Uusi Instagramin ostostoiminto, ”Instagram Shopping” tarjoaa yrityksellesi väylän esitellä tuotteitasi helposti orgaanisten julkaisujesi ja Instagram Storiesin kautta. Käyttäjät voivat myös etsiä tuotteitasi Instagramista Etsi ja tutki -toiminnolla.

Instagram Shoppingin avulla yrityksesi voi  merkitä tuotteitaan kuviin, videoihin ja tarinoihin samaan tapaan, kuin julkaisuihin voi merkitä ihmisiä tai yritystilejä. Instagram Shoppingin avulla käyttäjä näkee julkaisusta suoraan kuvassa olevien tuotteiden tiedot. Kun kuvaa napauttaa, julkaisusta pääsee näkemään pidemmän kuvauksen tuotteesta, lisää kuvia tuotteesta ja tarkastelemaan muita samankaltaisia verkkokaupan tuotteita. Ominaisuuden avulla verkkokaupat saavat muutettua orgaaniset sivujulkaisut ja storyt todennäköisemmin ostotilauksiksi.

Instagramin ostostoiminto on näppärä väylä lisätä sosiaalisen median kautta tulevaa myyntiä verkkokauppaan. Instagram Shopping -ominaisuuden ansiosta Instagramin käyttäjät pääsevät tarkastelemaan ja ostamaan verkkokaupan tuotteita helpommin ja nopeammin, ja tulevaisuudessa myös suoraan orgaanisesta julkaisusta tai tarinasta poistumatta Instagram-sovelluksesta.

Seuraajien käyttäytymistä saa helposti ohjattua kohti ostoa Instagram shopping -ominaisuuden avulla, sillä oston tekeminen on vain muutaman napautuksen päässä.

Instagram Shopping- julkaisut tunnistat pienestä salkun kuvasta julkaisun oikeassa yläkulmassa. Kuva: Later

Mitä Instagram Shopping -postaukset ovat?

Instagram Shopping -julkaisut tekevät tuotteiden löytämisestä helpompaa ja avaavat seuraajille tavan shoppailla verkossa yksinkertaisemmin ja nopeammin. Instagram Shopping -julkaisuissa seuraajille ei jää arvailuiden varaan, mitä tuotteita julkaistussa kuvassa tai tarinassa on, sillä tuotetiedot löytyvät suoraan täppäämällä kuvaa.

Käyttäjän napauttaessa julkaisun tuotemerkintää tai tarinan tuotetarraa, hänet ohjataan tuotekuvaussivulle, jossa käyttäjä näkee

  • kuvan tuotteesta julkaisustasi
  • tuotteen kuvauksen
  • tuotteen hinnan
  • linkin, joka vie hänet suoraan sivustoosi, jossa hän voi ostaa tuotteen.

Esimerkkejä ostojulkaisuista sivujulkaisuina. Kuva: Later

Tarinoihin saa tehtyä ostojulkaisuja hauskasti tarrojen avulla. Tarinaan tägätään suoraan haluttu tuote, ja se tulee näkymään tuotetarrana tarinassa. Tarinaa napautettua tuotteen tiedot tulevat näkyviin, samaan tapaan kuin sivujulkaisuissakin.

Esimerkkejä tarinoihin jaetuista ostojulkaisuista. Kuva: Later

Ostosjulkaisut voidaan jakaa myös Tutki-osioon, jossa vierailee päivittäin noin 200 miljoonaa tiliä. Instagram Shopping -ominaisuuden avulla Instagramin käyttäjät voivat löytää yrityksen ja sen tuotetarjonnan, vaikka eivät vielä seuraisikaan kyseessä olevaa yritystä.

Käyttäjä voi siirtyä julkaisusta suoraan mobiilisivustolle ja viimeistellä siellä ostonsa. Mikäli käyttäjä ei halua tehdä ostopäätöstä samalla hetkellä, hän voi myös tallentaa tuotteen kirjanmerkkeihinsä ja luoda mukautettuja kokoelmia ”Tallenna”-ominaisuuden avulla. Näin käyttäjä voi palata tuotteen pariin myöhemmin ja viedä ostoprosessin loppuun haluamanaan ajankohtana.

Pian Intagram Shoppingiin on avautumassa ominaisuus, jolla Instagramin käyttäjät pystyvät ostamaan haluamansa tuotteen suoraan Instagram-sovelluksen kautta poistumatta sieltä lainkaan verkkosivustolle. Toistaiseksi kassalle siirtyminen suoraan Instagram-sovelluksen sisäisesti on käytettävissä vain suljetussa beetaversiossa Yhdysvalloissa, mutta ominaisuus on tulossa kaikkien hyväksytyllä markkina-alueella toimivien yritysten käyttöön myöhemmin. Kun käyttäjä täppää kuvaa, aukeaa julkaisuun tuotetiedot.  Tämän jälkeen käyttäjä ei siirry pois Instagramista vaan hänelle aukeaa ”Checkout on Instagram” -kuvake, jota painettuaan hän pystyy valitsemaan tuotteesta halutut vaihtoehdot, esimerkiksi koon ja värin. Tämän jälkeen hän siirtyy valitsemaan maksutavan ostolle. Sivustolle syötetään laskutustiedot, yhteystiedot ja toimitusosoite, jonka jälkeen käyttäjä pääsee tekemään check outin. Vaihtoehtoisesti käyttäjä voi valita myös perinteisemmän ”Katsele tuotetta verkkosivuilla”, jolloin hän siirtyy julkaisusta suoraan verkkokauppaan.

