Facebook-markkinoinnin säännöt on luotu varmistamaan mainonnan tasokkuus. FB:n mainosalusta tarjoaa mainostajalle tehokkaita työkaluja yrityksen brändin rakentamiseen. Facebookin on kehittämät säännöt tulevat vastaan ylättävän usein. Tässä blogissa käydään läpi yleisimpiä Facebook-markkinoinnin sääntöjä, joita noudattamalla alustalla mainostaminen, läsnäolo ja vuorovaikuttaminen on paljon sujuvampaa.  Kun tiedät, mitä mainoksiltasi vaaditaan, säästät aikaa ja pysyt hyvissä väleissä Facebookin kanssa.

Facebook-markkinoinnin säännöt ja yhteisönormit koskevat kaikkia

Facebookilla on omat yhteisönormit, jotka koskevat kaikkia palvelun käyttäjiä. Olit sitten yksityinen henkilö tai suuryritys, joitain asioita et vain saa tehdä. Tällaista toimintaa on muun muassa kaikki laiton toiminta, kiusaaminen, syrjiminen ja uhkailu. Näiden lisäksi Facebook saattaa poistaa myös arkaluontoisen sisällön, joka sisältää esimerkiksi alastomuutta, väkivaltaa tai muuten järkyttävää sisältöä.

Näitä tuotteita et yksinkertaisesti saa mainostaa

Edelliset saattoivat tuntua itsestäänselvyyksiltä, mutta ne on hyvä pitää mielessä. Niiden lisäksi on myös laillisia tuotteita, joita ei saa mainostaa. Näitä ovat:

  1. Reseptilääkkeet ja päihteet
  2. Tupakkatuotteet ja -tarvikkeet
  3. Ravintolisät, joita Facebook ei ole todennut turvallisiksi
  4. Aseet, ammukset tai räjähteet
  5. Aikuisille tarkoitetut tuotteet ja palvelut (lukuun ottamatta ehkäisyvälineitä)

Kuvan sisältämä teksti vaikuttaa mainoksen näkyvyyteen

Aiemmin Facebook-mainostajat törmäsivät tekstirajoitteisiin mainoskuvien kohdalla. Kuvassa ei saanut olla yli 20% tekstiä kuvan pinta-alasta. Sittemmin Facebook on poistanut kyseisen säännön, mutta kuvissa oleva teksti vaikuttaa edelleen mainoksen näkyvyyteen. Toisin sanoen tekstiä sisältävän mainoskuvan näyttäminen on kalliimpaa.

Kuvat, joissa on paljon tekstiä, voivat tehdä kokemuksesta heikkolaatuisemman Facebookissa oleville ihmisille.

Facebookin mainosalusta varoittaa, mikäli käyttämässäsi kuvassa on sen mielestä liikaa tekstiä. Facebook on onneksi kehittänyt arviointia varten Tekstipeittotyökalun, jolla kuvan voi tarkistaa. Hyvä käytäntö on laittaa olennainen teksti linkin otsikkoon tai julkaisutekstiksi.

Facebook-markkinoinnin säännöt ja tekstinpeittotyökalu

Rajoituksiahan löytyy

Jos harjoitat luvanvaraista liiketoimintaa, pitää tietenkin lupasi olla kunnossa. Myös eri maiden lainsäädännöt tulee ottaa huomioon. Alkoholi on tästä hyvä esimerkki. Muiden muassa Venäjällä ja Norjassa alkoholia ei saa mainostaa ollenkaan, mutta Ruotsissa ja Intiassa saa, kunhan kohdistaa mainoksen vähintään 25-vuotialle.

Suomessa alkoholimainonta ei saa kohdistua alaikäisiin. Tämän lisäksi sosiaalisessa mediassa ei saa käyttää kuluttajien tuottamaa sisältöä tai kannustaa jakamaan omaa tai kuluttajan tuottamaa sisältöä.

Facebook-sana ja -logo

Jos välttämättä haluat mainita Facebookin mainoksessasi, on jälleen muutama juttu muistettavana. Ensinnäkin kirjoita Facebook isolla F-kirjaimella, äläkä käytä monikkoa tai tee siitä verbiä. Myös lyhenteet saattavat aiheuttaa mainoksesi hylkäämisen. Mitään muokattua Facebookin logoa ei saa olla kuvissa, eikä mainoksessa saa vihjata kumppanuuteen tai Facebookin suosituksiin.

Facebookin lisäksi sama koskee Instagramia ja muita Facebookin omistamia tuotemerkkejä. Tarkista tästä kaikki suojatut tuotemerkit ja katsasta FB:n oma graafinen ohjeistus.

