Mikäli olet yrittäjä ja liiketoimintasi on verkossa, niin tässä on sinulle 5 asiaa, jotka sinun tulisi tietää digitaalisesta markkinoinnista. Sillä ei ole merkitystä, teetkö kaiken itse vai oletko kenties ulkoistanut digitaalisen markkinointisi, sillä näitä asioita ei missään nimessä pidä unohtaa. Varsinkin, jos maksat jollekin toiselle markkinoinnin tekemisestä, on äärimmäisen tärkeää, että tiedät mistä maksat. Tämä on ainut tapa varmistaa se, että et maksa tyhjästä vaan konversioista ja tuloksista.

1. Uudet ja hienot verkkosivut eivät välttämättä paranna tulostasi

Verkkosivut ovat yksi digitaalisen markkinoinnin kulmakivistä ja verkkosivujen tärkein tehtävä on tehdä tulosta. Joillekin yrityksille se on verkkokauppaostot, joillekin yhteydenottopyynnöt ja joillekin taas ohjaaminen kivijalkamyymälään. Joka tapauksessa jokaisella verkkosivulla on tarkoitus – tai ainakin pitäisi olla! Hyvä verkkosivusto tekee hyvää, sille määriteltyä tulosta. Modernit ja siistit hipsterikikkailut eivät koskaan ole tärkeämpää kuin tuloksen tekeminen.

Verkkosivuston konverio.

Mikäli nykyisillä verkkosivuillasi on helppo navigoida, ne kertovat selkeästi liiketoiminnastasi ja ennen kaikkea konvertoituvat hyvin, on sivustosi hyvällä mallilla. Älä siis tuhlaa rahojasi, jos joku yrittää myydä sinulle pelkästään uutta designia.

2. Enemmän ei aina ole parempi

Kun digitoimistosi kertoo sinulle, että olette onnistuneet mainonnassa, koska olette saaneet paljon uutta liikennettä verkkosivuillenne, kannattaa olla tarkkana. Mainonta on onnistunutta, jos verkkosivujen konversioprosentti on pysynyt hyvänä ja isompi liikennemäärä verkkosivuilla tarkoittaa isompaa tulosta. Mutta pelkkä liikenne ilman konversiota ei vielä tarkoita onnistunutta mainontaa.

Kun teet mainontaa, joko itse tai ulkoistetusti, pidä huoli siitä, että mainonnan kautta sivuillesi saapuu laadukasta liikennettä. Mikäli mainonnan liikenne ei muutu  konversioiksi, tulee sitä muuttaa. Mikäli digimarkkinointitoimisto ei saa pyynnöistäsi huolimatta liikennettä konvertoitumaan, vaihda markkinointitoimistoa.

3. Pyörää ei tarvitse keksiä uudestaan

Markkinointi mielletään usein hyvinkin luovana alana. Luovuudesta on toki suurta hyötyä, varsinkin, kun ollaan luomassa brändiä tai ihan uutta designia tai brändätään yritystä.

Usein mainonnassa sorrutaankin siihen, että halutaan luoda jotain ällistyttävää, siistiä ja ennennäkemätöntä. Olet varmasti itsekin ajautunut joskus verkkosivuille, jotka ovat hienot ja eroavat normaaleista sivuista ja pian huomaat, että et löydä yhtään haluamaasi asiaa sivustolta ja menet etsimään tietoa muualle. Tai vastaavasti näet tunteita herättävän ja hienon mainoksen, mutta siitä puuttuu syy ostaa. Mainos saa huomiosi, mutta unohtaa pyytää klikkaamaan mainoksesta.

Mainoksen tehtävä on ajaa ostavaa liikennettä verkkosivustolle, joten älä koskaan unohda mainoksesta kehotusta siirtyä kaupankäyntiin, eli call-to-actionia.

Call-to-action

Eli jos jokin jo toimii mainonnassasi ja olet tehnyt toimivaa mainontaa, niin jatka sillä. Keskity jo toimiviin keinoihin ja panosta niihin.

4. Älä unohda hakukoneoptimointia

Hakukoneoptimointi voi tuntua hankalalta, jos asiaan ei ole yhtään perehtynyt. Se on kuitenkin tapa saada lähes ilmaista ja oikeanlaista liikennettä verkkosivustollesi, joten sitä ei pidä missään nimessä unohtaa.

Jos aihe alkoi juuri vähän ahdistaa sinua, voin kertoa sinulle kaksi hyvää vinkkiä sivustosi hakukoneoptimointiin:

  1. Sen voi ulkoistaa digimarkkinointitoimistolle.
  2. Google on täynnä vinkkejä siitä, miten voit itse parantaa hakukonelöydettävyyttäsi.

Mikäli hakukoneoptimointi on sinulle vieras aihe, eikä sinulla ole varaa ulkoistaa sitä, suosittelen sinua lähtemään liikkeelle verkkosivujesi sisällöstä. Tämän artikkelin avulla pääset hyvään vauhtiin. Tämän jälkeen voit syventyä sitten hieman teknisempiin asioihin, kun sisältö on kunnossa.

Mikäli olet nähnyt sen verran vaivaa, että olet laittanut verkkosivut pystyyn, pystyt myös tuottamaan sinne hakukoneystävällistä sisältöä. Hyvä ja laadukas sisältö mahdollistaa sen, että sivustosi pystyy ylipäätään löytymään Googlesta tietyillä hakusanoilla.

5. Määrittele tavoitteesi

Kaikista tärkein asia digitaalisessa markkinoinnissa, niin kuin kaikessa liiketoiminnassa, on tavoitteiden asettaminen. Mitä tahansa oletkaan verkossa tekemässä, määrittele sille tavoitteet ja työskentele niiden mukaisesti. Jos verkkosivujen tavoitteena on saada yhteydenottopyyntöjä, olisi ehkä jopa maailman typerintä olla laittamatta sivustolle yhteydenottopyyntölomaketta.

Mikäli mainonnan tavoitteena on saada lisää yhteydenottopyyntöjä, mittaa sitä äläkä pelkästään sivuston kävijämäärää.

Mikäli et vielä tiedä tavoitteitasi, määrittele ne. Mikäli tiedät ne ja olet ostanut mainontaa digimarkkinointitoimistolta, vaadi heitä raportoimaan siitä, miten mainonnan tulokset menevät yhteen tavoitteidesi kanssa.

Mikäli sinulla on selkeät tavoitteet asetettuna ja haluat lähteä tekemään mitattavaa mainontaa, joka tuottaa tulosta, ota meihin yhteyttä.

 

Ota yhteyttä