Referenssitarina

Huutokaupat.com

Suomen kiinnostavinta kauppapaikkaa kasvatetaan digimarkkinoinnin keinoin

Lue lisää Ota yhteyttä

Kuinka luodaan tunteita herättävää sisältöä tai saadaan asiakas tekemään huuto nettikaupassa?

Huutokaupat.com on 5 miljoonaa sivuvierailua kuukausittain keräävä kauppapaikka verkossa. Huutokauppakonsepti yhdistää perinteisen kaupankäynnin ja digitaalisuuden innovatiivisella tavalla, joka on Suomessa täysin uniikki. Huudoissa hyödynnetään nerokkaasti pelillisyyttä ja elämyksellisyyttä.

Teknologia ja MRACE-malliin pohjautuva digitaalinen markkinointi ovat merkittävässä roolissa tulosten ja jatkuvan kehittymisen kannalta.

– Tiesimme jo alkuvaiheessa, että kasvu tullaan rakentamaan digitaalisella markkinoinnilla ja tässä olemme myös onnistuneet, Huutokaupat.comin takana toimivan kotimaisen Mezzoforte Oy:n markkinointipäällikkö Antti Herrala kertoo.

Huutokaupat.com yrityksenä

  • Huutokaupat.com-palvelua ylläpitää ja kehittää kotimainen Mezzoforte Oy.
  • Kohteita huutokaupataan yli 250 000 vuodessa.
  • Lähes 6 miljoonaa sivuvierailua kuukausittain.
  • 24/7 avoin huutokauppa verkossa tarjoaa kaikkea ajoneuvoista omakotitaloihin ja sisustustavarasta kodin elektroniikkaan.

Tavoitteenamme oli saada aktiivinen ja idearikas kumppani, joka toimii digitaalisen markkinoinnin kärjessä ja saa aikaan mitattavia tuloksia.

Antti Herrala
Markkinointipäällikkö, Mezzoforte Oy

Suomen Digimarkkinointi Oy valikoitui viidestä kilpailutetusta firmasta voittajaksi. Yhteistyön alkaessa tehtiin kattava hakusanatutkimus ja sosiaalisen median strategia. Mainonta pidettiin koko ajan käynnissä.

– SDM:n kanssa mittaamisen merkitys korostui, ja juuri tulosten on puhuttava puolestaan. Heidän asiantuntijansa hoitivat kaikki siirrot niin, ettei katkoja päässyt syntymään. Sen jälkeen kaikki mitattavissa olleet tulokset ovat olleet kasvussa, Herrala kertoo.

Tulokset

Tuotetut palvelut

  • Google Ads -mainonta
  • Hakukoneoptimointi
  • Sosiaalisen median markkinointi

Huutojen määrä sosiaalisen median kautta kasvoi

yli 50 %

Huutojen määrä Googlen maksetun mainonnan kautta kasvoi

284,36 %

Yhden huudon kustannus sosiaalisessa mediassa laski

37,91 %

Yhden huudon kustannus Googlen maksetun mainonnan kautta laski

72,96 %

Sosiaalinen media

Alkuun tärkeimmät tavoitteet olivat huutojen määrän kasvattaminen ja uusien käyttäjien tavoittaminen kustannustehokkaasti. SDM vastasi myös konversioseurannan määrittämisesti kaikille tavoiteltaville kohderyhmille. MRACE-mallin avulla seurataan koko ajan, mikä sisältö tai ostopolun vaihe kaipaa kehittämistä ja lisätestaamista. Näin varmistetaan parhaat tulokset ja jatkuva kehitys.

  • Huutojen määrä kasvoi vuodessa yli +50 %
  • Yhden huudon kustannus laski -37,91 %
  • Yhden uuden käyttäjän (kuluttaja) hankkimisen kustannus laski -38,27 %

Hakukoneoptimointi

Yhteistyön aikana orgaanisen liikenteen määrä sekä klikkaus- ja konversioprosentit ovat olleet tasaisessa kasvussa ja tärkeimmät laskeutumissivut on saatu nousemaan Googlen hakutuloksissa korkeammalle. Optimoidut sisällöt ja laskeutumissivut palvelevat samalla sosiaalisen median ja Google Ads:n tavoitteita.

