Mikä onkaan parempaa, kuin saada ihmiset jakamaan yrityksesi Facebook-päivityksesi? Ideaalitilanteessa tämä on parasta markkinointia ja leviää Facebookissa kulovalkean tavoin tavoittaen kohderyhmäsi nopeasti ja ilmaiseksi. Tämä ei kuitenkaan ole helppoa, mutta seuraavat asiat huomioimalla onnistut paremmin luomaan jaettavaa sisältöä ja mahdollistat onnistumisen tässä vaikeassa markkinoinnin lajissa.

Mitä sinun pitää tehdä?

1.Ole johdonmukainen.  Kun päätät tehdä Facebook-markkinointia on sille oma aikansa ja paikkansa. Tämä on prosessi muiden joukossa ja sinun tulee julkaista kiinnostavaa materiaalia usein. (Mari Smith suosittelee viittä kertaa viikossa)

2.Oikea ajoitus. Milloin julkaisusi on ajankohtainen kohderyhmällesi? Me esimerkiksi julkaisemme omat blogimme tiistaisin ja torstaisin, koska ne ovat parhaat päivät business kontekstin välittämiseen.  Kaikilla aloilla ei ajankohdalla ole niin suurta merkitystä, kun taas toisille se on erittäin tärkeä. Mieti siis milloin viestisi olisi arvokkain sen saajalle tai välittäjälle.

3.Vangitseva kuva. Tämä on tärkeä, mutta samalla vaikea osa-alue. Kuvapankkien kanssa saa menemään tunteja kun etsit oikeaa kuvaa.  Hyvät kuvat pysäyttävät. Suora katsekontakti kuvasta, värikkäät kuvat tai aiheeseen liittyvä tekeminen toimivat varminten. Kuvat saavat myös julkaisusi näkymään paremmin.

4.Pidä viestisi lyhyenä. Lyhyet viestit sitouttavat paremmin. Fast Company oli tutkimuksessaan todennut että alle 80 merkkiä pitkät viestit sitouttavat 66% paremmin.

5.Merkityksellinen viesti. Sinun tulee tietää millainen viesti kiinnostaa sinun Facebook-sivuston tykkääjiä. Kohdennat viestisi vain heille ja annat heille näin jotain arvoa mikä hyödyttää heitä. Tämä unohtuu usein pienemmiltä yrityksiltä ja viestintä on tällöin heikkoa ja pelkkää mainonnan näyttämistä.

6.Ole aito. Facebook-sivusi on sinun yrityksesi äänikanava. Anna sille tunnistettava ääni, joka kuvastaa sinun brändiäsi.

7.Kehoita toimimaan.  Kun olet tehnyt timanttisen päivitykset voit myös pyytää tykkäämään tai jakamaan sen. Ole kuitenkin tässä varovainen ettet vingu Facebook-sivustoasi tyylittömäksi huomion kerjääjäksi. Jos viesti on perus tasoa kannattaa siihen ennemmin laittaa markkinointibudjetti jolla tavoittaa tehokkaasti.

8.Viihdytä. Kun teet erittäin viihdyttävän viestin on sillä jo itsessään arvoa. Tämä sidottuna hyvään kontekstiin on paras mahdollinen yhdistelmä. Muista että tylsä viesti ei sitouta ketään.

9.Tee listoja.  Tämäkin blogiposti on listaus. Siihen on useita syitä. Listat ovat nopeita lukea, helposti sisäistettävissä ja niiden viesti on helppo jakaa eteenpäin

10.Kausittaiset sesongit. Sesongit helpottavat tekemään viestistäsi  merkityksellisen sillä hetkellä. Vaikuttaako lomakausi, säätilat, tai yleiset palkkapäivät kohderyhmääsi ja onko näiden huomioiminen helppoa. Suosittelen kokeilemaan lämpimästi

 

Loppukaneetti

Niin kuin monta kertaa aikaisemminkin tämän opit vain testaamalla. Tärkeintä on että uskallat kokeilla.  Varaa kalenterista aikaa ja käy tämän listan avulla läpi oma Facebook-sivusi. Kaikki ei välttämättä sovi sinun sivustollesi, mutta ota ylös ne kohdat joiden tunnet olevan käytettävissä. Sitten vain ankara testaaminen käyntiin ja jonain päivänä huomaat tehneesi ensimmäisen viraalisti itsestään leviävän päivityksen. Sitten vaan muistiinpanot tehdyistä asioista esiin ja miettimään miten tähän on päästy.

Kun olet lukenut blogikirjoitukseni loppuun ja toivon siitä olevan sinulle hyötyä! Olisin myös erittäin otettu, jos jakaisit sen Facebookissa tai twitterissä. KIITOS

Palataanpa juttuun ensi viikolla minun osalta ja Jaakon tekstin osalta torstaina.