Kesäkuussa Google ilmoitti, että Google Ads tulee korvaamaan 24.7.2018 alkaen Google AdWordsin. Uudistunut Google Ads kattaa eri kampanjatyypit kuten haku-, display- ja videomainonnan.

Heinäkuun 10. järjestetyssä Google Marketing Innovations Keynote -tapahtumassa Google kertoi monista muista uudistuksista, joita Google-mainontaan on tulossa. Luvassa on muun muassa enemmän koneoppimista ja laajempia responsiivisia mainoksia, lisäksi laskeutumissivujen nopeuden mittaaminen mobiililaitteilla korostuu. Myös mainonnan tehokkuuden mittaaminen parantuu merkittävästi laitteiden välisen raportoinnin ansiosta (cross-device reporting).

Mitä Google Ads -muutos tarkoittaa?

Mitään välittömiä käytännön muutoksia ei Google-mainonnassa tapahdu. Esimerkiksi aiempiin AdWords-kampanjoihin ei tarvitse tehdä muutoksia. Koska uusia mahdollisuuksia toteuttaa mainontaa tulee säännöllisesti lisää, uudistusten seuraaminen ja testaaminen vaativat paljon aikaa ja paneutumista. Liity sähköpostilistallemme sivun alalaidasta, niin uutiset digitaalisesta markkinoinnista eivät mene ohitsesi.

Miksi muutos tapahtui?

AdWords-brändi alkoi lähes 18 vuotta sitten hakusanamainonnasta, mutta vuosien mittaan moni asia AdWords-tuotteen sisällä on muuttunut. Esimerkiksi YouTube- ja display-mainonta, jotka ovat poikenneet monella tavoin hakusanamainonnasta, ovat löytyneet AdWords-brändin alta jo pitkään. Uusi brändi kuvaa ymmärrettävämmin sitä, että saman käyttöliittymän sisältä voi toteuttaa mainontaa monessa eri kanavassa.

Mihin muutos liittyy? Mitä teknisiä uudistuksia on tiedossa?

Viime vuosina netin mobiilikäyttö on lisääntynyt merkittävästi. Tämän lisäksi myös hakuverkkomainonnassa mahdollisuudet kohdistaa mainontaa erilaisiin yleisöihin (kiinnostuksen kohteet, sukupuoli, ikä, ym.) ovat parantuneet. Uudistus, jossa mobiililaskeutumissivun nopeutta ja laatua mitataan on hyvä, sillä kokonaisuus ratkaisee. Markkinoinnin kannalta hedelmällisintä on tuoda kävijä sivuille, jotka latautuvat nopeasti, ja jonka sisältö todennäköisesti johtaa kauppaan tai yhteydenottoon.

Googlen mukaan mainontaan tuodaan lisää koneoppimista. Tämä tulee konkretisoitumaan esimerkiksi uutena kampanjamallina nimeltään Google Smart Campaigns. Kyseinen kampanjatyyppi on tarkoitettu pienille yrityksille, ja Googlen mukaan sen voi toteuttaa vain muutamalla klikkauksella – erittäin vaivattomasti ja automaattisesti. Kampanja tulee käyttöön heinäkuun lopussa Yhdysvalloissa ja Australiassa ja myöhemmin muualla maailmassa.

Smart-kampanjaa esitellään helppona vaihtoehtona. Kannattaa kuitenkin suhtautua varauksella siihen, kuinka tällaisen ”älykkään” kampanjan algoritmit toimivat suomenkielisellä markkinalla ja kuinka kustannustehoksta mainonta näin laajasti automatisoidussa kampanjassa on. Lisäksi, jotta tällainen kampanja toimisi, on perusasioiden, kuten konversioseurannnan toimittava aukottomasti. Mikäli konversioseuranta ei toimi, lisääntynyt automaatio ei tällöin ole mikään autuaaksi tekevä työkalu.

Hakuverkkomainonnassa responsiiviset hakumainokset tulevat olemaan selkeä muutos parempaan. Mainostaja laatii 15 eri otsikkoa ja neljä kuvaustekstiä. Google testaa eri hakutermien yhteydessä eri kombinaatioita ja oppii, mikä mainos toimii missäkin tilanteessa parhaiten. Erona aikaisempaan on myös mainosten koko: aiemman kahden sijaan otsikoita näkyy kolme. Lisäksi aiemman yhden 80 merkin kuvausteksti laajenee responsiivisissa mainoksissa käsittämään kaksi 90 merkin kuvaustekstiä.

Tähänkin mennessä AdWords-mainonnassa on ollut erilaisia koneoppimiseen liittyviä ominaisuuksia, esimerkiksi mainosten automaattinen kierrättäminen, smart display-kampanjat, dynaamiset hakuverkkomainokset ja automaattiset hintatarjoukset. Uusien ominaisuuksia tuloa Suomeen tulee seurata ja testata niin pian kuin mahdollista. Esimerkiksi verkkokaupalle responsiiviset mainokset yhdistettynä automaattiseen tuotefiidiin ovat erinomainen yhdistelmä.

Mitä muuta tapahtuu?

Google Ads -brändin lisäksi uudistuu myös muutama muu Googlen brändi, jotka liittyvät suunnitteluun, analytiikkaan ja display-mainontaan. Double Click ja Google Analytics 360 Suite muuttuvat Google Marketing Platformiksi. Double Click for Publishers ja Double Click Ad Exchange puolestaan löytyvät Google Ad Manager -brändin alta.

Miten muutokset kannattaa huomioida?

Oikein käytettynä koneoppimista hyödyntävä markkinointi tuo tuloksia. Automaattinen kampanja ei tarkoita, että algoritmi kykenisi ymmärtämään yrityksesi liiketoimintaa, joten ilman riittävää kontrollia tulokset voivat olla mitä sattuu. Esimerkiksi yrityksen liiketoiminnan tavoitteiden muuttuessa, mahdollisuudet reagoida mainontaan ennakoivasti ovat heikot, mikäli automaatiolle annetaan liian suuret valtuudet.

Parhaimmillaan automaatio vähentää rutiinityötä ja tuo parempia tuloksia esimerkiksi personalisoitujen ja juuri oikein kohdennettujen mainostekstien avulla.

Mikäli sinulle heräsi kysyttävää uudistuneesta Google Ads -brändistä tai haluat kuulla digimarkkinoinnin uusimmista mahdollisuuksista, niin ota yhteyttä tai liity sähköpostilistallemme tuosta alta!

Voit myös tutustua Google Ads -palveluumme täältä:

→ Tutustu Google Ads -palveluumme

Lauri

Lauri on AdWords-tiimin (ja koko talon) kruunattu Excel-tietäjä, joka lukujen pyörittelyn ohella innostuu hakusanamainonnasta ja suunnistuksesta.
Lauri