Jokainen verkkosivusto on erilainen, eri kohdeyleisö, eri tuote ja erilainen tarjous. Vaikka tiedät konversio-optimoinnin perusteet, täytyy sinun kuitenkin saada dataa omasta sivustostasi, koska muuten vain arvailet. Kun lähdetään etsimään vastausta kysymykseen, miksi verkkosivumme eivät myy, on yksi etappi matkalla vastausta kohti heat map -mittaus.

Mitä heat map -mittaus on?

Heat mapin, eli lämpökartan avulla näet miten kävijät käyttävät verkkosivuasi. Sinun ei tarvitse enää arvailla, vaan pystyt mittauksen perusteella muokkaamaan verkkosivustosi ulkoasua ja rakennetta sellaiseksi, joka saa vierailijat toimimaan kuten haluat.

Lämpökartta-mittauksen avulla saat visuaalista dataa, jota et pysty esimerkiksi Google Analyticsin avulla saamaan. Lämpökartassa kuumat kohdat ovat niitä, mihin kävijäsi ovat klikanneet, mitä kuumempi kohta, sitä suositumpi klikkauskohde on kyseessä. Riippuen sivustosi liikennemääristä, saat viikon tai kuukauden mittauksella tietoa, jonka avulla pystyt parantamaan sivustosi konversiota.

Mitä lämpökartat sitten kertovat?

  • Tarjoatko kävijöille liikaa valintoja sivulla?
  • Miten saat nostettua konversioprosenttia?
  • Miten saat lisää nimiä sähköpostilistallesi?
  • Mitä kannattaa korostaa ja mitä poistaa sivuiltasi?
  • Mitä kuvia kannattaa käyttää uudelleen mainoksissa, laskeutumissivuilla ja sähköposteissa?

1. Valitse mitattavat sivut

Älä mittaa jokaista sivustosi sivua heti. Aloita tärkeimmistä, valitse vaikka etusivusi ja tärkein tuotesivu mitattaviksi ensimmäisenä. Näin parannat sivustosi suorituskykyä pala palalta.

Tässä ideoita testattaviksi sivuiksi:

  • Etusivu
  • Tuotesivut
  • Laskeutumissivut
  • Referenssi sivut
  • Yhteydenotto sivu
  • Usein kysytyt kysymykset
  • Suositut blogikirjoitukset

2. Valitse mitattavan sivun tavoite

Jokaisella sivustosi sivulla täytyy olla jokin päämäärä tai tavoite, muuten se on turha sivu. Mitä haluat, että tälle sivulle saapuva vierailija tekee? Jos vierailijasi tekee vain yhden asian tällä sivulla, mikä se yksi asia tulee olla?

  • Liittyy sähköpostilistalle
  • Lataa applikaation
  • Varaa ajan
  • Lukee ja jakaa uusimman blogikirjoituksen
  • Tilaa ohjelmistosi ilmaisen 30 päivän koekäytön

Kun valitset, mitkä sivut testaat ensin, mieti myös jokaiselle sivulle tavoite. Blogikirjoituksen tavoite voi olla saada kävijä jakamaan se sosiaalisessa mediassa tai sitten pyrkiä saamaan lukija sähköpostilistalle ja jatkuvan markkinoinnin piiriin. Etusivun tavoite voi olla saada kävijä oman sukupuolensa mukaan siirtymään verkkokaupan miesten tai naisten tuotteisiin.

3. Kysymyksiä ennen lämpömittauksen aloittamista

Käy lävitse nämä 10 kysymystä jokaisen mitattavan sivun kohdalla, ennen lämpökarttamittauksen aloittamista.

