Millaiset ovat hyvin optimoidut kotisivut yritykselle nykypäivänä? Tähän vaikuttaa todella moni asia, kuten verkkosivuston tavoite, yrityksen toimiala ja kohdeyleisö sekä lukuisat muut tekijät. Kotisivut voidaan rakentaa lukuisilla tavoilla ja niitä voidaan räätälöidä eri alustojen päälle.

On kuitenkin olemassa nyrkkisääntöjä ja perusperiaatteita, jotka täytyy ottaa huomioon, kun lähdetään uudistamaan tai tekemään kokonaan uutta verkkosivustoa. Tässä kirjoituksessa käymme läpi tärkeimmät viisi asiaa, jotka tulisi ottaa huomioon kaikkien uusien verkkosivustojen suunnittelussa.

1. Yrityksen kotisivujen responsiivisuus palvelee jokaista käyttäjää

Käytämme verkkosivuja usealla laitteella, ja kehityksen voi uskoa menevän yhä enemmän mobiilikäyttöpainotteiseksi. Verkkosivuista puhuttaessa responsiivisuus tarkoittaa käytännössä sitä, että verkkosivusto skaalautuu ja toimii kaiken kokoisilla näytöillä ja eri laitteilla.  Verkkosivustojen mobiilinäkymien suunnittelu on haastavaa, sillä mobiililaitteiden näytöt ovat niin pieniä, että jokaiselle näytölliselle mahtuu vain erittäin rajattu määrä elementtejä. Nykyään verkkosivustoja suunnitellaan monesti niin kutsutulla ”mobile first” -menetelmällä, jolloin sivusto suunnitellaan ensin mobiiliin ja vasta sen jälkeen pöytäkonenäkymä.

Elämme älypuhelinten ja mobiililaitteiden aikakautta. TV:tä katsoessaan ihmiset eivät enää mainostauolla katso mainoksia, vaan kaivavat puhelimen esiin. Nykyään suurin osa lähes kaikkien kotisivujen liikenteestä tulee mobiliilaitteiden kautta, joten on erityisen tärkeää, että verkkosivut toimivat hyvin mobiililaitteilla. Ihmiset tekevät paljon tuote- ja hintavertailua puhelimilla (ROPO), jonka jälkeen he käyvät ostamassa tuotteen kivijalkamyymälästä.  Responsiivisuus on siis ollut jo jonkin aikaa välttämättömyys uusilla verkkosivustoilla ja niin se tulee olemaan jatkossakin.

2. Kotisivujen optimointi tarjoaa löydettävyyden hakukoneista

Jos verkkosivusi eivät löydy hausta, on lähes sama, ovatko ne ylipäätään olemassa. Verkkosivuston hakukonenäkyvyyteen vaikuttavat monet verkkosivuston sisäiset ja ulkoiset tekijät. Verkkosivuston sisäisiin tekijöihin kuuluvat mm. kuvien nimet ja vaihtoehtoiset tekstit, sivujen otsikot, title-tagit ja metakuvaukset. Verkkosivuston tekstisisältöä suunniteltaessa tulee ottaa huomioon käytettävät hakusanat ja käyttää niitä sisällössä. Sivuston ulkoisiin tekijöihin vaikuttavat mm. sivustolle osoittavat ulkoiset linkit.

Verkkosivuston hakukoneoptimointia ei voi saada kerralla kuntoon eikä kerralla täydelliseksi, vaan parhaan mahdollisen tuloksen saavuttamiseksi se vaatii jatkuvia toimenpiteitä verkkosivuston julkaisun jälkeen. Verkkosivusto voidaan suunnitella parhaiden käytäntöjen mukaisesti, mutta ei voida aina taata, että sivusto nousee kärkeen kaikilla halutuilla hakusanoilla. Sen jälkeen, kun yrityksen kotisivut ovat olleet käytössä tietyn aikaa, voidaan nähdä mihin suuntaan hakutulokset kehittyvät ja tehdä toimenpiteitä mm. sivuston keräämän analytiikan pohjalta.