Sovelluksen sisäinen kassalle siirtyminen. Kuva: Later

Kuka on oikeutettu käyttämään Instagram Shoppingia?

On hyvä varmistaa, että olet oikeutettu käyttämään Instagram Shoppingia.

Tällä hetkellä saadaksesi Instagram Shoppingin käyttöön, yrityksesi tulee sijaita tuetulla markkina-alueella, jossa Instagramin osto-ominaisuus on saatavilla. Alla näet toistaiseksi hyväksytyt markkina-alueet.

Instagram Shoppingin tuetut markkina-alueet. Kuva: Instagram ohje- ja tukikeskus

Lisäksi Instagram-tilisi ja yrityksesi on täytettävä seuraavat edellytykset, jotta voit käyttää Instagramin ostosominaisuutta:

  • Yrityksesi on noudatettava Instagramin kauppiassopimusta ja kauppakäytäntöjä.
  • Tilisi tulee olla Instagram-yritystili.
  • Instagram-yritysprofiilisi tulee olla yhdistetty Facebook-sivuun.
  • Yrityksesi on myytävä ensisijaisesti fyysisiä tuotteita. Instagram laajentaa mahdollisesti lähitulevaisuudessa Instagram Shoppingin saatavuutta myös muihin tileihin.
  • Yritystilin on oltava yhdistettynä Facebook-luetteloon. Luettelon voi luoda ja sitä voi hallinnoida Facebookissa luettelon hallinnassa tai Business Managerissa tai Shopify- tai BigCommerce-alustojen kautta.

Mikäli yrityksesi täyttää kaikki nämä yllä olevat edellytykset, voit lähettää tilisi tarkastettavaksi. Tili lähetetään tarkastettavaksi profiilisi asetusten kautta. Siirry asetuksista kohtaan ”Yritys” ja napauta ”Ostokset Instagramissa”. Tilin tarkastus vie yleensä muutaman päivän, toisinaan hieman pidempään. Saatuasi tilillesi hyväksynnän, saat Instagramilta ilmoituksen, josta pääset viimeistelemään asetukset ”Shoppailu”-osiossa ja aloittaa tuotteiden merkitsemisen julkaisuihin ja tarinoihin.

Lue myös: Markkinointi Instagramissa – ethän unohda tarinamainontaa?

Kuinka Instagram Shopping otetaan käyttöön?

Ennen aloittamista muista tarkistaa, että tilisi on saanut hyväksynnän Instagramin ostosominaisuudelle, käytät uusinta versiota Instagram-sovelluksesta ja olet määrittänyt Instagramin ostosominaisuuden profiiliisi.

Voit ottaa ostosominaisuuden käyttöön Instagram-sovelluksesta seuraavasti:

  1. Siirry profiiliisi ja napauta .
  2. Napauta Asetukset.
  3. Napauta Liiketoiminta.
  4. Napauta Shoppailu. Huomautus: napautettava Shoppailu-vaihtoehto on saatavilla vain tileille, jotka ovat saaneet hyväksynnän Instagramin ostosominaisuudelle.
  5. Valitse Jatka.
  6. Valitse yritysprofiiliin yhdistettävä tuoteluettelo.
  7. Napauta Valmis.

Mikäli et näe Shoppailu-vaihtoehtoa, tiliä saatetaan vielä tarkastaa tai se ei ole saanut hyväksyntää Instagramin ostosominaisuudelle.

Kun yläpuolella olevat kohdat on tehty, voit aloittaa Instagram Shopping -ominaisuuden käyttöönoton.

Yhdistä tuoteluettelo Instagramiin. 

Seuraavaksi sinun tulee yhdistää Instagram-yritysprofiilisi Facebook-luetteloon.

Tässä on kolme tapaa yhdistää tuoteluettelo Instagram-yritystiliin:

  • Käytä verkkokauppa-alustaa. Jos käytät Shopifyä tai BigCommercea, voit määrittää kaupan Facebookissa suoraan kyseisten alustojen kautta.
  • Käytä luettelon hallintaa. Tämä vaihtoehto on paras, jos aiot yhdistää olemassa olevaan luetteloon, jota jo hallinnoit tai johon sinulla on käyttöoikeus. Voit myös luoda uuden luettelon luettelon hallinnassa.
  • Lisää kauppaosio Facebook-sivullesi.

