Jokainen, joka on joskus tehnyt tapahtumia, tietää tapahtumamarkkinoinnin haasteen: lopullinen kävijämäärä selviää vasta tapahtuman jälkeen. Kunnes tapahtuma on ohi, joudut elämään epävarmuudessa ja pelossa esimerkiksi säästä. Onko sää sateinen, jolloin ulkotapahtumasi kävijämäärä karsiutuu? Vai onko sää liian hyvä, jolloin moni jättää tulematta kevään ensimmäisenä aurinkoisena päivänä sisätapahtumaasi? Tämän takia markkinointia ei kannata tehdä vain hieman sinne päin, vaan keskittyä kunnolla niihin asioihin, joihin ohjaat budjettia ja mitata sitä, mitä teet.

Vaikka digitaalisen markkinoinnin ohella on hyvä miettiä myös muita markkinoinnin keinoja tapahtumaa järjestettäessä, kannattaa muistaa missä ihmiset nykypäivänä aikaansa viettävät. Digimarkkinointi on tätä päivää ja menestyksekkäässä markkinoinnissa se tulee huomioida ennen tapahtumaa, tapahtuman aikana ja tapahtuman jälkeen.

1. Sisältöstrategia ja sisältömarkkinointi

Vuonna 2017 viestintää on kaikkialla. Puhelimessasi, sosiaalisessa mediassa, verkkosivustoilla, printissä ja kohta varmasti sinun jääkaappipakastimessasikin. Kuitenkaan ei ole itsestäänselvyys, että viestinnällä saa jotain hyötyä. Sen takia jokaisella tapahtumalle on fiksua rakentaa sisältöstrategia, joka kertoo mitä tapahtuu, missä, miten, milloin ja kenelle se on suunnattu.

Tämän sisältöstrategian pohjalta voit lähteä markkinoimaan tapahtumaasi. Käytännössä sisältömarkkinointi tarkoittaa sitä, että luot asiakkaille tärkeää tietoa tapahtumastasi.

Kerro, mitä asiakkaasi saavat, kun tulevat tapahtumaasi. Olivat asiakkaasi sitten uusia tai vanhoja, heillä on yhteinen kiinnostus sitä kohtaan, mihin he omaa aikaansa käyttävät. Jotta onnistut kiinnostavan sisällön luomisessa, sinun tulee tietää mitä asiakkaat haluavat – ja mitä he eivät vielä edes itse tiedä haluavansa.

2. Hakukoneoptimointi

Hakukoneoptimointi tarkoittaa oikeiden sanojen käyttämistä luomassasi sisällössä. Kun hakukoneoptimointi on osa tapahtumasi markkinointisuunnitelmaasi, takaat lukijaystävälliset verkkosivut ja hyvän hakukonelöydettävyyden tapahtumallesi. Jos Google ei löydä viestiäsi, niin tuskin silloin kukaan muukaan.

Tapahtuman verkkosivusto toimii myös alustana, jossa jalkautat eli toteutat tapahtumalle suunnitellun sisältöstrategian. Ota huomioon hakusanat, joilla ihmiset etsivät tietoa Googlesta, kirjoittaessasi sisältöä nettisivuillesi.  Oikeiden hakusanojen selvittämiseen on voit käyttää apuvälineenä esimerkiksi Keyword Toolia  tai pyytää siihen apua meiltä.

Sisällön ja hakusanojen lisäksi Google pitää siitä, jos verkkosivustosi on hyvin linkitetty. Jos esimerkiksi järjestät tapahtumaa ekonomeille, voit pyytää Ekonomiliittoa linkittämään tapahtumaasi heidän verkkosivustolleen. Tämä nostaa näkyvyyttäsi Google-hauissa.

Hyvän sisällön ja linkitysstrategian lisäksi ei pidä unohtaa sosiaalista mediaa. Mitä paremmin sivustosi ja informaatiosi on jaettavissa sosiaalisessa mediassa, sen parempi.

3. Facebook

Facebook on tärkeä alusta tapahtumien markkinoinnille. Tuskin hirveän monta tapahtumaa tästä maasta löytyykään, jolla ei olisi joko Facebook-sivua, -tapahtumaa tai molempia.

Osa näistä on myös saanut luotua mukavan pöhinän tapahtumansa ympärille. Joskus aikaan saaadaan jopa isokin ilmiön, kuten esimerkiksi Ruisrock vuonna 2015. Vastaavanlaiset ilmiöt muodostuvat usein useiden sattumusten sarjana, mutta tällaisia ilmiöitä yhdistää aina se, että sosiaalisen median tileihin on panostettu. Jos tapahtumalle ei ole omaa hastagiä tai Facebook-tapahtumaa, ilmiön syntymiselle todennäköisyys on 0%.

Mitä enemmän sisältöä sosiaalisen median kanaviin luot ja mitä suuremmalla intohimolla työtäsi teet, sitä suuremmalla todennäköisyydellä ihmiset siitä innostuvat ja saat luotua pöhinää tapahtumasi ympärille.

Tapahtumien Facebook-mainonnasta löydät lisää tietoa täältä.