Myös jatkuva sisällöntuotanto verkkosivustolle on tärkeää. Google pitää tuoreesta sisällöstä, joten esimerkiksi blogin kirjoittaminen säännöllisesti on erittäin hyödyllistä hakukonenäkyvyyden parantamiseksi.  Vanhaa verkkosivustoa uudistettaessa tulee ottaa huomioon miten vältytään liikenteen katoamiselta sivustouudistuksen yhteydessä.

3. Kotisivujen nopeus vaikuttaa käyttäjäystävällisyyteen

Jos kotisivusi latautuvat viisi sekuntia, ne ovat jo hitaat. Kotisivujen latausnopeus vaikuttaa niin sivustovierailijoiden käyttäjäkokemukseen kuin sivuston hakukonenäkyvyyteen. Kotisivujen nopeuteen vaikuttavat yleensä samat tekijät. Yleisimpiä verkkosivustoa hidastavia tekijöitä ovat:

Kuvat: Joko kuvat ovat liian suuria tai niitä on liian paljon. Pakkaamalla verkkosivustolla käytettävät kuvat voidaan säästää latausajassa useita sekunteja.

Palvelin: Halvalla saa harvoin hyvää -sanonta pätee myös verkkosivuihin. Yleensä halvin vaihtoehto on huono valinta palvelinta valittaessa. Laadukkaammasta hosting-ympäristöstä saattaa joutua maksamaan moninkertaisen hinnan halvimpaan vaihtoehtoon verrattuna. Suuria verkkosivustoja varten ei kannata hankkia usean sivuston kesken jaettua tavallista webhotellia. Jos kotisivusi on tehty esimerkiksi WordPress-sisällönhallintajärjestelmällä, kannattaa sitä varten hankkia WordPressille optimoitu palvelin.

4. Kotisivujen mitattavuus markkinoinnin perustana

Ilman mittaamista et voi tehdä kunnollista digimarkkinointia. Kävijäseuranta on erottamaton osa verkkosivuja ja niiden markkinointia. Mikäli et jo mittaa sivustosi kävijöitä ja heidän toimintaansa, menetät paljon sivustosi ja markkinointisi potentiaalista, etkä pysty kehittämään tai optimoimaan mainontaasi. Ilman kävijäseurantaa, mittaamista ja tulosten analysoimista toimit puhtaasti arvailujen varassa.

Yleinen työkalu kotisivujen kävijöiden seurantaan on Google Analytics. Se on verkkosivuille asennettava mittausjärjestelmä, joka kertoo, mistä ihmiset sivustollesi tulevat ja mitä he siellä tekevät. Oikein asennetun ja hyödynnetyn analytiikan avulla sinun ei tarvitse arvailla mitä sivustollasi tapahtuu, vaan näet luvut suoraan silmiesi edessä ja voit käyttää niitä erilaisten markkinointitoimenpiteiden tekemiseen tai sivuston kehittämiseen.

Verkkosivuston kävijäseurannassa on useita hyötyjä, kuten

  • Markkinoinnin mitattavuus mahdollistuu. Mitä voit mitata, sitä voit parantaa. Tiedät, kuinka erilaiset kanavasi toimivat ja voit sen pohjalta ohjata markkinointiasi kannattavaan suuntaan.
  • Pystyt kehittämään markkinointia datan pohjalta.
  • Rajallisen budjetin käyttö parhaaseen mahdolliseen paikkaan. Mittaamalla saat tarkalleen selville mihin kulutat, kuinka paljon, ja mihin suuntaan budjettia kannattaa suunnata.
  • Testaaminen mahdollistuu.Voit testata erilaisia kanavia, kuten Facebookia tai Linkediniä ja saat dataa mikä toimii parhaiten käyttötarkoitukseesi.
  • Poistaa arvailua. Datan avulla näet suoraan, toimiiko markkinointisi. Voit testata erilaisia toimintatapoja, jolloin saat mittaamisen kautta selville kannattavimman vaihtoehdon.
  • Tarkkuus. Analytiikan avulla voidaan mitata esimerkiksi verkkokaupan myyntejä euron tarkkuudella.
  • Näet ketkä vierailevat sivustollasi – mikä on kävijöidesi ikä, kotimaa, kieli ja kaupunki. Mistä he ovat kiinnostuneita ja mitä he tekevät sivustollasi. Mitä sivuja he lukevat, ja miten sivustosi sisällä liikutaan sivulta toiselle.