Facebook Brand Asset Guide
Lähde: Facebook Brand Asset Guide

Näitäkään ei saa mainostaa miten huvittaa.

Seuraavien tuotteiden ja palvelujen kanssa tulee olla myös tarkkana.

  • Seuranhakumainoksia saa kohdentaa vain luvan etukäteen antaneille yli 18-vuotiaille sinkuille, eikä mainoksessa käytetty kuva saa olla provokatiivinen tai esim. selfie.
  • Uhkapelit ja kaikki oikealla rahalla pelattavat pelit vaativat Facebookin etukäteen antaman suostumuksen. Samaa vaaditaan apteekeilta.
  • Ravintolisien tulee olla Facebookin mielestä turvallisia ja mainokset on kohdennettava yli 18-vuotiaille.

Kielletyt osallistumismuodot kilpailuissa

Kampanjoita voidaan hallita Facebookissa sivuilla tai sovelluksissa. Henkilökohtaisia aikajanoja ja kaveriyhteyksiä ei saa käyttää kampanjoiden hallitsemiseen (esim. ”jaa aikajanallasi ja osallistu”- tai ”jaa kaverisi aikajanalla ja osallistut useammin”- ja ”osallistu merkitsemällä kavereitasi tähän julkaisuun” -tyyppiset kehotukset on kielletty)

Facebook haluaa, että käyttäjät seuraavat vain sivuja, jotka oikeasti kiinnostavat heitä. Siksi Facebook-sivujen käyttöehdot kieltävät kampanjat, joita ei voi hallita yrityksesi sivulla tai erillisellä sovelluksella. Käytännössä tämä tarkoittaa, ettet saa kannustaa käyttäjää jakamaan mitään omalla tai muiden aikajanallaan.

Tykkäys-kampanjat olivat jonkin aikaa kiellettyjä, mutta nyt niistä ei ole enää erillistä mainintaa säännöissä. Toisin sanoen, ei ole enää kiellettyä käyttää arvonnan tai kilpailun osallistumistapana yrityksesi FB-sivusta tykkäämistä. Muista kuitenkin, että olet vastuussa virallisista säännöistä ja ehdoista. Lisäksi jokaisen osallistujan on vapautettava Facebook vastuusta ja kampanjassa on ilmoitettava, ettei Facebook liity mitenkään siihen. Käy lukemassa Facebookin kilpailusäännöt.

Kannattaa myös miettiä, minkälaisia tykkääjiä kerää. Käyttäjät, joita yrityksesi ei oikeasti kiinnosta, roikkuvat turhaan kohderyhmässäsi. Nykyisin Facebook-sivujen orgaaninen näkyvyys on laskenut, joten ilman maksettua mainontaa on hyvin vaikeaa tavoittaa edes sivutykkääjiä.

Facebook tarkistaa mainoksesi

Kun olet saanut mainoksen valmiiksi, Facebook tarkistaa sen. Kiellettykin mainos saattaa näkyä hetken ennen sen sulkemista. Yleensä mainos tarkistettaan 15:sta minuutissa, mutta joissain tapauksissa se voi venyä. Jos kohdistukseesi kuuluu alle 18-vuotiaita, Facebook tarkistaa mainoksesi huomattavasti tarkemmin.

Pidä Facebook-markkinoinnin säännöt mielessäsi ja tarkistaa ne silloin tällöin päivitysten varalta. Näin varmistat mainostesi sujuvan läpimenon ja tiedät mikä mättää, jos Facebook ei hyväksykään jotain.

Pidä Facebook kaverinasi.

Facebook kannattaa pitää kaverina. Palvelulla on monia tapoja käsitellä erilaisia väärinkäyttöjä, mutta pahimmillaan kielletty toiminta voi johtaa sivusi tai käyttäjäsi poistamiseen. Näissä tapauksissa yrityksesi koolla tai tykkääjämäärällä ei ole väliä.

Facebook haluaa pysyä turvallisena paikkana ja turvata kaikkien viihtyvyyden. Käyttäjät voivatkin ilmiantaa häiritsevän sisällön, jolloin Facebook käsittelee julkaisut. Vaikka ilmiantoja tulisi useita, ne eivät välttämättä johda toimenpiteisiin.

Jos sääntöviidakko tuntuu ylitsepääsemättömältä, me voimme auttaa. Suunnitellaan ja toteutetaan yhdessä luvallinen ja tehokas Facebook-kampanja, jolla tavoitat juuri oikeat henkilöt.

Ota yhteyttä!

Päivitetty 9.4.2018

Vastaa