4. Google

Googlen Display-mainonta on hyvä tapa mainostaa tapahtumia, koska se tavoittaa 90% internetin käyttäjistä. Kun tapahtumaa markkinoidaan Display-verkossa, on hyvä muistaa 2 asiaa. 1) Mainoksia näytetään isolle massalle ja mainonnasta maksetaan siinä vaiheessa, kun asiakas mainosta klikkaa. Tämän takia mainoksesta tulee ilmetä tapahtuman tärkeimmät tiedot, jotta nettivisuille saadaan vain oikeasti potentiaaliset ihmiset, eikä makseta turhasta. 2) Mainoksen laskeutumissivun tulee olla tehokas. Tuo selkeästi esille ne syyt, miksi asiakkaan tulisi osallistua tapahtumaan ja pidä huoli, että sivu on myyvä.

Display-verkon lisäksi hyvänä lisänä toimii uudelleenmarkkinointi. Sitä pystytään kohdistamaan niille asiakkaille, jotka eivät ole verkkosivustolla tehneet haluttua toimenpidettä eli ostaneet lippua tai rekisteröityneet kävijäksi.

Perinteisten bannerimainosten lisäksi hyvä keino löytää potentiaalisia ja aiheesta kiinnostuneita asiakkaita on hakusanamainonta.

5. Mittaa, mittaa ja mittaa

Jos rakennat tapahtumia ja et mittaa verkkosivujesi liikennettä, niin ihan ensimmäisenä sinun tulee pistää kuntoon Google Analytiikka.

Kolme hyvää asiaa, joita kannattaa pitää mielessä:

  1. Kerrytät tietoa siitä, mistä verkkosivujen vierailijat tulevat. Ketkä ostavat lipun tai rekisteröityvät kävijäksi tapahtumaan? Tulevatko he maksettujen mainosten, hakukoneoptimoinnin, sosiaalisen median, sähköpostimarkkinointisi vai muiden nettisivustojen kautta?
  2. Saat tarkkoja tietoja sivustollasi vierailleista henkilöistä, esimerkiksi iän, sukupuolen ja kiinnostuksen kohteet. Mitä enemmän tiedät verkkosivusi kävijöistä, sen paremmin saat luotua heille juuri heitä kiinnostavaa sisältöä.
  3. Analytiikasta näkee tarkkoja lukuja siitä, että millä sivuilla kävijät vierailevat eniten ja pisimpään. Tämä auttaa sinua esimerkiksi suunnittelemaan tapahtumasi laskeutumissivustoa ja uutiskirjeitä, koska tiedät kenen puhujan sivusto on saanut eniten vierailijoita ja pystyt markkinoimaan sillä kärjellä.

Yhdistämällä Analytiikasta saatuja tietoja, pystyt kehittämään verkkosivuasi ja mainontaasi entistä asiakasystävällisemmäksi ja tehokkaammin myyväksi.

6. Älä unohda asiakaskokemusta

Viestinnän lisäksi asiakaskokemus on ollut 2010-luvun muotisanoja. Siitä puhutaan paljon, eikä suotta.

Asiakaskokemus voi olla hyvin iso WOW-elämys. Elämys ei kuitenkaan ole ainoa keino saada tyytyväinen asiakas kertomaan tapahtumastasi eteenpäin. Hyvä asiakaskokemus voi olla esimerkiksi äärimmäisen hyvää asiakaspalvelua. Avaa asiakkaalle ovi hänen saapuessaan tapahtumaan, järjestä tapahtumaan selkeä opastus ja pidä huoli siitä, että asiakkaalla on internet saatavilla, jotta hän voi suositella tapahtumaasi eteenpäin.

US News and World -lehden tekemän tutkimuksen mukaan 68% asiakasmenetyksistä johtuukin nimenomaan huonosta asiakaspalvelusta. Hoitamalla asiakaspalvelun hyvin, saat asiakkaan palaamaan tapahtumaasi ja varmistat, että hän kertoo tapahtumastasi positiivisia asioita eteenpäin, joko somessa tai omissa verkostoissaan.

Toki, jos haluat tuottaa oikein tehokasta WOW-elämystä asiakkaillesi, voit testata esimerkiksi Facebookin joulukuussa 2016 lanseeraamaa Facebook Live 360.  Tätä Facebook live 360 -ominaisuutta käytettiin esimerkiksi Donald Trumpin virkaanastujaisissa sekä heti sen perään olleessa Women’s March -tapahtumassa.

Tapahtuman markkinointi on tuotteen myymistä

Yksinkertaisuudessaan onnistuneen tapahtuman luominen ei ole mitään rakettitiedettä, vaan se toimii aivan niin kuin minkä tahansa tuotteen myyminen. Alkuun pitää herättää asiakkaan mielenkiinto ja sen jälkeen ohjata hänelle segmentoitua viestiä monissa kanavissa, unohtamatta asiakaspalvelua niin ostoprosessissa kuin itse tapahtumassa.

Mikäli tarvitset apua siihen, kuinka löydät sinun tapahtumasi potentiaaliset asiakkaat verkosta, kuinka ohjaat heidät kiinnostuksen ja informaation kautta itse tapahtumaan ja kuinka saat heidät markkinoimaan tapahtumaasi somessa, olethan meihin yhteyksissä.