Google Analytics kerää dataa, jonka avulla pystyt tehostamaan markkinointiasi. Tutkimusten mukaan kuitenkin jopa 80 % yrityksistä käyttää sitä väärin.

Oikein käytettynä Google Analyticsin avulla pystyy tekemään suuria parannuksia verkkosivuston liikennemääriin. Tarkoitus ei ole tehdä kerralla suuria muutoksia, vaan tarkkailla oikeita asioita ja tehdä pieniä parannuksia jatkuvasti.

Käydään blogitekstissä lävitse, miten pystyt lisäämään sivustosi kävijämäärää dataperusteisesti.

Miten lisäät liikennettä sivustollesi GA:n avulla?

Google Analytics kerää paljon tietoa sivustoltasi, mutta pelkkä datan kerääminen ei riitä. On tärkeää löytää oikea tieto sekä toimia sen mukaisesti.

Orgaanista eli ilmaista liikennettä Googlesta pystyt lisäämään seuraavilla tavoilla:

1. Hakutulosten optimointi

Vaikka olet korkealla Googlen hakutuloksissa, itse hakutuloksen tulee myös houkutella ihmiset klikkaamaan. Vasta klikkauksen jälkeen sivustosi välittää tarjoamasi informaation.

  1. Yhdistä Google Analytics ja Googlen Verkkovastaavan työkalut.
  2. Käytä Google Analyticsin hakukoneoptimointiraportteja ja näet:
    1. Hakusanojen sijoitukset
    2. Klikkausprosentit
    3. Näyttökerrat
  3. Selvitä, millä hakusanoilla on eniten näyttökertoja.
  4. Paranna näiden hakusanojen klikkausprosentteja seuraavilla tavoilla:
    1. Pidä sivujen title-tagit noin 55 merkissä.
    2. Meta-kuvauksen pituuden tulee olla noin 156 merkkiä.
    3. Varmista, että tarjoat hakulauseeseen sopivaa informaatiota ja näin hakija löytää etsimänsä.
    4. Ajattele aina ensin kävijän hyötyä. Kuvaile, mitä hyötyä tuotteestasi tai palvelustasi käyttäjälle on.

Tähtää seuraaviin klikkausprosentteihin:

  1. Sijat 1-4, klikkausprosentti 20 % tai enemmän.
  2. Sijat 5-6,  klikkausprosentti 8 % tai enemmän.
  3. Sijat 7-10, klikkausprosentti 3 % tai enemmän.

2. Laskeutumissivujen optimointi

Kun sivustosi löytyy jo Googlen etusivulta, saatat saada helposti runsaastikin lisää liikennettä pienellä vaivalla.

Etsi raportista ”Hakukoneoptimointi-kyselyt” kymmenen eniten liikennettä tuovaa hakusanaa. Selvitä, mikä sivustosi sivu löytyy Googlen hakutuloksista kyseisellä hakulauseella. Saat sen selville tekemällä hakulauseella haun Googlessa.

Varmista, että hakutuloksista löytyvässä sivussa on seuraavat 5 asiaa kunnossa:

  1. Hakulause löytyy sivun kuvan alt-tagista. (Tagin täytyy kuitenkin kuvailla kuvaa – jos kuvaa ei ole, lisää sellainen)
  2. Hakulauseen voi lisätä myös kuvan title-tagiin.
  3. Varmista, että hakulause löytyy sivun titlestä ja kuvauksesta.
  4. Käytä hakulauseita sivustosisisäisessä linkityksessä ankkuriteksteinä.
  5. Jos saat liikennettä hakulauseella, jolle sinulla ei ole kunnollista sisältöä, luo sille arvoa tuottavaa uniikkia sisältöä.

3. Sisällön optimointi ja sisältöstrategia

Sisältö on se, mitä hakukoneet välittää. Mitä tarkemmin tiedät, millaista sisältöä asiakkaasi haluavat lukea, sitä enemmän tulet verkkosivuillesi kävijöitä saamaan. Helppo tapa saada lisää kävijöitä on selvittää, millaisesta sisällöstä kävijäsi pitävät ja tuottaa sitä lisää blogissasi.

Tarkista ”Käyttäytyminen”->”Sivuston sisältö”->”Kaikki sivut” – raportista mikä tuottamastasi sisällöstä on suosituinta.

  1. Selvitä sivustosi eniten liikennettä saavat sisällöt.
  2. Rakenna tämän perusteella sisältösuunnitelma, joka on kohdennettu sisältöön, joka saa kävijäsi sitoutumaan sivustoosi.
  3. Rakenna suosituimpien sisältöjesi ympärille ”tukisisältöä”, mikä houkuttelee kävijöitä lukemaan samasta aiheesta lisää ja näin viettämään enemmän aikaa sivustollasi ja pienentämään ”välitön poistuminen” -prosenttia.

Yhteenveto

Kävimme läpi kolme raporttia, joiden avulla pysyt välittömästi tekemään sivustoosi muutoksia dataan perustuen. Asioita ei tarvitse arvailla, vaan muutokset voi digitaalisessa markkinoinnissa perustella helposti tiedolla.

Kerää data talteen, analysoi, tee muutokset, mittaa muutosten vaikutukset ja aloita alusta. Kun jatkuvasti parannat pieniä asioita sivustollasi, niiden vaikutus liikenteesi määrään tulee olemaan ratkaiseva.

Jim Collinsin 20 mile march – kuvaus pätee tähänkin: kun parannat verkkosivustoasi jatkuvasti tasaisella työllä, voit odottaa kävijämäärän kasvavan tasaisesti vuodesta toiseen.