Bloggaaminen on tehokas tapa kasvattaa yrityksen verkkosivujen kävijämäärää, tunnettuutta ja tätä kautta myös kaupan määrää. Yritysblogi on kuitenkin enemmän strateginen kuin taktinen ratkaisu. Se vaatii avoimuutta ja halua auttaa, eivätkä tulokset tule välittömästi. Blogi vaatii sinnikästä jatkuvaa kirjoittamista dataa tulkiten ja yleisöä kuunnellen. Yritysblogissa asiakas on keskiössä, ei kirjoittava yritys.

Iso haaste yritysblogissa on keksiä kirjoitusaiheita, jotka nostavat brändisi arvoa, kasvattavat liikenteen määrää ja tukevat hakukoneoptimointia. Usein kysymys kuuluukin:

Mistä blogiin keksii hyviä, asiakkaita kiinnostavia aiheita?

Käydään lävitse 4 hyvää lähdettä asiakkaitasi kiinnostaville blogiaiheille.

1. KYSY MYYJILTÄSI

Kuka yrityksessäsi on eniten asiakkaiden kanssa tekemisissä, kuka kuulee jatkuvasti vastaväitteitä ja kysymyksiä tuotteistasi ja palveluistasi? Useimmissa yrityksessä vastaus on myyjät. Myyjät tietävät, mitä asiakkaasi oikeasti haluavat, mikä heille on epäselvää, mikä tuottaa päänvaivaa ja millaisia ovat yleisimmät kysymykset.

Kutsu myyjäsi koolle ja kerätkää yhdessä nämä asiat listaksi, kirjatkaa mieluummin liian paljon kuin liian vähän asiakkaiden kysymyksiä. Ajatelkaa tämä brainstormauksena, älkääkä vielä rajatko ideoita vaan kirjoittakaa kaikki ylös. On helpompi karsia listaa myöhemmin kuin analysoida jokainen kysymys saman tien.

Näitä samoja asioita potentiaaliset asiakkaasi kysyvät jatkuvasti Googlelta. Kun kirjoitat niihin hyvät kattavat vastaukset, otat huomioon oikeat hakusanat ja hakukoneoptimoinnin, voit olla varma, että saat potentiaalisia asiakkaita verkkosivuillesi.

Näin vastaat blogikirjoituksellasi asiakkaidesi kysymyksiin ennen kuin he edes ottavat sinuun yhteyttä. Mikä onkaan parempi ensikosketus potentiaaliseen asiakkaaseen, kuin auttaa häntä ratkaisemaan ongelma ja vastata häntä askarruttaneeseen kysymykseen.

2. CHAT-ASIAKASPALVELU

Jos yrityksesi verkkosivuilla on chat-palvelu, on se suora kosketus asiakkaaseen ja sen keräämä tieto kannattaa käydä myös lävitse. Kun verkkosivujesi kävijä ei löydä vastausta kysymykseensä, kysyy hän sitä chatistä. Käy siis chatin keräämät logit lävitse ja poimi usein kysytyt kysymykset listaan mukaan.

Vastaa näihin kysymyksiin taas oikeita hakusanoja käyttäen, hyvällä kattavalla hakukoneoptimoidulla blogikirjoituksella ja sinua etsivät ostavat asiakkaat löytävät sivustosi. Samalla myös vähennät chat-keskustelujen määrää ja käytät ne resurssit jatkossa paremmin.

3. SIVUSTON SISÄINEN HAKU

Kun verkkosivusto kasvaa suureksi, kannattaa siellä ehdottomasti olla sivuston sisäinen hakutoiminto. Tämä auttaa kävijöitä silloin, kun he eivät helposti löydä etsimäänsä sivustosi uumenista.

Jos sivustollasi on jo käytössä sisäinen haku, kannattaa siihen tehtyjä hakuja ehdottomasti seurata. Ohjeet, miten sitä seurataan, löytyvät täältä. Näin saat talteen ne asiat, joita ihmiset eivät löydä verkkosivuiltasi.

Kerää myös nämä haut listaan mukaan. Tarkista taas sekä tehtyjen hakujen että niiden synonyymien hakumäärät hakusanatutkimuksesta ja kirjoita kattavat vastaukset blogiisi. Näin saat Googlesta samoja kysymyksiä kysyvät ihmiset sinun verkkosivuillesi.