5. Kotisivujen käytettävyyden optimointi saa asiakkaat viihtymään ja palaamaan

Mitä tarkoittaa kotisivujen käyttökokemus?

Yksinkertaistettuna se on tunne, jonka käyttäjä muodostaa kotisivujen tai esimerkiksi jonkun tuotteen käytön aikana. Motiivi käyttökokemuksen suunnittelun takana on saada käyttäjät tuntemaan olonsa hyväksi tuotteesta, auttaa heitä löytämään etsimänsä ja saavuttamaan sen mitä he haluavat tehdä. Tämä toisin sanoen tekee koko prosessin hyödylliseksi myös yrityksellesi.

Verkkosivujen käytettävyyden yksi tärkeimmistä säännöistä on ”älä pakota minua ajattelemaan”. Suunnittelemasi verkkosivuston ja kaiken mitä se pitää sisällään tulisi olla itsestään selvä ja ilmeinen. Käyttäjien pitäisi pystyä ymmärtämään sivun sisältö ja olemassaolon tarkoitus jo ensimmäisten sekuntien aikana. Mitä enemmän käyttäjät viettävät aikaa ajatellessaan mitä kaikki komponentit tai elementit ovat ja mitä ne mahtavat tarkoittaa, sitä enemmän hankaloitamme heidän tutustumistaan yritykseenne ja viemme käyttäjiltä heidän kallista aikaansa.

Joten tee kotisivuista sellaiset, että myös sellainen käyttäjä, joka ei tunne tuotetta tai toimialaanne etukäteen, ymmärtää silmäyksellä, mitä tarjoatte ja mitä hän voi sivuillanne tehdä.

Verkkosivuston suunnittelu silmäilyyn, ei lukemiseen

Kun kyse on verkkosivuista, käyttäjät todennäköisesti vain ”skannaavat” sen, eli yrittävät nopeasti löytää etsimänsä. He tekevät tämän, koska ovat joko kiireisiä tai haluavat vain löytää vaivattoman tiensä halutun lopputuloksen saavuttamiseksi. Siksi on välttämätöntä, että verkkosivustosi on suunniteltu siten, että niitä on helppo skannata.

Käytä yleisesti hyväksyttyjä käytäntöjä

Samalla tavalla kuin STOP-merkki tunnetaan ympäri maailmaa pysähtymisen merkkinä, myös verkkosivujesi yleisesti hyväksyttyjen elementtien tulisi olla linjassa yleisten käytäntöjen kanssa. Näitä voivat olla hakukuvake, sivuston otsikon sijainti, sosiaalisen verkostoitumisen jakamisvaihtoehdot jne. Älä yritä keksiä pyörää uudelleen asioihin, joita näet lähes kaikilla verkkosivustoilla.

Luo visuaalisia hierarkioita

Tämän avulla käyttäjä voi helposti selvittää, mitkä asiat ovat tärkeitä ja tarvitsevat siten käyttäjän huomion ja mitä voidaan ohittaa.

Tee selväksi napsautettavat

Koska useimmiten käyttäjät napsauttavat verkkosivua tai napauttavat mobiilisovellusta, tee käyttäjälle kristallinkirkas näkemys siitä, mitkä elementit ovat napsautettavissa ja mitkä eivät.

