Hakukoneoptimointi ja Google Ads ovat molemmat keinoja saada liikennettä hakukoneista, esimerkiksi Googlesta. Kumpi niistä sopii sinun yritykselle? Tästä käydään jatkuvasti vääntöä keskustelupalstoilla. Onko hakukoneoptimointi kuolemassa? Onko Google Ads muuttumassa tehokkaimmaksi vaihtoehdoksi?

Hakukoneoptimointi vs. Ads on ollut taistelu siitä alkaen kun Ads kehittyi varteenotettavaksi mainosalustaksi. Kun Google on vielä viime vuosina muuttanut rajusti tapaa, jolla se laittaa sivustot järjestykseen hakutuloksissa, on keskustelu saanut lisää tuulta purjeisiin.

Monien mielestä Ads on hakukonemarkkinoinnin tulevaisuus. Argumentteina käytetään seuraavia, se on vähemmän riskialtista, tuottavampaa ja helpompaa kuin hakukoneoptimointi. Maa hakukoneoptimoinnin alla siis tärisee. Ainoa vaihtoehto hakukoneoptimoinnille on Ads-mainonta, jos aiot saada liikennettä internetin mahtavimmasta liikennelähteestä Googlesta.

Googlen hakukoneoptimointi muuttuu rajusti

Tämä on totta. Viime vuosien aikana hakukoneoptimoinnin muutosten koko ja tiheys ovat kiihtyneet. Hakukoneoptimointia on pidetty jatkuvasti sekä internet-markkinoinnin supertähtenä, että suurimpana roistona. Isojen algoritmi muutosten vaikutukset sivustojen liikenteeseen ja sijoituksiin saavat ihmiset syyttämään tästä hakukoneoptimointia.

Googlen ”Penguin” päivityksen jälkeen väittely on vain kiihtynyt. Tulisiko yritysten vain lopettaa hakukoneoptimointi ja keskittyä Adsiin? Eikö se ole jo selvä, että hakukoneoptimointi on sijoituksena huono, eikä edes tarjoa varmaa tuottoa, kun taas Ads tarjoaa aina varman liikennemäärän suhteessa sijoitettuun rahaan.

Google hakukoneoptimointi vs Ads

Molemmat ovat todella suosittuja, lähdes jokainen yritys, verkkosivu ja jopa yksityishenkilöt toivovat saavansa kävijöitä eli potentiaalisia asiakkaita verkkosivuilleen, joko toisella tai molemmilla vaihtoehdoilla.

Hakukoneoptimointi tuo liikennettä Googlen orgaanisista, eli ”ilmaisista” hakutuloksista, kun taas Google Adsissä asetetaan käytännössä mainos Googleen, tietyille hakusanoille. Useimpia Googlen käyttäjiä nämä mainokset eivät häiritse, koska Google varmistaa laatupistejärjestelmällään sen, että mainokset ovat relevantteja käytettyihin hakusanoihin.

Molemmat siis ajavat liikennettä Googlesta ja siksi niitä tietenkin myös vertaillaan keskenään.

Hakukoneoptimoinissa pyritään saamaan sivusto korkealle tietyillä hakusanoilla ja sitä kautta saamaan liikennettä Googlesta. Hakukoneoptimoinnissa ei voida antaa takuuta, mutta oikealla toimilla optimoinnin suhteen, positiivinen tuotto sijoitukselle on odotettava lopputulos (usein on oletettavaa myös, että hakukoneoptimoinnin ROI (Return On Investment) on lopussa suurempi kuin Adsin). Hakukoneoptimointi vaatii aikaa, rahaa, taitoja, strategiaa ja muita resursseja. Hakukoneoptimointi vaatii paljon työtä ja hiomista, että kaikki saadaan kuntoon. Positiivinen ROI saavutetaan yleensä vasta 6 kuukauden jälkeen.

Ads toisaalta varmistaa, että yrityksesi näkyy hakutulossivulla, vaikkakin mainoksena. Google laskuttaa jokaisesta klikkauksesta. Google Ads alkaa tuomaan rahaa kassaan käytännössä välittömästi. Kunnnollisen ROI:n aikaan saaminen vaatii kuitenkin aikaa myös Ads-mainonnassa ja tilin jatkuva optimointi on välttämätöntä. Se miten Ads toimii ensimmäisenä viikkona, ei ole lähelläkään sen tehoa parin kuukauden päästä, oikein optimoidussa tilissä.

Milloin edellä mainittuja markkinointi tapoja siis kannattaa käyttää?

Google Adsissä maksat jokaisesta klikkaukseta, suurilla liikennemäärillä se tulee siis nopeasti kalliiksi. Siksi sinun tulee panostaa kampanjan jatkuvaan optimointiin, sekä myös varmistaa verkkosivustosi myyvyys. Konversion tulee olla siis kunnossa, ei kannata maksaa liikenteestä josta ei kauppaa tule.