4. TOIMIVAKSI TESTATUT BLOGINAIHEET

Vuosien varrella toimiviksi testatut yritysblogin aiheet tuntuvat toimivan alalla kuin alalla.

4.1 Hintatiedot, hinta, mitä maksaa?

Kaikkia asiakkaitasi kiinnostaa hinta, hinta on asia, joka tulee aina selvittää ennen ostopäätöstä. Kerro siis joko suoraan hintasi tai jos hinnoittelumalli on monimutkainen, kerro pääpiirteittäin, miten palvelusi hinta rakentuu.

Hinta on asia, jota varmasti googletetaan ja näin saat yhden varman esteen poistettua kaupanteon tieltä. Pystyt perustelemaan, miksi palvelusi on kalliimpi tai yllättämään kävijän hinnan edullisuudella. Karsit samalla myös turhat tarjouspyynnöt, jotka kaatuvat liian korkeaan hintaan, ja näin säästät omaa ja asiakkaan aikaa.

Blogi: Google Adwords mainonnan hinta

4.2 Vertailuartikkelit

Kun suunnitellaan asiakkaan markkinointia, tärkeä kysymys on: ”Miksi tämä tuote tai palvelu kannattaa ehdottomasti ostaa teiltä, eikä kilpailijoilta?” Tämä kysymys on myös asiakkaasi mielessä. Hän haluaa tehdä hyvän ostopäätöksen ja kysyy asiaa Googlelta.

Kirjoita siis artikkeleita, joissa vertaat omaa ratkaisuasi kilpailijoiden ratkaisuihin. Olet jälleen se, joka pääsee perustelemaan oman ratkaisusi hyötyjä.

Blogi: Hakukoneoptimointi vai Google Adwords

4.3 Palvelusi tai tuotteesi ongelmat

Kun asiakas on ostamassa uutta tuotetta, haluaa hän tietää, onko muilla ostajilla ollut sen kanssa ongelmia. Kun kilpailu markkinoilla on kovaa ja kilpailijoidesi myyjät kertovat muiden ratkaisujen ongelmista, googlettelevat ostajat näitä ongelmia.

Vastaa reilusti ja avoimesti ratkaisusi ongelmiin, koska kenenkään tuote ei sovi kaikille ostajille. Kun kerrot ongelmat avoimesti blogissasi, vältyt turhilta yhteydenotoilta ja saat uskottavuutta yleisösi parissa.

4.4 Kokemukset palvelustasi tai tuotteestasi

Ostopäätöstä tekevä asiakas ei luota pelkästään myyjäsi sanaan, vaan googlettaa ”tuotteesi nimi + kokemuksia” tai ”yrityksesi nimi + kokemuksia”. Varmista, että näillä hauilla löytyy sinun sivustosi ja siellä oleva blogikirjoitus. Näin sinä hallitset keskustelua, eikä sitä käydä jonkun keskustelupalstan usein kovin negatiivisessa maailmassa. Muista kuitenkin, että hakijoita kiinnostavat asiakkaidesi aidot kokemukset, eivätkä sinun itsesi keksimät tarinat.

YHTEENVETO

Yritysblogilla ei nousta oman markkinan kärkeen yhdessä yössä, mutta sen avulla pystyy hankkimaan kovaakin kilpailuetua pitkässä juoksussa. Tämän olemme todistaneet sekä omassa markkinoinnissamme että useissa asiakasprojekteissa.

Useimmiten yritysblogin tulokset ovat pettymys, koska:

  • Unohdetaan, että kirjoitetaan asiakkaalle
  • Hakusanatutkimusta ei ole tehty, jolloin kirjoitukset eivät osu hakuihin
  • Hakukoneita ei osata ottaa huomioon, jolloin kirjoitukset eivät löydy korkealta Googlesta
  • Alkuinnostuksen loputtua blogin kirjoittaminen loppuu

Yritysblogi siis vaatii suunnittelua, osaamista hakukoneoptimoinnissa, hyviä aiheita ja verkkosivujen analytiikan ymmärtämistä. Näissä kaikissa voimme auttaa sinua.

Ota yhteyttä, jos tuntuu, että yritysblogisi tarvitsee hypyn seuraavalle tasolle.