Markkinointibudjetilla tarkoitetaan tiettyä rahamäärää, joka ollaan valmiita panostamaan markkinointiin tietyllä ajanjaksolla. Tyypillisesti isoilla yrityksillä on isot markkinointibudjetit ja pienillä yrityksillä pienet markkinointibudjetit tai ei markkinointibudjettia lainkaan.

Usein meiltä kysytään, kuinka suuri markkinointibudjetti tarvitaan, jotta kannattaa lähteä panostamaan digitaaliseen markkinointiin? Tai kuinka paljon tiettyyn yksittäiseen kampanjaan tarvitaan markkinointibudjettia?

Vinkki: Lataa maksuton markkinoinin budjetoinnin ja suunnittelun verkkolehti.

→ Lataa maksuton markkinoinnin budjetoinnin verkkolehti

Kuinka suuren markkinointibudjetin tarvitsemme?

Jos ollaan täysin rehellisiä, niin markkinointibudjetin koko ei ole millään tavalla relevantti kysymys. Se, että markkinoinnille halutaan määritellä tietty kiinteä budjetti osoittaa lähinnä sen, kuinka vähän markkinoinnista ymmärretään.

Toki poikkeuksena tästä Coca Colan kaltaiset jätit, jotka syytävät aivan käsittämättömiä summia markkinointiin vuosi toisensa perään. Mutta se, että jokin toimii parin sadan miljardin yrityksellä, ei tarkoita sitä, että vastaava toimintamalli toimisi pienemmällä yrityksellä. Tai vaikka toimisikin, se ei tarkoita, että se olisi paras toimintamalli.

Markkinointibudjetti kun ei palvele millään tavalla yritystä, joka pystyy reagoimaan markkinoinnilla saatuihin tuloksiin. Vai kuinka paljon sinun mielestäsi kannattaa sijoittaa markkinointiin, joka on tappiollista?

On hyvä, että markkinointiin varataan tietyn verran rahaa – eikä markkinointia kannata lopettaa, vaikka se ei heti ensimmäisen kuukauden aikana tuottaisikaan positiivista tulosta. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö markkinoinnin pitäisi tehdä tulosta. Usein tuloksen tekeminen vaatii vain hieman etupainoisia sijoituksia.

Sitten vielä oleellisempi kysymys: kuinka paljon kannattaa sijoittaa markkinointiin, joka tuottaa positiivista tulosta lyhyelläkin aikajänteellä? Eli kun sijoitat euron ja saat 2 euroa takaisin. Kuinka monta euroa sinun mielestäsi kannattaa nyt sijoittaa?

Itse tienaisin mieluummin 100 miljoonaa euroa 50 miljoonan sijoituksella kuin 200 euroa satasen sijoituksella. Joku voi tietysti päättää, että nyt on käytettävissä vain 100 euron markkinointibudjetti, ja enemäpää ei satsata vaikka miten kävisi. Ei se kuitenkaan hirveän fiksua välttämättä ole.

Tarkoitan nyt sitä, että jos markkinointia tehdään mitattavasti, on markkinointibudjetti lopulta täysin turha käsite. Paljon oleellisempaa on miettiä, kuinka paljon olemme valmiita sijoittamaan markkinointiin etupainoisesti ennen kuin markkinointi tuottaa positiivista tulosta ja määritellä selkeät tavoitteet markkinoinnille.

Kuinka paljon markkinointiin tulisi panostaa?

Vaikka markkinointibudjetti ei olekaan oleellinen asia, niin markkinointiin kannattaa tietenkin panostaa. Markkinointiin suunnattavan panostuksen kokoa kannattaa lähteä määrittelemään tavoitteiden kautta.

Kannattaa siis kysyä ensin, mitä markkinoinnilla tavoitellaan ja millä aikajänteellä? Tämän jälkeen voidaan alkaa määrittelemään, millaisia panostuksia tavoitteiden saavuttaminen todennäköisesti vaatii.

Alkuun markkinointi vaatii usein etupainoisia panostuksia, kun luodaan tarvittavia sisältöjä sekä testataan eri kanavia ja erilaisia viestejä toimivan yhdistelmän löytämiseksi. Hyvin harvassa tapauksessa ensimmäiset markkinointiin suunnatut eurot tuovat positiivista tulosta, ja usein digimarkkinointia aloitettaessa haasteeksi nouseekin aikajänne, jolla tuloksia odotetaan tapahtuvan.

Erityisesti digimarkkinoinnissa huomion arvoista on se, että kun markkinoinnin tuloksia seurataan kokoajan, tulee tuloksien tekemisestä kokoajan helpompaa ja helpompaa. Ensimmäisessä kampanjassa tehdään valistuneita arvauksia, vuotta myöhemmin voidaan jo tietää tarkalleen, että juuri tällainen kampanja toimii.

→ Lataa maksuton markkinoinnin budjetoinnin verkkolehti

Yhteenveto

Markkinointibudjetti on käsitteenä menettämässä merkitystään markkinoinnin mitattavuuden kehittymisen myötä. Markkinointiin tehtävät panostukset määräytyvät enenevissä määrin markkinoinnista saatujen tuloksien eikä niinkään yrityksen muun budjetin pohjalta.

Mikäli haluat apua markkinoinnin mitattavuuden kehittämisessä tai markkinoinnin tehojen kehittämisessä, ota meihin yhteyttä!

 

Ota yhteyttä