Suosittu somealusta TikTok jatkaa massiivista kasvuaan kuukausi toisensa perään yhä kovempaa tahtia. Tällä hetkellä sovelluksella on jo noin 500 miljoonaa käyttäjää ympäri maailmaa.

Kuten moni sen tietää, TikTok on sosiaalisen median alusta, jonka tarkoitus on jakaa käyttäjiensä tekemiä videoita.

Suurin osa videoista on noin 15 sekunnin mittaisia, mutta on mahdollista kuvata ja julkaista myös 60 sekunnin tarinoita. Videot vaihtelevat huulisynkatuista musiikkivideoista aina käyttäjien kuvaamiin tuotteiden käyttövideoihin ja esimerkiksi urheilusuorituksiin.

TikTokia ladattiin 2019 maailmanlaajuisesti jo yli 700 miljoonaa kertaa, mikä on selvästi enemmän kuin Facebookilla. Tiktokista on jo mahdollista ostaa mainostilaa TikTokin mainostiimin kautta, mutta oman mainostilin luominen, kuten esimerkiksi Facebookissa, ei ole vielä mahdollista. TikTokin käyttäjistä melkein puolet ovat 18-34 vuotiaita, joten markkinoijana sinun tulee ensin ymmärtää, ovatko käyttäjät relevanttia yleisöä juuri yrityksellesi.

TikTok on alun perin lähtöisin Kiinasta, ja toimii siellä nimellä Douyin. TikTok onkin erityisen suosittu Aasian maissa, ja on laskettu, että esimerkiksi joka seitsemännellä thaimaalaisella on TikTok ladattuna puhelimessa.

Markkinointi TikTokissa

 Markkinointi TikTokissa on vielä hyvin alkuvaiheessa, mutta kuitenkin jo mahdollista eri puolilla maailmaa. Eri markkinointikeinot voidaan jakaa karkeasti kolmeen eri kategoriaan. Nämä kategoriat kertovat, miten eri alojen yritykset ja brändit voivat hyödyntää TikTokin massiivista käyttäjämäärää osana digimarkkinointia.

  1. Brändit voivat luoda oman kanavan TikTokiin, ja mainostaa siellä omia tuotteita ja palveluitaan.
  2. Yritykset voivat tehdä erilaisia kaupallisia yhteistöitä sosiaalisen median vaikuttajien kautta, ja tällä keinolla saadaan helposti ja tehokkaasti lisää näkyvyyttä eri yleisöjen edessä.
  3. Maksettu mainonta. Maksettu TikTok -mainonta on vielä kehittymässä raameihinsa, ja mahdollista vain silloin, kun jokainen tili avataan olemalla yhteydessä TikTokin ylläpitäjiin. TikTokin potentiaali maksetun mainonnan alustana on tällä hetkellä suuren kiinnostuksen ja kehityksen alla, ja sen mahdollisuudet ovat kaikkien ennusmerkkien mukaan valtaisat. Ensimmäiset maksetut mainokset ilmestyivät TikTokiin tammikuussa 2019.

Etenkin vaikuttajamarkkinoinnin voima on tärkeää huomata TikTok-mainonnassa. Monet brändit yhdistelevät TikTok-markkinoinnin keinoja tuottamalla omaa sisältöä omalle kanavalleen, mutta myös tekemällä aktiivista yhteistyötä eri sosiaalisen median vaikuttajien kanssa, jotta voivat laajentaa näkyvyyttä suuremmalla yleisölle. Joka kolmas kuluttaja luottaa vaikuttajan mielipiteeseen enemmän kuin mitä brändin, joten on hyvä muistaa vaikuttajamarkkinoinnin potentiaali.

Sisällöllisesti videoissa toimivat samat parhaat periaatteet, kuten muissakin videopohjaisissa markkinoinnin kanavissa kuten Youtubessa.

Lue lisää tehokkaasta videomainonnasta:

5 syytä tehdä YouTube -videomainontaa

Mainostaminen YouTubessa

TikTok-markkinoinnin mittaaminen

Kuten kaikissa muissakin digitaalisen markkinoinnin kanavissa, niin myös TikTokissa kaikki itseään kunnioittavat markkinoijat haluavat mitata ja analysoida tuloksia, mitä alustalla voi saavuttaa. Tätä varten on mahdollista vaihtaa oma käyttäjätili TikTok Pro-käyttäjätiliin, joka on täysin ilmainen tätä kirjoittaessa. Pro-käyttäjätili antaa mahdollisuuden tutkia ja analysoida oman tilin dataa tarkasti aina yksittäisiin julkaisuihin asti.

Kun olet vaihtanut tilisi Pro-käyttäjätiliin, saat käyttöösi Analytics -työkalun, jonka avulla mittaaminen mahdollistuu. Jotta saat dataa käyttöösi, on Pro-käyttäjätilin oltava käytössä ensin noin 7 päivää. Kolme pääkategoriaa, mitä voit tutkia Analytics-työkalulla ovat käyttäjätilisi yleiset tiedot, tarkemmat tiedot siitä, miten julkaisusi ovat toimineet, sekä kohdennettua tietoa käyttäjistä, jotka seuraavat sinua.

TikTok-kanavia voi mitata myös joillain kolmannen osapuolen analytiikkatyökaluilla, joita on viime aikoina julkaistu tiheään tahtiin. 

Yhteenveto TikTok-markkinoinnista

TikTok on erinomainen esimerkki siitä, miten nopeasti jokin sosiaalisen median alusta voi nousta muutamassa vuodessa yhdeksi maailman suurimmista. Jokaisen digimarkkinoijan tulee olla selvillä alustojen muutoksista ja siitä vauhdista, millä digimarkkinoinnin muutokset tulevat.

Muutama vuosi taaksepäin kukaan tuskin osasi ennustaa TikTokin kasvua, tai Instagramin haastajaa. Moni varmasti muistaa myös sen, kuinka nopeasti Instagram aikoinaan syrjäytti Snapchatin somealustana.

TikTokin tuomat markkinointimahdollisuudet tulevat varmasti kehittymään vauhdilla ja yleistymään isosti myös Suomessa. Kuten aikaisemmin kävimme läpi, maksettu TikTok -mainonta ei ole vielä mahdollista Suomessa, mutta tilannetta kannattaa pitää silmällä. Monet yritykset ovat jo alkaneet tuottamaan omaa markkinointisisältöä TikTok-kanavilleen, ja seuraamme suurella mielenkiinnolla, miten TikTokin potentiaalia lähdetään valjastamaan markkinointikäyttöön.