Kaikkia virheitä ei pidä tehdä itse. On vielä huomattavasti halvempaa oppia toisten virheistä. Oletan myös sinun lukevan meidän blogiamme siitä nimenomaisesta syystä, että haluat oppia.

Haluat tehdä oikeita ratkaisuja riippumatta siitä, teetkö digitaalisen markkinoinnin itse, vai haluatko ymmärtää mihin markkinat ovat menossa ja voit näin vaatia palveluntarjoajaltasi enemmän.

 

Tänään siteeraan mielestäni erittäin hyvää tekstiä, mikä on tiivistänyt hyvin sen, mitä digitaalisessa ympäristössä pitää muistaa. Jayson DeMers (Audiencebloom) on tehnyt digitaalisessa markkinoinnissa mittavan uran ja jos Forbes, sekä Huffington Post siteraavat miestä toistuvasti, ollaan korva herkkänä myös Suomen Digimarkkinointi Oy:n toimistolla, kun miehellä on asiaa. Mitkä ovat siis Jaysonin tehtävälistan kärjessä, jos nyt aloittaisi digitaalisessa ympäristössä nollatilanteesta:

1.Rakenna sivustosi avoimen sisällönhallintajärjestelmän ympärille

Monen yrityksen sivustot pyörivät kankeiden ja erityisesti kankeiden sisällönhallintajärjestelmien päällä. Tällä siis tarkoitetaan sitä alustaa, minkä päälle sivustosi rakennetaan. Yritys voi tilata itselleen tähän hetkeen täydellisesti sopivan sisällönhallintajärjestelmän, mutta verkkosivustojen vaatimukset muuttuvat valtaisalla vauhdilla. Kalliilla rahalla rakennettu sisällönhallintajärjestelmä voi olla nyt tilanteeseesi järkevä, mutta miten vuoden tai kahden kuluttua kun on muutosten aika. Muutokset voivat olla mahdottomia tai ainakin monta kertaa kalliimpia.

 

Avoimia sisällönhallintajärjestelmiä ovat esimerkiksi Drupal ja WordPress. Näiden etuna on se, että siellä on satojatuhansia kehittäjiä jatkuvasti varmistamassa, että kaikki uusimmatkin ominaisuudet ovat valmiina käyttöönottoon. Oikeastaan voidaan sanoa, että uudet ominaisuudet tulevat tätä kautta verkkosivuille. Avoimet sisällönhallintajärjestelmät eivät sovellu jokaisen yrityksen käyttöön, mutta suurimmalle osalle ne ovat ehdottomasti järkevin ja edullisin vaihtoehto.

 

2. Avainsanat ovat avain menestykseen

Hakusanatutkimuksen tekeminen on erittäin tärkeää liiketoiminnassa. Kun rakennetaan verkkosivustoa, on tärkeää huomioida millä hakusanoilla sivuston pitäisi nousta esiin hakukoneissa. Jos et kunnolla perehdy millä hakusanoilla sinun toimialaasi etsitään verkosta, et tiedä miten kohdentaa sivustosi sisältöä.

 

Väärä kohdennus on kuin laittaisit liiketilan sinne, missä ostavia asiakkaita ei liiku. Liiketilasi olisi tyhjillään, vaikka puitteet olisivat kuinka hienot. Sama pätee verkkoliiketoiminnassa! Hyvistä paikoista on kova kilpailu, mutta niistä myös liikennettä kertyy moninkertaisesti.

 

3. Hakukoneoptimointi mielessä aina

Jayson sanoo sen postauksessaan timanttisen hyvin. Kaikki mitä teet, voi vaikuttaa hakukoneoptimointiisi. Pidä se mielessäsi siis aina.

Vaikka tekisit tv-, radio- tai lehtikampanjan, niin sillä voi olla välillisesti vaikutuksia sinun sivustosi hakukoneoptimointiin. Jokainen kampanjasi voidaan mainita jossain verkkosivustolla, mistä tulee linkki sinun sivustollesi. Googlen algoritmin yksi perustekijä on ulkopuolisten linkkien määrä sivustollesi. Sivustosi hyvät sijoitukset hakukoneessa on jatkuvasti tärkeämpi osa yritystäsi. Joillakin toimialoilla sitä pidetään jo yrityksen pääomana ja selkeänä merkkinä yrityksen arvosta.

 

4. Sosiaalinen media alasta riippumatta

Sosiaalinen media ja hakukoneoptimointi ovat läheisesti sidoksissa toisiinsa. Lisäksi asiakkaasi ovat sosiaalisessa mediassa.  Jos maailmankuulu hakukoneoptimoija sanoo, että sosiaalinen media tärkeää ja tulee tärkeämmäksi joka päivä, on minusta kuunneltava tarkalla korvalla.

Yhä useampi markkinoija on sitä mieltä, että sosiaalinen media kuuluu yrityksenmarkkinoinnissa ”pakko olla”-kategoriaan. Jos et ole varma miten sinun tulee siellä toimia, on paljon kannattavampaa kysyä apua, kuin jättäytyä ulkopuolelle. Jos liiketoiminnallasi on asiakkaita, ovat he myös sosiaalisen median käyttäjiä!

 

5. Google analytics

Verkkosivut ja niiden kävijät ovat yritykselle arvokas resurssi. Jos et tiedä miten verkkosivustollasi on liikennettä, niin et voi myöskään toimia digitaalisessa ympäristössä. Kaiken perusta on, että pystyt analysoimaan miten sivustollasi käy ihmisiä ja miten se muuttuu liiketoiminnaksi.

Jos et vielä ole ottanut Googlen analyticsiä käyttöön, niin käy lukemassa täältä, miten se tapahtuu. Jaakko kirjoitti siitä hyvin selkeät ohjeet viime viikolla.

 

Mitä seuraavaksi

Oli 5 kohtaa, joista jokainen on tärkeä digitaalisen markkinoinnin kannalta. Oikeastaan voidaan sanoa, että jokainen kohta on äärimmäisen tärkeä liiketoimintasi kannalta. Jos kävit kaikki 5 kohtaa läpi ja totesit itsellesi, että hommat hanskassa, niin saat taputtaa itseäsi selkään ja voit siirtyä seuraavien markkinoinnin toimenpiteiden pariin verkossa.

Jos yksikin 5 osa-alueesta tökkäsi, niin käsijarru päälle. Sinun tehtävälistallesi tuli juuri äärimmäisen tärkeä tehtävä. Nämä ovat niitä peruskiviä joiden päälle liiketoimintaasi verkossa rakennat. Pidä siis huoli että tiedät mitä olet tekemässä.

 

Iloista työviikkoa ja torstaina taas kuulolla, kun Jaakolla on asiaa!

 

Niko

Tavoitteenani on auttaa suomalaisia yrityksiä läpi nopeimman markkinoinnin muutoksen, mitä historiamme tuntee. Intohimonani on luonnollisen ostoprosessin siirtäminen digitaaliseen ympäristöön niin, että se tukee sekä kuluttajan että yrityksen tavoitteita.
Niko