Huomioitavia asioita:

  • Tuotteiden poistaminen luettelosta. Kun poistat tuotteen luettelosta, et voi enää esitellä kyseistä tuotetta Instagramissa. Menetät myös poistettuun merkintään liittyvät kävijätiedot.
  • Luettelon vaihtaminen. Jos vaihdat luetteloa, jota käytät Instagramin ostosominaisuuden kanssa, olemassa olevia tuotemerkintöjä ei siirretä, poisteta tai muuteta. Voit vaihtaa haluamasi luettelon yrityksen asetuksissa.
  • Varastosta loppuneet tuotteet. Jos tuotetta ei ole varastossa, siihen liittyvä tuotemerkintä poistetaan. Tällä hetkellä tuotemerkintä ei tule uudelleen näkyviin, kun tuotetta tulee taas varastoon.

Tämän jälkeen voit lisätä tuotemerkintöjä julkaisuihin.

Voit merkitä tuotteita julkaisuihin seuraavasti:

  1. Valitse haluamasi kuva tai video, lisää kuvateksti ja halutessasi tehosteita ja suodattimia.
  2. Napauta kuvassa tuotteita, jotka haluat merkitä. Videoiden kohdalla tulee näkyviin alue, jossa voit valita viisi merkittävää tuotetta.
  3. Kirjoita merkittävien tuotteiden nimet.
  4. Napauta”Valmis”.
  5. Napauta ”Jaa”.

Mikäli haluat esikatsella julkaisua tai tallentaa luonnoksen ennen julkaisua, klikkaa ”Esikatsele merkittyjä tuotteita” tai ”Tallenna luonnos”. Voit merkitä tuotteita Instagram-yritysprofiilissasi sekä uusiin että jo aiemmin julkaistuihin postauksiin. Voit merkitä maksimissaan viisi tuotetta yksittäisen kuvan tai videon julkaisuun, 20 tuotetta usean kuvan julkaisuun.

Tuotteita voi merkitä maksimissaan 5kpl per kuva tai videojulkaisu. Kuva: Instagramin ohje- ja tukikeskus

Tuotetarrojen lisääminen Instagram-tarinoihin

  1. Valitse tarinaan ladattava kuva tai video.
  2. Valitse tuotetarra tarravalikosta.
  3. Valitse luettelosta markkinoitava tuote.
  4. Siirrä tuotetarra kohtaan, jossa haluat sen näkyvän tarinassa. Huomautus: mikäli haluat muokata tuotteen nimeä, sinun on muutettava se tuoteluettelossa ennen kuin lisäät tarran. Tuotetarran tekstin väriä voi muuttaa tarraa napauttamalla.
  5. Jaa tarina.

Kuhunkin tarinaan voi lisätä yhden tuotetarran.

Esimerkki tuotetarrasta Instagram Storyssa. Kuva: Instagram ohje- ja tukikeskus

Instagram Shopping -julkaisujen kannattavuuden seuranta

Kun olet merkinnyt julkaisuihin tuotteita, voit seurata niiden sitoutumis- ja klikkausprosenttitietoja helposti. On hyvä kuitenkin muistaa, että jos poistat merkityn tuotteen julkaisusta, menetät kyseisen julkaisun tuotteeseen liittyvät kävijätiedot. Jos poistat tuotteen luettelostasi, Instagram-tuotemerkintä poistetaan automaattisesti ja samalla poistuu julkaisuun liittyvät kävijätiedot.

Näet kaikki yrityksesi kävijätiedot napauttamalla ”Näytä kävijätiedot” julkaisusta kuvan alapuolelta.

Instagramin kävijätietotyökalun avulla voit myös lajitella suosituimmat ostosjulkaisut erilaisten muuttujien mukaan.

  1. Siirry yritysprofiiliisi.
  2. Napauta oikeassa yläkulmassa .
  3. Napauta ”Näytä lisää” Julkaisut-osiossa.
  4. Napauta seuraavan sivun otsikkoa.

Yhteenveto Instagram shopping -ominaisuudesta

Instagram Shopping -ominaisuus on kätevä keino lisätä konversioita suoraan niissä kanavissa, joissa yleisösi jo valmiiksi viettää aikaansa. Ominaisuuden avulla voit ohjata kävijöitä suoraan ostoon tai verkkokauppaasi ja seurata kävijädataa, jonka perusteella voit kehittää shopping-tiliäsi eteenpäin.

Instagram Shopping toimii parhaiten silloin, kun se käy sujuvaa vuoropuhelua muun somemarkkinointisi kanssa. Kun haluat tietää, miten voit kehittää somemarkkinointiasi, ota yhteyttä, ja viedään yhdessä kehitysideat käytäntöön!

Hannaleena Laaksamo

Hade ei lähde kokeilemaan mitään puolitehoilla, vaan se mitä hän tekee, hän tekee sen täysillä – koko sydämestään. Oli kyseessä sitten nauraminen, crossfit tai some-markkinointi, niin kierrosluvut nousevat sille tasolle, että harva pysyy perässä.
Hannaleena Laaksamo