Suosittu somealusta TikTok jatkaa massiivista kasvuaan kuukausi toisensa perään yhä kovempaa tahtia. Tammikuussa 2021 sovelluksella oli jo noin 689 miljoonaa käyttäjää ympäri maailmaa.

Kuten moni sen tietää, TikTok on sosiaalisen median alusta, jonka tarkoitus on jakaa käyttäjiensä tekemiä videoita.

Suurin osa videoista on noin 15 sekunnin mittaisia, mutta on mahdollista kuvata ja julkaista myös 60 sekunnin tarinoita. Videot vaihtelevat huulisynkatuista musiikkivideoista aina käyttäjien kuvaamiin tuotteiden käyttövideoihin ja esimerkiksi urheilusuorituksiin.

TikTok nousi kaikista ladatuimmaksi sovellukseksi vuonna 2020 ja jätti samalla taakseen esimerkiksi Facebookin, WhatsAppin ja Instagramin. TikTokia on ladattu tähän mennessä jo yli 2 miljardia kertaa.

Tiktokista on mahdollista ostaa mainostilaa, joka tapahtuu mainostilin kautta samalla tavalla kuten Facebookissa. Suomessa mainonta on tällä hetkellä mahdollista vain TikTokin mainosohjelmaan validoitujen tahojen kanssa.

Suomessa TikTokilla on jo 1,1 miljoonaa kuukausittaista käyttäjää, joista naisia on 56 % ja miehiä 44 %. TikTokin käyttäjistä Suomessa lähes puolet ovat 18-24 vuotiaita, joten markkinoijana sinun tulee ensin ymmärtää, ovatko käyttäjät relevanttia yleisöä juuri yrityksellesi. Kaikista TikTokin käyttäjistä neljännes on yli 25-vuotiaita.

TikTok on alun perin lähtöisin Kiinasta ja toimii siellä nimellä Douyin. Tästä syystä TikTok on erityisen suosittu Aasian maissa, mutta on saatavilla nyt jo yli 200 muussakin maassa.

Markkinointi TikTokissa

Markkinointi TikTokissa on vielä alkuvaiheessa, mutta kuitenkin jo mahdollista eri puolilla maailmaa. Eri markkinointikeinot voidaan jakaa karkeasti kolmeen eri kategoriaan. Nämä kategoriat kertovat, miten eri alojen yritykset ja brändit voivat hyödyntää TikTokin massiivista käyttäjämäärää osana digimarkkinointia.

  1. Brändit voivat luoda oman kanavan TikTokiin, ja mainostaa siellä omia tuotteita ja palveluitaan.
  2. Yritykset voivat tehdä erilaisia kaupallisia yhteistöitä sosiaalisen median vaikuttajien kautta, ja tällä keinolla saadaan helposti ja tehokkaasti lisää näkyvyyttä eri yleisöjen edessä.
  3. Maksetun mainonnan avulla TikTokissa yritys voi tavoittaa sekä uutta että jo yritykselle tuttua yleisöä. TikTokin potentiaali maksetun mainonnan alustana on tällä hetkellä suuren kiinnostuksen ja kehityksen alla, ja sen mahdollisuudet ovat kaikkien ennusmerkkien mukaan valtaisat. Koska TikTok on kanavana uusi, siellä mainostaminen on nyt edullista. 

Tällä hetkellä näyttää siltä, että maksettu mainonta rantautuu Suomeen kaikkien saataville syksyllä 2021.

Etenkin vaikuttajamarkkinoinnin voima on tärkeää huomata TikTok-mainonnassa. Monet brändit yhdistelevät TikTok-markkinoinnin keinoja tuottamalla omaa sisältöä omalle kanavalleen, mutta myös tekemällä aktiivista yhteistyötä eri sosiaalisen median vaikuttajien kanssa. Näin yrityksillä on mahdollisuus laajentaa näkyvyyttä suuremmalla yleisölle. Joka kolmas kuluttaja luottaa vaikuttajan mielipiteeseen enemmän kuin mitä brändin, joten on hyvä muistaa vaikuttajamarkkinoinnin potentiaali myös TikTokissa.

