla tiedät toimiiko sivustosi vai ei.
Alla lueteltuna erilaisia toimia, joita voit seurata sivustollasi:
Kävijöiden toimet sivustolla:
  • Kävijät jotka lataavat dokumentteja. (esitteitä, white paper, hinnastot)
  • Kävijät jotka tutkivat tiettyjä sivuja tai tietyn osion sivuja. (työpaikat, hinnasto, erikoistarjoukset, yhteydenottosivut)
  • Kävijät jotka täyttivät lomakkeen. (Sisäänkirjautuminen, palautelomake, tilaus)
  • Kävijöiden vuorovaikutus sivustosi kanssa. (Kommentti blogiin, kyselyn täyttäminen, foorumiin kirjoittaminen, sisällön lataaminen sivustolle, sisällön arviointi)
  • Kävijöiden vierailujen kynnysarvot. (Sivustolla x määrä sekunteja, katseli yli 5 sivua)

Myynti sivustolla:

  • Tapahtumat. (onnistunut kauppa, kaupan epäonnistuminen)
  • Kävijä joka saapuu sivustosi myyntiosioon. (Lisäävät jotain ostoskoriin, menevät kassalle, käyttävät tarjouskoodin)
Siinä asioita joita pystyt verkkosivustollesi konfiguroimaan tuloksiksi ja sitä kautta niitä seuraamaan.
Pystyt määrittelemään tiliisi 20 tulosta, näillä pitäisi pystyä kattamaan laajankin sivuston tavoitteet.

Tavoitteen määrittäminen

Tavoitteen määrittäminen aloitetaan klikkaamalla ”järjestelmänvalvoja” painiketta analytics-sivun yläreunasta.
järjestelmänvalvoja-google-analytics
Pääset sivulle, jossa on seuraavat kohdat TILI, SIVUSTO, NÄYTÄ.
NÄYTÄ kohdasta klikkaa ”Tavoitteet”.
tavoitteet
Tämän jälkeen klikkaa punaista ” + UUSI TAVOITE” nappia.
+uusi tavoite
Pääset tavoitteen määritys -sivulle.
tavoitteen-määrittäminen
Saat listan esitäytetyistä tavoitemäärityksistä. Otetaan esimerkiksi meidän sivuston yhteydenottolomakkeen lähettämisen seuranta.
Valitaan kohta ”Ota yhteyttä” ja klikataan ”Seuraava vaihe”.
Nimi muutetaan ”Lähetetty yhteydenottolomake” näin erotamme milloin yhteydenotto on tullut lomakkeella.
lähetetty-yhteydenotto
Tyypiksi valitaan ”kohde”, tässä tapauksessa se tarkoittaa lomakkeen jälkeistä sivua.
Klikataan ”Seuraava vaihe”.
Kohde kohtaan yhteydenottolomakkeen jälkeisen kiitossivun url-osoite. Pari tärkeää asiaa siitä:
  • url-osoite aina ilman domainia, me emme siis lisää eteen https://www.digimarkkinointi.fi, vaan kohde alkaa kohdasta, missä domain loppuu, eli /kiitos-yhteydenotosta.
  • Kiitossivulle, ei tule päästä mitään muuta kautta, kuin täyttämällä ja lähettämällä lomakkeen. Google laskee tulokseksi aina sen, kun sivu ladataan. Jos sinne pääsee muuta reittiä, ei tulosseuranta pidä enää paikkaansa.

Paina vielä vahvista tavoite ja näet toimiiko tavoite (jos lomake on ollut käytössä jo aiemmin).

Lopuksi klikkaa ”luo tavoite”  ja näin pystyt raporteissa seuraamaan, mistä kanavista ja milloin yhteydenottosi tulevat.

Erilaisia poikkeuksia on sitten vaikka kuinka paljon, jos sinulla on mielestäsi poikkeava tilanne tavoiteseurannan asentamisessa, kysy kommenteissa neuvoa ja katsotaan jos kirjoitamme siitä ohjeen blogiin?

Haluatko kehittää Google Analytics -seurantaasi?

Google Analyticsin tuntemuksemme on vahva. Tarjoamme sinulle analytiikkatyökalujen osaamisemme yhdistettynä harvinaisen hyvään ymmärrykseen liiketoiminnasta ja markkinoinnista. Osaamisemme ja sinun asiantuntijuutesi avulla rakennamme yrityksellesi mittarit, joita ymmärrät ja jotka mittaavat oikeita, liiketoimintasi kannalta olennaisia asioita.

Lue lisää miten kehität markkinointiasi analytiikan avulla