  1. Mikä on tämän sivun tärkein tavoite?
  2. Täydellisessä maailmassa, mitä kävijä klikkaisi?
  3. Mikä on huonoin mahdollinen klikkauskohta sivulla?
  4. Jos kävijä pystyisi klikkaamaan vain yhtä asiaa sivulla, minkä haluaisit sen olevan?
  5. Mikä on mielestäsi sivun vakuuttavin sisältö: napit, kuvat vai teksti?
  6. Mitä teen, jos ihmiset eivät klikkaa sitä mitä haluan heidän klikkaavan?
  7. Onko sivulla joitain elementtejä, jotka voivat häiritä sivun tavoitetta?
  8. Miten ohjaan kävijän sinne minne heidän haluan menevän?
  9. Jos kukaan ei klikkaa, olenko valmis muuttamaan sivua tai jopa poistamaan sen?
  10. Miten voin vahvistaa tekemieni muutosten positiivisen vaikutuksen uudella mittauksella?

Lämpökarttamittauksen tuottamaa klikkidataa on helpompi tulkita ja uskoa, kun on jo etukäteen miettinyt sivun elementtejä ja niiden mahdollista vaikutusta sivun tavoitteen saavuttamisen tukemiseen.

4. Lämpökarttamittauksen tulokset

Lämpökartat antavat tietoa siitä, miten kävijät toimivat sivullasi. Jatka mittaamista ainakin viikko, ja jos sivustollasi on vähemmän kuin 10 000 kävijää kuukaudessa, jatka heat map -mittausta ainakin 3-4 viikkoa. Tämän jälkeen analysoidaan mittauksen tulokset ja käytetään data mahdollisimman hyvin hyödyksi.

Tavoite on mittauksen perusteella tehdä muutoksia sivun ulkoasuun, rakenteeseen ja sisältöön ja näin parantaa sivun konversiota, eli tavoitteeseen pääsyä.

Käy seuraavat kysymykset lävitse lämpökartasta:

  • Onko sivun tärkein tavoite se kohta, mitä ihmiset eniten klikkaavat? (lämpökartan kuumin kohta)
  • Mitkä ovat kolme eniten klikattua aluetta?
  • Löytyikö yllättäviä kuumia kohtia?
  • Millainen sisältö sai eniten klikkauksia? (kuvat, videot, teksti vai napit?)
  • Mitkä kuvat saivat enemmän klikkauksia kuin muut samalla sivulla?

Miten kysymyksistä saadaan konkreettisia muutoksia:

  • Miten voin muokata rakennetta siten, että kuumat kohdat tukevat paremmin sivun tärkeintä tavoitetta?
  • Voinko poistaa joitain kuumia kohtia, jotka vain häiritsevät tärkeintä tavoitetta?
  • Voinko lisätä jotain sisältöä, jota kävijät mittauksen mukaan eniten klikkaavat?

Aloita muutosten tekeminen pienillä asioilla. Heat mapin perusteella ei kannata heti rakentaa koko sivua uudestaan, heat map auttaa ennemminkin korjaamaan sivun virheitä ja hiomaan siitä myyvemmän. Tietenkin, jos kukaan ei klikkaa mihinkään, saattaa uuden sivun tekeminen olla perusteltua.

Nopea tapa käyttää heat mapin tieto hyväksi, on etsiä kartan kuumin kohta ja siirtää tärkeimmän tavoitteen elementti siihen.

Yhteenveto

Lämpökarttamittaus antaa tietoa siitä, tukevatko sivun ulkoasu, sisältö ja elementit sivun tavoitetta. Käy lävitse vielä seuraavat konversio-optimoinnin faktat sivustosi suhteen ennen ensimmäistä mittaustasi ja olet lähempänä tavoitetta.

  1. Navigaatio häiritsee, poista se laskeutumissivuilta
  2. Kuvat saavat paljon klikkauksia
  3. Sivupalkit, varsinkin oikea sivupalkki saa vain vähän huomiota
  4. Jokaisessa ruudullisessa sivuasi tulee olla toimintakehoite (Call To Action)
  5. Lyhyet lomakkeet konvertoituvat paremmin, kysy pelkästään tarpeellinen informaatio.

Liity sähköpostilistallemme ja saat jatkossakin lisää infoa verkkosivustosi myyvyyden parantamisen vaihtoehdoista.