Miten Suomen suurimpiin luonnonkosmetiikan verkkokauppoihin kuuluva House of Organic tekee vaikuttajayhteistyötä? Haastattelimme  House of Organicin toimitusjohtaja Jyri Linnaa, joka kertoo siitä, miten yritys voi hyötyä strategisesta vaikuttajamarkkinoinnista. Artikkeli on julkaistu alun perin Vaikuttajamarkkinointi-verkkolehdessämme, jonka voit ladata maksutta täältä. 

Jyri Linna, CEO & perustaja, House of Organic:

Vaikuttajayhteistyö on yksi tärkeimmistä House of Organic -verkkokauppamme markkinointikanavista, ja olemme panostaneet siihen paljon perustamisvuodestamme 2016 lähtien. Vaikuttajamarkkinointi onkin ollut olennainen tekijä siinä, että verkkokauppamme tunnettavuus, myynti ja luottamus asiakkaiden keskuudessa ovat kasvaneet.

Teemme vaikuttajayhteistyötä monipuolisesti eri kanavissa ja erikokoisten vaikuttajien kanssa. Tyypillisesti yhteistyökumppanimme ovat kauneusbloggaajia tai Instagram-vaikuttajia, ja pientä kasvua on ollut myös YouTube-vaikuttajayhteistyössämme. Verkkokauppamme alkuaikoina kontaktoimme vaikuttajia paljon itse, mutta nykyään tilanne on kääntynyt toisinpäin, ja saamme runsaasti vaikuttajien yhteistyöhakemuksia.

Olemme rakentaneet vaikuttajaverkostoja kaupallisten ja pr-yhteistöiden lisäksi myös affiliate-mainonnan kautta, jossa bloggaajat voivat tienata silloin, kun blogin mainoslinkin kautta tehdään ostoja verkkokauppaamme. Kumppanuusmarkkinoinnin kautta saamme niin ikään relevanttia liikennettä sivustollemme, ja samalla vaikuttajat hyötyvät tuotteidemme suositteluista.

Vaikuttajamarkkinointi on digimarkkinointia siinä missä moni muukin markkinoinnin muoto. Hyödynnämme vaikuttajamarkkinointia niin pitkissä kumppanuuksissa kuin kampanjoissakin – molemmille yhteistä on tulosten pitäminen kirkkaana mielessä.

Vaikuttajamarkkinointi eroaa toki monesta muusta mainonnasta tai markkinoinnista siten, että  vaikuttajan viestintätyylillä ja persoonalla on suuri merkitys tuloksiin.

On erittäin tärkeää panostaa oikean yhteistyövaikuttajan valintaan

Meille on ollut alusta asti selvää, että teemme verkkokaupassamme yhteistyötä vain arvoihimme sopivien vaikuttajien kanssa. Myymme luonnonkosmetiikkaa, luonnonmukaisia elintarvikkeita sekä muita kestävän kehityksen mukaisesti valmistettuja tuotteita, joten yhteistyövaikuttajamme tulee olla perillä näistä teemoista. Ilman aitoa kiinnostusta tuotteitamme kohtaan ei ole järkevää tehdä yhteistyötä.

Kun kuulostelemme sopivia vaikuttajia yhteistyöhön, käymme läpi vaikuttajien jokaisen sosiaalisen median kanavan ja pohdimme, onko sisältö sopivaa arvoihimme ja tyyliimme. Edustamme useita eri brändejä, joille jokaiselle tulee löytää oman brändin mukainen vaikuttaja. Siksi suosittelen vaikuttajayhteistyön valinnassa perehtymään tarkasti vaikuttajan sisältöön ja äänensävyyn, sillä on olennaista, että vaikuttajan tyyli ja yrityksen tuotteet kohtaavat.

Somekanavien seuraajamäärät eivät yksistään määritä sitä, millaisen vaikuttajan kanssa teemme yhteistyötä. Esimerkiksi mikrovaikuttajien seuraajakunta ei yllä satoihin tuhansiin, mutta se on hyvin aktiivista ja uskollista. Menestyneillä vaikuttajilla on oma persoonallinen tyyli, johon seuraajat luottavat helposti. Esimerkiksi luotettava vaikuttaja, joka puhuu paljon kestävän elämäntyylin tai luonnonkosmetiikan puolesta, tavoittaa meille sopivan ja ostovalmiimman kohderyhmän.

Kasvanut kiinnostunut kestävään elämäntapaan ja ekologisempiin valintoihin näkyy myös vaikuttajaverkostomme laajentumisessa. Viime kuukausina vaikuttajat ovat alkaneet puhua enemmän kestävistä valinnoista sen sijaan, että esimerkiksi lentomatkailua ihannoitaisiin entiseen tyyliin. Näin ollen meille on tärkeää seurata vaikuttajamaailman suuria trendejä.

Kun yhä useampi puhuu meille tärkeistä arvoista, mahdollisuutemme vaikuttajayhteistyöhön kasvavat. Samaan aikaan täytyy muistaa, että vaikuttajamäärien kasvaessa meille sopivien kumppanien etsiminen vaatii huolellista perehtymistä.

Emme koskaan tee vaikuttajayhteistyötä, jossa muuttaisimme vaikuttajan mielipiteitä tai tapaa tehdä sisältöä. On aivan olennaista, että vaikuttaja saa kertoa tuotteistamme omin sanoin, sillä se tekee luottamuksen. Jos jokin tuotteemme ominaisuus ei miellytä, sen voi myös rehellisesti kertoa. Ja jos testattava tuote ei sovikaan vaikuttajalle, siitä ei ole pakko tehdä julkaisua, vaan voimme sopia yhteistyön suuntaviivoja uudelleen. Ennakkoluulo siitä, että vaikuttajat markkinoisivat mitä vain “ilmaiseksi saatuja tuotteita” ei näin ollen pidä paikkaansa.