Sisällöllisesti videoissa toimivat samat parhaat periaatteet, kuten muissakin videopohjaisissa markkinoinnin kanavissa kuten Youtubessa.

Lue lisää tehokkaasta videomainonnasta:

5 syytä tehdä YouTube -videomainontaa

Mainostaminen YouTubessa

TikTok-markkinoinnin mittaaminen

Kuten kaikissa muissakin digitaalisen markkinoinnin kanavissa, niin myös TikTokissa kaikki itseään kunnioittavat markkinoijat haluavat mitata ja analysoida tuloksia, mitä alustalla voi saavuttaa. Tätä varten on mahdollista vaihtaa oma käyttäjätili TikTok sisällöntuottajatiliin tai TikTok yritystiliin, jotka ovat molemmat täysin ilmaisia. Nämä käyttäjätilit antavat mahdollisuuden tutkia ja analysoida oman tilin dataa tarkasti aina yksittäisiin julkaisuihin asti. Sisällöntuottaja- ja yritystili TikTokissa tarjoaa analytiikkaa omasta TikTok-tilistä samaan tapaan kuin sisällöntuottaja- tai yritystili Instagramissa.

Kun olet vaihtanut tilisi sisällöntuottaja- tai yritystiliin, saat käyttöösi Analytics -työkalun, jonka avulla mittaaminen mahdollistuu. Kolme pääkategoriaa, mitä voit tutkia Analytics-työkalulla ovat käyttäjätilisi yleiskatsaus, tarkemmat tiedot siitä, miten julkaisusi ovat toimineet, sekä kohdennettua tietoa käyttäjistä, jotka seuraavat sinua.

TikTok-kanavia voi mitata myös joillain kolmannen osapuolen analytiikkatyökaluilla, joita on viime aikoina julkaistu tiheään tahtiin. 

Jos teet TikTokissa maksettua mainontaa, on suositeltavaa ottaa TikTokin tarjoaman analytiikan rinnalle myös toinen analytiikkatyökalu, kuten Google Analytics. Näin TikTokista saadusta liikenteestä voidaan saada enemmän tietoa, jonka avulla mainontaa saadaan optimoitua ja analysoitua paremmin.

Yhteenveto TikTok-markkinoinnista

TikTok on erinomainen esimerkki siitä, miten nopeasti jokin sosiaalisen median alusta voi nousta muutamassa vuodessa yhdeksi maailman suurimmista. Jokaisen digimarkkinoijan tulee olla selvillä alustojen muutoksista ja siitä vauhdista, millä digimarkkinoinnin muutokset tulevat.

Muutama vuosi taaksepäin kukaan tuskin osasi ennustaa TikTokin kasvua, tai Instagramin haastajaa. Moni varmasti muistaa myös sen, kuinka nopeasti Instagram aikoinaan syrjäytti Snapchatin somealustana.

TikTokin tuomat markkinointimahdollisuudet tulevat varmasti kehittymään vauhdilla ja yleistymään isosti myös Suomessa. Kuten aikaisemmin kävimme läpi, maksettu TikTok -mainonta ei ole vielä mahdollista kaikille Suomessa, mutta saamiemme tietojen mukaan syksy 2021 voi tuoda muutoksen asiaan. Monet yritykset ovat jo alkaneet tuottamaan omaa markkinointisisältöä TikTok-kanavilleen, ja seuraamme suurella mielenkiinnolla, miten TikTokin potentiaalia lähdetään valjastamaan markkinointikäyttöön.

 

Kun haluat oppia lisää digimarkkinoinnista, tutustu verkkokurssiimme, josta opit myös somemainonnan perusteet!

 

Verkkokurssille