Suomen Digimarkkinointi ja Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulun tutkijat yhdistivät voimansa tietokirjassa Digimarkkinointi, jonka Alma Talent julkaisi vuonna 2022. Nyt jo alansa klassikkoteokseksi yltänyt kirja on ilmestynyt vertaisarvioituna englanninkielisenä taitoksena arvostetun Edward Elgar Publishingin kustantamana.

Yksi kirjan tekijöistä on Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulun markkinoinnin professori ja sittemmin uuden teknologiajohtamisen diplomi-insinöörikoulutuksen johtoon valittu Heikki Karjaluoto. Hän toteaa, että alalta on puuttunut suomenkielinen perusteos, eikä kansainvälisilläkään markkinoilla ollut sopivia oppikirjoja käännettäväksi.

Suomen Digimarkkinointi (SDM) on tuonut kirjaan tuoreimmat kokemuksensa omista asiakasprojekteistaan. Idea on lähtöisin SDM:n kaupalliselta johtajalta Niko Lahtiselta.  

– Insinöörilogiikalla hahmotin digimarkkinoinnin kanavista ja työkaluista kokonaisuuksia ja näin yhteydet strategiaan, minkä myötä syntyi ensimmäinen ajatus MVG-MRACE®-mallista. Jalostimme sitä yhteistyössä SDM:n Strategy Lead Kimmo Pulkan sekä Jyväskylän yliopiston Karjaluodon ja apulaisprofessori Joel Meron kanssa, Lahtinen tiivistää.

Asiakas ensin -asenne toimii maassa kuin maassa 

Digital Marketing Strategy – Create Strategy, Put It Into Practice, Sell More -teos on toteutettu yhteistyössä akateemisten osaajien ja käytännön ammattilaisten kesken, mikä tekee siitä kansainvälisestikin poikkeuksellisen. Tekijät toivovat kirjan tukevan digimarkkinointiosaamista ja siihen liittyvää kouluttautumista sekä tutkimusta. Strategiaa ja käytäntöä yhdistävän teoksen on myös tarkoitus auttaa yrityksiä ja organisaatioita luomaan kestävää kasvua sekä itsenäisesti että yhteistyössä digimarkkinointipalveluita tarjoavien yritysten kanssa.

Yksi MVG-MRACE®-mallia tuloksellisesti käyttävistä yrityksistä on työeläkeyhtiö Varma. Yhtiön digimarkkinoinnista vastaava Tuomas Salomaa pitää tärkeänä erityisesti mallin ketteryyttä ja asiakaslähtöisyyttä.

– Otimme uusia kanavia käyttöön ja rakensimme ostajapersoonat varmistamaan, että teemme markkinointia asiakaslähtöisesti. Asiakas ensin -asenne toimii maassa kuin maassa, muistuttaa kuusi vuotta Malesiassa digimarkkinointia tehnyt Salomaa.

Kirjan alkuperäinen kustantaja iloitsee teoksen menestyksestä.

– Meille on tärkeää kustantaa sisältöä suomen kielellä ja suomalaisten yritysten kokemuksia hyödyntäen. Hyvä väylä päästä kansainvälisille markkinoille on testata aiheen toimivuus ensin kotimaassa, sanoo kustantaja Alma Talentin liiketoimintajohtaja Maria Ampiala.

Tilaa kirja:

 Amazonista >>

 Edward Elgar Publishingilta >>

 

Lisätietoja:

Niko Lahtinen, Suomen Digimarkkinointi, niko.lahtinen@digimarkkinointi.fi, puh. 050 320 0919

Heikki Karjaluoto, Jyväskylän yliopisto, heikki.karjaluoto@jyu.fi, puh. +358 40 5767814

Suomen Digimarkkinoinnin mediatiedote kirjan kansainvälisestä versiosta