Kun vaikuttajayhteistyöltä haluaa tuloksia, siihen täytyy myös panostaa

Vaikuttajamarkkinoinnin tavoitteemme liittyvät suoraan liiketoimintamme pariin: vaikuttajayhteistyön avulla voimme kasvattaa näkyvyyttämme uusien yleisöjen parissa, lisätä myyntiämme ja sitouttaa asiakkaitamme.

On selvää, että maksamme kaupallisissa yhteistöissä vaikuttajalle korvauksen siitä työstä ja markkinoinnista, mitä hän tekee. Kuten muukin lisäarvoa tuova markkinointi, myös tavoitteellinen vaikuttajamarkkinointi vaatii rahallista panostusta.

Yksi onnistuneimmistamme kaupallisista vaikuttajayhteistöistämme on kaksi kertaa vuodessa järjestettävät Luonnonkosmetiikkapäivät, jolloin julkaisemme päivittäin vaihtuvia tarjouksia verkkokaupassamme.

Viimeksi Luonnonkosmetiikkapäivien aikaan otimme kauneusbloggaajia mukaan suunnittelemaan, mitä tuotteita alennukseen kannattaa nostaa, sillä he tuntevat alan hyvin. Bloggaajat julkaisivat alepäivien suosikkejaan somekanavissaan, mikä toi hyvin liikennettä verkkosivuille. Kampanjan aikaan myös affiliate-verkostomme kumppani vinkkasi alepäivistä vaikuttajille, jotka pystyivät lisäämään mainoslinkkejä verkkokauppaamme. Menestyneimpien vaikuttajajulkaisujen ROI oli todella hyvä, ja teimme kampanjan jokaisena päivänä hyvät myynnit.

Vaikuttajamarkkinoinnin tulosten mittaaminen on tärkeää, jotta itse markkinoinnin kokonaisuutta voidaan kehittää. Seuraamme esimerkiksi, kuinka paljon liikennettä ja ostoja tulee kunkin vaikuttajan kanavasta, ja kuinka usein vaikuttajille tehtyjä alekoodeja käytetään verkkokaupassamme. Markkinoinnin kumppanimme Suomen Digimarkkinointi on hyvä tuki vaikuttajayhteistyömme tarkkojen lukujen mittaamisessa ja avaamisessa.

Onnistunut vaikuttajayhteistyö hyödyttää sekä yritystä että vaikuttajaa

Sekä vaikuttajille että vaikuttajamarkkinointia harkitseville yritykselle annan saman vinkin: yhteistöitä kannattaa kokeilla rohkeasti ja pala kerrallaan. Vaikuttajiemme verkosto on kasvanut tunnettavuutemme mukaan vuosien myötä.

Vaikuttajayhteistyö on onnistuneimmillaan silloin, kun se hyödyttää sekä vaikuttajaa että yritystä. Kun vaikuttaja julkaisee suositteluja somekanavissaan, tietoisuus tuotteistamme kasvaa ja pysymme herkemmin asiakkaiden mielessä. Vaikuttaja puolestaan saa yritysyhteistyöstä rahallisen korvauksen ohella sisältöideoita ja niin ikään lisää näkyvyyttä, kun yritys jakaa julkaisuja omissa kanavissaan.

Vaikuttajien määrä on kasvanut paljon, joten vaikuttajan täytyy olla itse aktiivinen lähestyessään yrityksiä, sillä vaikuttajien seuraaminen vie yllättävän paljon aikaa yritykseltä. Vaikuttajan kannattaa luottaa myös omaan tyyliinsä, sillä se on tärkein tekijä, millä markkinassa voi erottua.

Vaikuttajien ammattimaistuminen näkyy yhä useammin somekanavissa. Yrityksiä lähestyvien vaikuttajien kannattaa siis opiskella perusasiat kanaviensa analytiikasta ja avata yhteistyökumppaneille tärkeimpiä lukujaan, jotta kokonaiskuvan saa helpommin haltuun.

Vaikuttajamarkkinoinnin parissa kaupallisten yhteistöiden merkinnät puhututtavat säännöllisesti, mutta itse en ole löytänyt kumppaniemme toiminnasta huomautettavaa. Asiansa osaavat vaikuttajat perehtyvät sääntöihin omatoimisesti, ja tarkoituksenmukaiset merkinnät kaupallisista yhteistöistä ja mainoslinkeistä löytyvät kuten pitääkin.

Kun olen seurannut vaikuttajamarkkinoinnin kehitystä viime vuosina, Instagramin suosio vaikuttajien suosimana kanavana on kasvanut hurjasti. Nykyään on vaikea kuvitella vaikuttajaa, kenellä ei olisi lainkaan Instagram-tiliä. Tulevaisuudessa haluamme myös lisätä YouTube-yhteistöitämme ja panostaa vahvemmin videosisältöihin, sillä videoiden merkitys vaikuttajamarkkinoinnin mediakentässä tulee varmasti kasvamaan.

 

Tämä artikkeli on yksi uusimman verkkolehtemme artikkeleista. Lue loput artikkelit maksuttomasta vaikuttajamarkkinointia koskevasta verkkolehdestämme.

Vaikuttajamarkkinoinnin verkkolehdestämme pääset lukemaan myös tunnettujen vaikuttajien näkemyksiä siitä, miten vaikuttajamarkkinointia voi tehdä tuloksellisesti. Artikkeleista voit lukea muun muassa onnistuneista vaikuttajakampanjoista, sopivan vaikuttajan valitsemisesta ja vaikuttajamarkkinoinnin mittaamisesta.

Lataa maksuton verkkolehti