Google Ads-, Shopping ja -Display

Räätälöidyt mainokset kertovat suoraan muun muassa kohteen lähtöhinnan ja paikkakunnan, mikä tekee mainoksista relevantimpia. Tämä kerää laatupisteitä Googlelta ja tarjoaa parempia asiakaskokemuksia henkilöille, jotka näkevät kyseiset mainokset. Mainokset myös erottuvat paremmin kilpailijoiden yleisemmän tason mainoksista.

Tulokset ovat kasvaneet roimasti yhteistyön aikana, vaikka mediabudjetti on pidetty lähes samalla tasolla (+3.92 %) kuin ennen yhteistyötä.

  • huutojen määrä kasvoi vuodessa +284,36 %
  • yhden huudon kustannus laski -72,96 %
  • uusien käyttäjien rekisteröityminen kasvoi +74,41 %

*2020–2021 vertailuluvut vuosien alussa

Digitaalista markkinointia on tehty tuloksellisemmin kaikilla osa-alueilla

MRACE:n avulla Huutokaupat.comin markkinointi on ajankohtaista ja perustuu asiakkaan omaan ostopolkuun. Asiakas on ottanut kokonaisuutta selkeyttävän mallin myös sisäisesti käyttöön.

Kun sisällöt suunnitellaan MRACE-ostopolun mukaisesti, ne vastaavat ostajapersoonan tavoitteisiin, kysymyksiin sekä mahdollisiin ostonesteisiin. Näin voimme herättää tunteita ja opastaa kävijää tehokkaasti haluttuun suuntaan, kuten tekemään huudon.

Oma tiimimme oppii jatkuvasti SDM:n asiantuntijoilta esimerkiksi siitä, mitä kannattaa kokeilla tai millaisia tarkempia mittauspisteitä voimme asettaa. Yhteistyö on pysynyt raikkaana, eikä rutinoitumista ole näkyvissä.

Antti Herrala
Markkinointipäällikkö, Mezzoforte Oy

Yhteenveto

Yhteistyön alussa Huutokaupat.comille laadittiin sosiaalisen median strategia, jossa määriteltiin tarkat ostajapersoonat ja tärkeimmät mittarit somemainonnalle. Kohderyhmiin kuuluu sekä yrityksiä että kuluttajia, joille on kirkastettu omat ostopolut.

Hakukoneoptimoinnilla varmistamme, että Huutokaupat.comin kävijävirrasta saadaan parhaat mahdolliset tulokset irti, eli mahdollisimman korkeita konversioprosentteja.

Google Adsin osalta Suomen Digimarkkinointi on kehittänyt Huutokaupat.comin hakukone-, Shopping- ja Display -mainontaa. Automatisoitu mainonta päivittyy useamman kerran päivässä huutokauppatilanteen mukaisesti ja mainostaminen on kokonaisuudessaan kustannustehokkaampaa kuin ennen yhteistyötä.

MRACE-mallin avulla kehitämme tehokkaasti markkinoinnin tuloksia koko suppilon ja asiakkaan ostopolun varrella.

Measure
R
C
Engage

Huutokaupat.com tarjoaa meille jatkuvasti mielenkiintoisia haasteita ja mahdollisuuksia näyttää parasta osaamistamme. Aktiivinen ja kehitysnälkäinen asiakas on ihanteellinen kumppani, ja uniikki kauppakonsepti tuo oman lisämausteensa.

Kuukausittaisella ideoinnilla, ketterällä projektinhallinnalla ja uusia asioita testaamalla varmistamme yhdessä asiakkaan kanssa, että he pysyvät digitaalisessa kisassa kärkisijoilla.

Ilari Tervonen
Asiakasvastaava, CSO @ Suomen Digimarkkinointi Oy

Ota
yhteyttä

Haluatko saada markkinoinnilla parempia tuloksia?
Lähetä meille siinä tapauksessa viesti, niin olemme sinuun pian yhteydessä. Pääset kertomaan lisää tarpeistasi, joihin alamme sitten yhdessä luomaan ratkaisuja.

    • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.