Tee klikkauksista intuitiivisia

Klikkaus on yksi yleisimmin käytetyistä toimista missä tahansa sovelluksessa, ja siksi on järkevää, että napsautukset tehdään ”mielettömiksi” tavalla, joka ei vaadi ajattelua. Napsautusten eli klikkausten määrällä ei ole merkitystä, kunhan ne ovat intuitiivisia ja yksiselitteisiä. Jotta napsautukset olisivat intuitiivisia, on ne suunniteltava mahdollisimman yksiselitteiseksi.

Vähemmän on enemmän

Kuten aiemmin kerroimme, käyttäjät skannaavat sisältöä eivätkä lue sitä kokonaan. Riippuen sivun tavoitteesta, voi olla tarpeen, ettei esimerkiksi etusivulle tungeta liikaa tekstiä tai lainkaan täytesanoja. Kolikon kääntöpuolena on kuitenkin se, että liian vähäinen sisältö haittaa sivuston hakukonenäkyvyyttä, joten tässä asiassa voi joutua tekemään kompromisseja jompaankumpaan suuntaan. Liian vähäinen sisältö ei myöskään kerro kävijälle, mitä ja miksi hän voi verkkosivujen avulla tehdä.

Auta käyttäjiä navigoimaan helposti kotisivuillasi

Kun yrität löytää jotain, kotisivuilla navigointi voi olla hyvin samanlaista kuin ostoskeskuksen hyllyjen välissä pyöriminen. Voit joko päättää kysyä suoraan myyjältä (verkossa: haku) tai skannata hyllyjä ja yrittää etsiä tavaraa (verkossa: navigointi). Jos päätät skannata hyllyt, suoritat yleensä hierarkian (webissä: luokat ja alaluokat). Jos et löydä etsimääsi, poistut ostoskeskuksesta (verkossa: suljet verkkosivuston).

Navigointi on siis toteutettava oikealla tavalla, koska niiden avulla käyttäjät voivat paikantaa sijaintinsa verkkosivustolla. Toisin kuin kauppakeskuksessa, käyttäjillä ei ole mittakaavan, suunnan ja sijainnin tunnetta verkkosivua selatessasi. Seuraavassa on tiettyjä asioita, joiden on oltava aina läsnä verkkosivujesi navigoinnissa:

Pysyvä navigointi: Sisältää mm. sivustotunnuksen (logon), tärkeät kategoriat tai palvelut, yhteystiedot ja haun

Koti-painike: Sen tulisi aina olla näkyvä ja saatavilla ja antaa varmuuden tunnetta, jos käyttäjä eksyy selailun aikana. Yleensä etusivulle pääsee takaisin klikkaamalla yrityksen logosta.

Sivunimet: Jokaisella sivulla pitäisi olla nimi, sen tulisi olla näkyvä ja sivulle ohjaavan linkin tulisi olla samalla nimellä navigaatiossa kuin mikä sivun nimi on.

’Olet täällä’ -navigointi: Käyttäjillä ei yleensä ole aavistustakaan verkkosivuston suuruudesta tai siitä, missä he ovat sivustohierarkian sisällä. Murupolku on ylä- ja alasivuista koostuva linkkipolku, joka esittää käyttäjälle tämän sijainnin sivustolla. Varsinkin suurilla sivustoilla murupolku on hyvä indikaattori osoittamaan käyttäjille, missä he ovat sivuston sisällä.

Yhteenveto kotisivuista yritykselle

Nykypäivänä ihmisten elämä on (yhä) kiireistä, verkkoa selataan eri laitteilla, ja haettava tieto halutaan heti silmille. Siksi verkkosivustosi suunnittelussa tulee ottaa huomioon niin hakukonenäkyvyys, intuitiivinen käyttöliittymä, nopea latautumisaika ja responsiivisuus. Se, millaiseksi juuri sinun kotisivusi muodostuvat, on sidoksissa myös siihen, millainen käyttötarkoitus niillä on.

Kun haluat tietää, miltä uudet kotisivusi voisivat näyttää nykypäivänä, ota yhteyttä!

Ota yhteyttä