Ads sopiii hyvin yrityksille jotka myyvät jotain sivustollaan ja pystyvät luomaan suoraa liikevaihtoa lähes ensikontaktilla. Varsinkin verkkokauppa sivustot siis sopivat loistavasti yhteen Adsin kanssa.

Hakukoneoptimointi on pidemmän ajan sijoitus. Toisin kun Google Adsissä, hakukoneoptimoinnissa ei pystytä takaamaan mitään. Se vaatii pitkän järjestelmällisen prosessin, jonka avulla verkkosivusto nostetaan hakutuloksissa ylöspäin ja sitä kautta saadaan luonnollista, orgaanista hakuliikennettä. Hakukoneoptimointi on myös usein välttämätöntä verkkokauppa sivuston tuottavuudelle, se vaan ei tuo tulosta niin nopeasti kuin Ads-mainonta.

Hakukoneoptimointi on todella tärkeä seuraavissa tilanteissa
  • Kun haluat luoda yrityksellesi asiantuntija statuksen
  • Kun haluat pitkäaikaisen hyödyn markkinoinnistasi
  • Kun haluat luoda sivustollesi tasaisen virran kävijöitä
  • Kun et suoraan ”myy” jotain verkkosivuillasi
  • Kun et halua maksaa jokaisesta klikkauksesta Googlelle

Ads-mainonnan etuja

  • Kun haluat liikennettä sivustollesi välittömästi
  • Kun haluat sijoitukselle varmasti vastinetta (kun maksat, liikennettä varmasti tulee)
  • Haluat yrityksesi löytyvän nopeasti hakutuloksista
  • Ads mainonta on todella helppo ulkoistaa.
On luonnollista, että ihminen pyrkii löytämään järjestelmän mikä tarjoaa suurimmat tuotot, vähimmällä mahdollisella määrällä resursseja (käytetty raha, aika). Jos tavoitteesi on saada yrityksesi näkymään mahdollisimman nopeasti Googlen hakusivuilla, Ads voittaa helposti.

Google hakukoneoptimointi on vaikeampaa kuin Ads?

Tästäkin voidaan olla montaa mieltä, ehkä kynnys saada hakukoneoptimoinnista positiivinen ROI on jyrkempi kuin Adsin puolella. Adsiä puhutaan helpompana, koska se kuitenkin on suuremmalta osalta matematiikkaa, ei pidä kuitenkaan erehtyä, että hyvän Ads kampanjan rakentaminen olisi helppoa. Ads on myös helpompi ulkoistaa, ulkoistettu Ads kampanja ei vaadi asiakasyritykseltä lähellekkään niin paljoa, kuin hakukoneoptimointi.

Hakukoneoptimoinnissa ei pelkkä matematiikka riitä. Usein sanotaankin, että hakukoneoptimointi on osaksi tiedettä, osaksi taidetta. Hakukoneoptimointia on erittäin vaikea määrittää tietyiksi toimiksi, ei voi luvata ”nämä toimet tekemällä nouset Googlessa varmasti”. Tarvitaan paljon ajatustyötä ja tarkasti toteutettua strategiaa, että nousu hakutuloksissa alkaa. Tarvitaan toimenpiteitä verkkosivustollasi, verkkosivustosi ulkopuolella, sosiaalisessa mediassa sekä muita toimia, että hakukoneoptimointi onnistuu. Aina hakukoneoptimointi ei toimi, mutta kun se toimii, ROI on huomattavasti suurempi kuin Adsissä.

Lopputulos

Jos olet tosissasi digitaalisen markkinoinnin suhteen, suosittelen ehdottomasti ottamaan käyttöön molemmat tavat ajaa liikennettä Googlesta.

Ads tuo nopeasti liikennettä, siellä pystytään nopeasti testaamaan hakusanat ja markkinointiviestit. Tämän jälkeen samoilla hakusanoilla, jotka on jo testattu oikeasti toimiviksi, aloitetaan myös hakukoneoptimointi prosessi ja pyritään ylöspäin orgaanisissa tuloksissa, käyttäen sivuston sisällössä toimiviksi todettuja markkinointiviestejä.

Näin kehittyvät sivuston liikennemäärät, sivuston konversio ja yrityksesi markkinointiviestintä.

Kiinnostuitko hakukoneoptimoinnista ja Google Ads-mainonnasta? Haluatko saada sivustosi kävijämäärät nousuun ja sivut tuottamaan paremmin rahaa kassaan?

Nostetaan yhdessä sivustosi liikennemääriä

Täältä löydät esimerkkitapauksia tuloksellista hakukoneoptimointi ja Google Ads projekteista.

 

Tutustu tuloksellisiin asiakastapauksiin täältä

One thought on “Hakukoneoptimointi vai Google Ads

  1. Pingback: Orgaaninen hakutulos? – Site Title

Comments are closed.